طرح رژیم صهیونیستی برای تخریب قدس شرقی/ احتمال افزایش درگیری در نوار غزه
کد خبر: 3993139
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳

طرح رژیم صهیونیستی برای تخریب قدس شرقی/ احتمال افزایش درگیری در نوار غزه

شهرداری قدس اشغالی طرحی را در مرکز شهر در دست اجرا دارد که فلسطینی‌ها هدف از اجرای آن را تخریب سازمان‌یافته شهر قدیم می‌دانند، در عین حال با بالا گرفتن تنش‌ها در مرز نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی، احتمال درگیری میان حماس و رژیم صهیونیستی نیز بالا گرفته است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، شهرداری قدس اشغالی ادعا کرده است که طرح توسعه‌ای را در این شهر در دست اجرا دارد اما فلسطینی‌ها برآنند که اهدف از این طرح تخریب سازمان‌یافته شهر قدیم قدس و جلوگیری از ایجاد پایتختی برای یک کشور مستقل فلسطینی است.

ساکنان این بخش از شهر قدس، از طریق بنرهایی که در این قسمت نصب شده بود از طرحی اطلاع یافتند که رژیم صهیونیستی آن را طرح مرکز شهر نامیده است. این طرح مساحتی در حدود 700 دونم (هر دونم برابر با هزار مترمربع) را در برگرفته است و منطقه‌ای مهم از شهر قدیمی را شامل می‌شود. رژیم صهیونیستی در پایان سال 2020 از این طرح پرده برداشت متخصصان و کارشناسان فلسطینی پس از مطالعه آن را رد کردند.

این طرح شامل منطقه‌ای از باب العمود، یکی از مشهورترین دروازه‌های قدس قدیم، خیابان‌های سلطان سلیمان، صلاح‌الدین، ​​الزهراء و مسعودی تا محلات وادی الجوز و شیخ جراح را شامل می‌شود. اگرچه در این طرح هیچ شهرکی ساخته نمی‌شود اما ساخت‌وساز فلسطینی‌ها را در این منطقه برای سال‌های آینده محدود می‌کند.

کارشناسان فلسطینی این طرح را تخریب سازمان‌یافته قدس دانسته‌اند و تصریح کرده‌اند که مقامات رژیم صهیونیستی علیرغم ادعاهای خود مبنی بر اینکه هدف از این طرح رفاه ساکنان است، اما طرح را بدون مشورت مردم تهیه کرده و درصدد اجرای آن است. مطالعه‌ای که توسط کارشناسان ائتلاف مدنی دفاع از حقوق فلسطین در قدس تهیه شده است نشان می‌دهد که این طرح به طور قابل‌توجهی پتانسیل توسعه مسکن در این منطقه را محدود می‌کند.

مقامات فلسطینی، سازمان‌های حقوق بشری و دیگر سازمان‌های فعال رسمی و مردمی از فلسطینی‌هایی که دارای املاک و مستغلات در محدوده این طرح هستند خواستند تا علیه آن اعتراض کنند اما معلوم نیست که آیا مقامات رژیم صهیونیستی به اعتراضات آن‌ها توجه خواهد کرد یا خیر.

احتمال وقوع درگیری جدید میان حماس و رژیم صهیونیستی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیلی معتقدند که در پی حوادث شنبه گذشته و مجروحیت شدید یک سرباز اسرائیلی در درگیری‌های نوار مرزی شرق غزه، یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه از نظر ذهنی خود را برای دور جدیدی از جنگ و درگیری با اسرائیل آماده می‌کند.

 روزنامه هاآرتص امروز دوشنبه عنوان کرد که طبق برآوردهای محافل امنیتی و نظامی اسرائیلی، حماس در نتیجه وخامت اوضاع اقتصادی در غزه درصدد تشویق فلسطینیان به رویارویی با ارتش صهیونیستی است.

منابع امنیتی اسرائیلی اعلام کرده‌اند که تعداد موشک‌هایی که حماس در اختیار دارد، برای یک جنگ دیگر کفایت خواهد کرد، چرا که توان موشکی این جنبش در جنگ اخیر آسیب جدی ندیده است.

طرح رژیم صهیونیستی برای تخریب قدس شرقی/ بالا گرفتن احتمال درگیری در نوار غزه
 

هاآرتص تأکید کرد که این برآوردها در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی پس از جنگ 11 روزه در ماه می گذشته مدعی شده بود که حماس برای بازیابی توان نظامی و موشکی خود با مشکلاتی جدی مواجه خواهد بود، اما اکنون می‌بیند که این جنبش در حال بازیابی و پیشبرد مجدد برنامه موشکی خود است.

این در حالی است که ارتش و نهادهای نظامی رژیم صهیونیستی خود را برای تظاهراتی دیگر در مرزهای شرقی غزه که احتمالاً اواخر هفته جاری برگزار شود، آماده می‌کنند.

در همین راستا، «یواو لیمور» روزنامه‌نگار اسرائیلی در روزنامه «اسرائیل الیوم» عنوان کرد که حوادث اخیر در مرز غزه و زخمی شدن یک نظامی اسرائیلی در وهله نخست یک رخداد تاکتیکی به نظر می‌رسد اما این حادثه در حقیقت پیامدهایی استراتژیک بر هرگونه جنگ و درگیری در آینده دارد.

لیمور اظهار کرد که ارتش صهیونیستی که در جریان تظاهرات سال 2018 در شرق غزه ده‌ها فلسطینی را به قتل رساند، امروز در اولین تظاهرات جدی ضربه سختی را متحمل شد و این در حالی است که این تظاهرات به طور ناگهانی برگزار نشد و ارتش از قبل از برگزاری آن مطلع بود.

وی تأکید کرد که نه تنها نتایج سخت حوادث و اتفاقات شنبه گذشته برای ارتش مایه نگرانی است، بلکه حماس پس از این رخدادها مورد حمایت بیشتری از سوی فلسطینیان قرار گرفته و در آینده نیز به امید اینکه رژیم صهیونیستی بهای بیشتری بپردازد، به برپایی این تظاهرات ادامه خواهد داد.

این روزنامه‌نگار اسرائیلی تصریح کرد که می‌توان فرض را بر این گذاشت که ارتش تغییرات تاکتیکی مدنظر خود را انجام خواهد داد و در تظاهرات آینده خشونت بیشتری به کار خواهد گرفت و در نتیجه آن شمار بیشتری از فلسطینیان زخمی خواهند شد و قطعاً این از سوی گروه‌های فلسطینی بی‌پاسخ نخواهد ماند.

انتهای پیام
captcha