سینمای ایران نیازمند قهرمان است/ فهرست برگزیدگان اردیبهشت 1401 اعلام می‌شود
کد خبر: 4039164
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
گزارش ایکنا از نشست جشنواره «سینما و حماسه»

سینمای ایران نیازمند قهرمان است/ فهرست برگزیدگان اردیبهشت 1401 اعلام می‌شود

سینمای ایران نیازمند قهرمان است. خصیصه‌ای که در سینمای جهان اهمیت و جایگاه الهی ویژه‌ای دارد، ولی ما با وجود ادبیات غنی در این حوزه به شدت در این رابطه کم‌کار هستیم.

به گزارش ایکنا، نشست خبری دومین جشنواره طرح و فیلمنامه «سینما حماسه» با حضور مجید عسگری؛ رئیس حوزه هنری خراسان، سجاد انتظاری دبیر اجرایی جشنواره و محمدرضا جعفریان، رئیس مرکز سینمایی (سوره) حوزه هنری  امروز هشتم اسفندماه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدا این جلسه عسگری بیان کرد: فرهنگ، تاریخ و زندگی بسیاری از اقوام و مردمان مناطق مختلف ایران زمین، از دیرباز تا اکنون، شاهد حماسه‌ها و قهرمانی‌های حقیقی و اسطوره‌ای بوده است. بسیارند این نام‌ها؛ سربداران، رئیسعلی دلواری، ستارخان، باقرخان، میرزاکوچک‌خان جنگلی، جهان‌آرا، سلیمانی و... نمونه‌های ملی و محلی که شاید نامشان تا این حد و برای همه آشنا نباشد، اما حماسه‌شان عظیم است و پندآموز و بازگفتنی. بی‌شک سینما یکی از بهترین راویان حماسه‌های ملی و بومی در عرصه‌های مختلف است. سینما برانگیزاننده روح جمعی برای رفع موانع در مسیر رسیدن به زندگی مطلوب و جامعه پیشرفته ایرانی و اسلامی است.

وی افزود: سینما می‌تواند حرکت‌هایی که با اتکا بر فداکاری و خردورزی بر تمامی سختی‌ها و موانع غلبه می‌کند و روح امید را به مردم و کشور باز می‌گرداند را ثبت کند و به دست آیندگان برساند. یکی از ویژگی‌های اصلی فیلم کوتاه، رویکرد خلاقانه به موضوعات است. در فیلم کوتاه ممکن است با برشی کوتاه از زندگی یک قهرمان و یا یکی از موقعیت‌های ویژه دراماتیک در داستان زندگی یک شخصیت بتوان به اثری تاثیرگذار رسید. مثلا ویژگی‌های شخصیتی اثر حماسی؛ شجاعت، آزادگی، عشق و محبت، خردورزی، غربت، یقین، صلابت و ایستادگی است. فیلم کوتاه نمی‌تواند به تمام جنبه‌های این شخصیت بپردازد اما می‌تواند یکی از آنها را برجسته و بر آن تاکید کند.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: از طرفی طبق تعریف حماسه که توصیف اعمال پهلوانی و مردانگی و افتخارات فردی یا قومی است و شامل مظاهر مختلف زندگی آنهاست و این مظاهر مختلف زندگی هرکدام موقعیت‌های ویژه‌ای را در دل خود خواهد داشت. پس برش یک موقعیت داستانی هم می‌تواند بستر تولید یک فیلم کوتاه باشد نه لزوما تمام موقعیت‌های یک روایت حماسی. با این توضیحات دبیرخانه سینما حماسه قصد دارد با برگزاری این رویداد فرصتی به وجود آورد تا وجه‌هایی از حماسه به‌رغم زمان محدود در طرح و فیلمنامه فیلم کوتاه به تصویر کشیده شود.

وی درباره بخش‌های مختلف جشنواره تصریح کرد: برداشتی روزآمد از داستان‏‌ها و شخصیت‏‌های حماسی شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، روایت شخصیت‌ها و حماسه‌های بومی ایران زمین از دیرباز تاکنون، ایران آینده و در نهایت وقایع و شخصیت‌های حماسی معاصر ایران (فرهنگی، ورزشی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، علمی و...) بخش‌های مختلف جشنواره را دربر می‌گیرد.

