جهاد در راه خدا برترین مصداق صبر است
کد خبر: 4035803
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
آیت‌الله فقیهی:

جهاد در راه خدا برترین مصداق صبر است

آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، گفت: در آیات قرآن کریم بر استعانت از صبر و نماز تاکید شده است؛ یکی از مصادیق صبر، جهاد فی سبیل الله است و افراد صبور اهل مجاهده هستند. 

محسن فقیهی به گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، 23 بهمن ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه بقره، گفت: سخن در تفسیر آیه 154«وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ» سوره بقره است؛ در این آیه فرموده به کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند اموات نگویید، آنها زنده هستند ولی شما آن را درک نمی‌کنید. ما سه عالم داریم؛ دنیا که محسوس و مشهود است، برزخ و قیامت؛ وقتی روح از بدن انسان جدا شد وارد عالم برزخ و قبر می‌شود و در آن می‌ماند تا قیامت فرابرسد و انسان وارد بهشت یا جهنم شود.

وی افزود: انسان با مردن از این دنیا به دنیای دیگری منتقل می‌شود نه اینکه نابود شود؛ البته کفار، منافقان و کسانی که به معاد باور ندارند تصور می‌کنند انسان‌ها فانی و نابودشدنی هستند. شهیدان با ورود به عالم برزخ زندگی بهتر و متعالی‌تری دارند. در آیات قبل بر استعانت از صبر و نماز تاکید شده بود؛ یکی از مصادیق صبر، جهاد فی سبیل الله است و افراد صبور اهل مجاهده هستند. 

آیت‌الله فقیهی بیان کرد: در طول دفاع مقدس و در حوادث سخت، افرادی بودند که با دو رکعت نماز خواندن و توکل بر خدا دل به دریا زده و کارهای ناشدنی انجام می‌دادند. یکی از مصادیق صبر همین است که به مجاهدان راه خدا اموات نباید گفته شود. در آیه 169 سوره آل عمران «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» هم آمده است فکر نکنید کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند اموات هستند، اینها زنده هستند و در نزد پروردگارشان روزی می‌خورند و مرتبه حیات آنها والاتر و برتر از مردم عادی است. 

استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار کرد: در آیه شریفه 157 آل‌ عمران «وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ» فرموده که چه در راه خدا کشته شوید و چه بمیرید مغفرت و رحمت خداوند شامل حال شما خواهد شد، در آیه 58 حج هم فرموده است: والَّذِينَ هَاجَرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ؛ و آنان كه در راه خدا مهاجرت كرده‏‌اند و آن گاه كشته شده يا مرده‏‌اند قطعا خداوند به آنان رزقى نيكو مى‌‏بخشد و راستى اين خداست كه بهترين روزى ‏دهندگان است. 

رزق نیکو برای شهدا، عالمان و مهاجران در راه خدا

آیت‌الله فقیهی بیان کرد: براساس مفاد این آیه اگر کسانی دنبال علم و تقوا و ترویج دین و نشر احکام الهی هستند و در این راه مهاجرت کنند ولو اینکه در این مسیر شهید هم نشوند و بمیرند باز اجر و رزق نیکو و فراوانی خواهند داشت. البته مقام شهدا بالاتر است زیرا آنها عند رب هستند.

وی با بیان اینکه با مرگ، حیات جدیدی آغاز می‌شود، افزود: در آیات 13 و 14 سوره انفطار فرموده است که إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ؛ وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ؛ یعنی ابرار و نیکوکاران در برزخ و قیامت در نعمت به سر می‌برند ولی کفار در آتش دوزخ و جحیم هستند. اینها که فکر می‌کنند با مردن همه چیز تمام است سخت در اشتباه هستند زیرا به محض ورود به برزخ نتیجه کارهای خودشان را خواهند دید و هر ظلمی مرتکب شده‌اند تاوانش را می‌دهند؛ نیکان هم در آن دنیا حسرت خواهند خورد که چرا کارهای خوب بیشتری نکرده‌اند و یا چرا خطا از آنان سر زده است. 

استاد سطح خارج حوزه علمیه اضافه کرد: در آیه 32 سوره مبارکه نحل هم فرموده است: الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ همان كسانى كه فرشتگان جانشان را در حالى كه پاكند مى‏‌ ستانند [و به آنان] مى‏ گويند درود بر شما باد به [پاداش] آنچه انجام مى‏ داديد به بهشت درآييد (۳۲)؛ ملائکه به استقبال مؤمنان و افرادی که خالصانه در راه خدا قدم برداشته‌اند، رفته و بر آنها سلام می‌فرستند و می‌گویند وارد بهشت شوید زیرا اعمال شما صالح بود. این مقامات هم برای شهدا، علما و فضلا و مهاجران فی سبیل الله و کسانی است که در راه اسلام خدمت می‌کنند. 

آیت‌الله فقیهی با بیان اینکه در ذیل آیه مورد بحث، سخن از لا تشعرون است، افزود: یعنی ما که در دنیا هستیم نمی‌توانیم موقعیت و مقام شهدا را درک کنیم، در آیه شریفه 44 سوره اسراء فرموده است؛ تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا؛ همه موجودات در تسبیح خدا به سر می‌برند ولی شما آن را درک نمی‌کنید. پیامبر(ص) و ائمه(ع) و افراد با معنویت و خالص این تسبیح را درک می‌کنند ولی روح ما چون اسیر مادیات و خواسته‌های نفسانی است نمی‌تواند به شهود چنین حالات و موقعیت‌هایی برسد.

برگشت‌ناپذیری از برزخ

استاد سطح خارج حوزه علمیه تصریح کرد: در آیات شریفه 99 و 100 سوره مؤمنون «حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ؛ لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ» هم اشاره به این حقیقت دارد که وقتی یکی از آنها مرد و وارد برزخ و حقیقت آن دنیا شد از خدا درخواست می‌کند مرا برگردان شاید عمل صالحی انجام دهم از آنچه ترک کردم ولی این صرفا سخنی است که او بر زبان آورده و درخواستی است که دارد و او هرگز برگردانده نمی‌شود بلکه وارد برزخ شده و تا قیامت در آنجا قرار دارد.

انتهای پیام
captcha