روحانیون پاسخگوی شبهات دینی در فضای مجازی باشند
کد خبر: 4015635
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳

روحانیون پاسخگوی شبهات دینی در فضای مجازی باشند

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه باید در مقابل جریانات انحرافی هوشیار باشیم گفت: حضور مؤثر روحانیون در فضای مجازی تقویت شود و شبهات ایجاد شده بی‌پاسخ نماند.

صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان زنجان به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی، رئیس‌کل دادگستری استان زنجان، ۲ آذرماه در مراسم  بزرگداشت روز قشر بسیج طلاب و روحانیون و تجلیل از روحانیون رزمنده اظهار کرد: بسیج اقشار مختلف در قالب سازمان بسیج سازماندهی شدند که تولیت این بخش بر عهده سپاه بوده اما روحیه و منش بسیجی یک تکلیف دینی طبق اعتقادات ما است.

وی یادآور شد: روحیه بسیجی یعنی آمادگی، حضور، مسئولیت‌پذیری و دفاع از دین، انقلاب و ارزش‌های اسلامی و روحانیون بسیجی اهداف و شکل‌گیری بسیج را برای عموم جامعه تبیین ‌می‌کنند. در آیات شریفه قرآن به اموری که برای عموم جامعه است از واژه‌های مفرد استفاده نمی‌کند بلکه واژه‌های جمع را به‌کار می‌برد و اهداف تشکیل بسیج نیز از این مبانی گرفته شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه مقصود امام راحل از تشکیل بسیج ۲۰ میلیونی این بود که همه جمعیت کشور بسیجی شوند، ادامه داد: ما بسیج را متعلق به یک نهاد نظامی و جریان سیاسی نمی‌دانیم و باید بکوشیم این شجره طیبه را حفظ کنیم؛ چراکه هرکجا کشور نیاز داشت، بسیج حاضر بود و این را در موقعیت‌های مختلف مثل دوران دفاع مقدس، زلزله، کرونا و سلامت شاهد بودیم.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان تصریح کرد: در جامعه با آسیب‌های اجتماعی درگیر هستیم که در دادگستری اقداماتی برای پیشگیری و کاهش پرونده‌های جرائم انجام می‌شود و در این بین روحانیون می‌توانند برای پیشگیری و کنترل آن‌ها کمک کنند؛ چراکه اگر باورهای دینی مردم را تقویت کنیم در کاهش جرائم تاثیر دارد.

وی ابراز کرد: امروز با کاهش شدید ازدواج مواجه هستیم و این یک خطر و ناهنجاری اجتماعی است و همه باید برای برطرف کردن این معضل همت و چاره‌اندیشی کنند و عوامل کاهش ازدواج استخراج شود. در کنار این موضوع طلاق نیز فاجعه‌آمیز است. در سال گذشته از هر ۹ ازدواج یک مورد منجر به طلاق شده است و امسال از هر سه ازدواج شاهد یک طلاق هستیم.

صادقی‌نیارکی همسرآزاری را دیگر آسیب اجتماعی مهم خواند و گفت: در استان زنجان از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲۷ پرونده همسرآزاری موجود است. نسبت به سال‌های قبل پرونده‌های این بخش کاهشی است اما همچنان در رتبه‌های اول کشور قرار داریم که البته این موضوع می‌تواند ناشی از این باشد که بانوان در این استان بابت هر مسئله‌ای به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند. در کودک‌همسری هم رتبه اول نیستیم اما آمار قابل توجه است. در این بخش دختری که هنوز درکی از خانواده ندارد، به همسری فردی درمی‌آید و این موضوع به دلیل نداشتن مهارت‌های کافی برای زندگی می‌تواند مشکلاتی را به‌ وجود آورد.

وی به بروز و ظهور جریانات انحرافی اشاره کرد و گفت: جریان یمانی، شیرازی، هاشمی خراسانی و امثال اینها در زنجان و استان‌های مختلف عضوگیری می‌کنند که باید در مقابل آن‌ها هوشیار باشیم. این فرقه‌ها از احساسات مردم و توجه به محبت امام زمان(عج) سوء استفاده می‌کنند. حضور موثر روحانیون در فضای مجازی باید تقویت شود؛ چراکه شبکه‌های اجتماعی به دین آسیب می‌زنند و شبهه ایجاد می‌کنند و نباید این شبهات بی‌پاسخ بماند.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان با تأکید بر رسیدگی به وضعیت معیشتی روحانیون و طلاب بیان کرد: وقتی شهریه طلبه پایین است، چرا انتظار دارید طلبه فعالیت اقتصادی دور از شأن نکند. چرا نیت وقفان را به سمت تبلیغ شریعت هدایت نمی‌کنید یا وقف‌های قدیمی با نیت عام را در راستای فعالیت‌های دینی به کار نمی‌گیرید؟ اگر عالم را کمک کنیم به دین کمک کردیم. باید برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت روحانیون در مناطق مختلف انجام شود.

بسیج متعلق به همه مردم است

حجت‌الاسلام حسن بیگدلی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه چندی پیش اجتماع ۱۲۰۰ نفری طلاب و روحانیون در راستای کنگره ۳۵۳۵ شهید استان را شاهد بودیم، اظهار کرد: این همایش با حضور گسترده طلاب در حد یک اجلاسیه بود و روحانیون اگر دست به دست هم دهند کارهای بزرگی را می‌توانیم در کشور و رفع مشکلات مردم انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه دستور امام خمینی(ره) بود که بسیج اقشار مختلف شکل گیرد، ابراز کرد: این اقدام برکات فراوانی در جامعه ایجاد کرده است. جبهه بدون روحانیت صفا نداشت و با تزریق معنویت سختی‌های جنگ را آسان می‌کردند. در پایگاه‌های مقاومت نیز حضور طلاب سرنوشت‌ساز است و طرح صالحین بدون روحانیت معنا ندارد.

بیگدلی با اشاره به رونمایی طرح محله اسلامی در روز گذشته ابراز کرد: در این طرح مقرر شده که روحانی میاندار باشد و به حل مشکلات محله و تبلیغ دین بپردازند. طرح شهید علم‌الهدی نیز در بخش دانش‌آموزی به اجرا درمی‌آید و جلسات بصیرتی و معرفتی در مناطق مختلف برگزار می‌شود. بیش از ۲۰۰ روحانی هادی سیاسی داریم که به وسیله آن‌ها روشنگری اتفاق می‌افتد و بیش از ۱۰ هزار جلسه برای انتخابات برگزار شد.

وی با بیان اینکه روحانیون برای دستگیری از محرومان و نیازمندان نیز در صحنه هستند، یادآور شد: زنجان در طرح شهید سلیمانی و واکسیناسیون جزو استان‌های اول است و از زمان شیوع کرونا در قرارگاه‌های مختلف از جمله شناسایی و بیماریابی، توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی و تقویت مبانی معنوی پای کار بودند.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان در پایان تصریح کرد: بسیج انحصار ندارد و برای انقلاب و همه جامعه است و هیچ فکر، اندیشه و گروه و جریانی نمی‌تواند بسیج را در انحصار خود بداند.

انتهای پیام
captcha