سینمای ایران نیازمند قهرمان است / تاریخ حماسی ایران سرشار از قهرمان است

در ادامه مراسم انتظاری نیز تاکید کرد: سه سال پیش با توجه به ظرفیت استان خراسان طرح و ایده چنین اتفاقی خلق شد. در سال اول این رویداد به صورت استانی بود اما به دلیل استقبالی که از آن به عمل آمد تصمیم گرفتیم آن را به صورت ملی برگزار کنیم. خراسان مهد ادبیات کهن فارسی است که پرچمدار حکیم بزرگ فردوسی است. همچنین وجود بارگاه مبارک امام هشتم (ع) باعث شده ادبیات شیعی نیز در این سرزمین جایگاهی ویژه داشته باشد. با توجه به ظرفیت ذکر شده تصمیم گرفتیم این جشنواره را با همت و تلاش بیشتر برگزار کنیم تا به نحوی نیازهای هنری این سرزمین در حوزه مورد نظر تامین شود.

وی تاکید کرد: آثاری که در این جشنواره حضور دارند حول سه محور هستند. ابتدا مباحث پژوهشی است که در قالب برگزاری نشست‌ها و ارتباط با دانشگاه‌ها به آن دست پیدا می‌کنیم. دوم حساس‌سازی فضای هنری است. این خواسته نیز از طریق نمونه‌سازی تولیدات هنری به دست می‌آید. کارکرد سوم نیز به نمونه‌سازی تولیدات هنری برمی‌گردد. در این حوزه نیز به بخش‌هایی چون؛ پرده‌خوانی و کمیک‌موشن‌ها پرداخته شده است.

انتظاری متذکر شد: اینکه ما در ابتدای راهمان فیلمنامه را مدنظر قرار دادیم، حرکت آغازین است، چون با این شکل کار درصددیم ابتدا پی‌ریزی‌های لازم با انجام دهیم تا در ادامه تاثیرات این جشنواره بتواند سینمای بلند و داستانی را هم در برگیرد. این اتفاق به نظرم قدمی در جهت تامین نیازهای هنری این سرزمین است. در این میان ممکن است این سوال پیش آید که چرا جشنواره را که اتفاقی دینی در سینما بود را ادامه ندادیم و حوزه هنری خراسان حرکت خود را با رویدادی جدید آغاز کرده است؟ ابتدا اینکه جشنواره رویش جدا از مشهد در تهران نیز برگزار شده است اما جدا از این نکته باید بگویم که این رویداد به زودی با میزبانی یزد مجددا احیا خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره اظهار کرد: در آثاری که مد نظرمان قرار می‌دهیم بخش خاصی از تاریخ مورد نظر نیست، بلکه کل تاریخ این سرزمین را مدنظر داریم. برای همین هم ادبیات کهن هم در کارها مد نظر است. در کلامی ما تلاش داریم در این جشنواره عاملی جهت اتحاد باشیم نه اینکه بخواهیم باعث تفرق شویم. اولین بار فراخوان این رویداد سال 98 داده شد. استقبال از این رویداد بسیار چشمگیر بود. 120 اثر به دبیرخانه رسید که 60 درصد آن از خارج از استان بود. برای همین در دومین دوره فستیوال شکلی ملی خواهد داشت. برای برگزاری بهتر جشنواره در این دوره حوزه هنری نیز به کمک ما آمده است.

وی ادامه داد: آثار تا فروردین سال آینده فرصت دارند تا به دبیرخانه ارسال شوند در ادامه پس از داوری شاهد معرفی برگزیدگان در اردیبهشت سال 1401 خواهیم بود. در این رویداد از سه فیلمنامه نخست برای تولید حمایت خواهد شد، همچنین 10 فیلمنامه اول نیز در قالب کتابی منتشر می‌شوند.

در بخش دیگری از مراسم رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری بیان کرد: ما در حوزه هنری به دنبال حمایت از کارهایی نظیر «سینما حماسه» هستیم، چراکه سینمای کشورمان نیازمند قهرمان‌سازی است. سینما با قهرمان است که هویت پیدا می‌کند، برای همین چنین اتفاقاتی می‌تواند بانی رویدادهای خوبی در هنر هفتم باشند.

وی در پایان تاکید کرد: در این جشنواره همکاری ما دو شکل دارد. ابتدا اینکه در داوری همکاری خواهیم داشت، همچنین در فرآیند تولید هم سازمان سینمایی سوره کمک‌رسان جشنواره خواهد بود.

انتهای پیام
captcha