تظاهرات ده‌ها هزار نفری در شهرهای آمریکا علیه نقض حقوق اقلیت‌ها
کد خبر: 3993764
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

تظاهرات ده‌ها هزار نفری در شهرهای آمریکا علیه نقض حقوق اقلیت‌ها

ده‌ها هزار نفر روز شنبه در شهرهای آمریکا علیه نقض حقوق اقلیت‌ها در رأی‌دهی به ویژه آفریقایی‌تبارها تظاهرات کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، ده‌ها شهر آمریکایی از جمله واشنگتن دی سی، هوستون و آتلانتا روز شنبه شاهد تظاهرات برای دفاع از حق رأی اقلیت‌ها بودند که به گفته سازمان‌دهندگان تظاهرات‌ها، با تصویب قوانینی در شماری از ایالت‌ها، حقوق اقلیت‌ها تهدید شده است.

58 سال پیش در چنین روزی یعنی در بیست و هشتم آگوست 1963، مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در تجمع 250 هزار نفری از جنس تظاهرات دیروز شهرهای آمریکا سخنرانی مشهوری به نام «من رؤیایی در سر دارم» ترتیب داده بود. وی در ۴ آوریل ۱۹۶۸ در اثر تیراندازی (ترور) به قتل رسید.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات دیروز واشنگتن که تعداد آنها قریب به 20 هزار نفر تخمین زده شده بود، بر مبارزه برای ایجاد برابری در صندوق‌های رأی تأکید کردند.

تظاهرات‌کنندگان در واشنگتن که از مجاورت کاخ سفید تا پای تپه کاپیتول مقر کنگره حرکت کردند، بنرهایی با عنوان «حق رأی برای همه» و «رأی مقدس است» برافراشتند.

ریکیا هریس، دانشجوی 25 ساله که از کلرادو آمده بود تا با پدرش در این تظاهرات شرکت کند، می‌گوید: من این تصور را دارم که ما به گذشته برمی‌گردیم.

پدرش، ریکی هریس، 65 ساله تأکید کرد که ضروری است همه در تلاش برای لغو این قوانین محدود کننده انتخاباتی مشارکت داشته باشند.

در سال 1965 کنگره ایالات متحده قانون حقوق رأی را تصویب کرد که روش‌های تبعیض‌آمیز انتخاباتی را ممنوع می‌کند. اما برخی ایالت‌ها، از طریق اقدامات بسیار فنی همچنان دسترسی اقلیت‌ها به ویژه آفریقایی‌تبارهای آمریکایی که اکثر آنها به دموکرات‌ها رأی می‌دهند، به پای صندوق‌های رأی محدود کردند.

این روند اخیراً در ایالت‌هایی از آمریکا و پس از اتهامات اثبات نشده درباره تقلب گسترده در انتخابات از سوی دونالد ترامپ از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر 2020 آغاز شده است.

اندیشکده «مرکز عدالت برنان» می‌گوید که از ژانویه گذشته حداقل 18 ایالت 30 قانون انتخاباتی را تصویب کرده‌اند که شامل محدودیت‌هایی می‌شود، در حالی که ده‌ها متن دیگر در این زمینه در حال بحث است.

این قوانین دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌دهد که از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است، اما از جمله آن الزام به داشتن آدرس برای ثبت نام در لیست‌های انتخاباتی است.

سازمان‌دهندگان تظاهرات روز شنبه تأکید کردند که این قوانین، نژادپرستانه و ضد دموکراتیک هستند و از کنگره خواستند که برای اصلاح آن اقدام کند.

مجلس نمایندگان آمریکا که تحت سلطه دموکرات‌ها است، امسال دو لایحه اصلاحات انتخاباتی را با هدف کاهش این محدودیت‌ها تصویب کرد. اما این دو لایحه هیچ شانسی برای رد اعتراض جمهوری‌خواهان در سنا ندارد.

سال گذشته  به همین مناسبت  هزاران نفر با تجمع در واشنگتن از پلیس آمریکا خواستند به خشونت علیه آمریکایی‌های آفریقایی تبار پایان دهد، در تظاهراتی که تحت الشعاع قتل جورج فلوید در مه 2020 قرار گرفت.

جورج فلوید، جوانی آفریقایی‌ ـ آمریکایی بود که در حین دستگیری توسط پلیس در مینیاپولیس پس از آن‌که یک افسر پلیس سفیدپوست زانویش را به مدت ۹ دقیقه و ۲۹ ثانیه بر روی گردن وی قرار داد، کشته شد. پس از مرگ وی اعتراضات گسترده‌ای در محکومیت این اتفاق و در اعتراض به برخوردهای خشن پلیس آمریکا به‌خصوص در برخورد با سیاه‌پوستان انجام گرفت.

انتهای پیام
captcha