شعر پرچم هویت یک ملت است
کد خبر: 4041461
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
گزارش ایکنا از نشست جلسات شعر آیینی حضور

شعر پرچم هویت یک ملت است

نشست خبری سلسله جلسات شعر آیینی حضور به میزبانی فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

نشست خبری شعر حضور

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سلسله جلسات شعر آیینی حضور روز سه‌شنبه ١٧ اسفندماه با حضور مهدی شکیبایی، رئيس فرهنگسراى رسانه، محمدمهدی عبداللهی، دبیر اجرایی و سیده فاطمه موسوی، دبیر علمی جلسات شعر حضور در سالن یونس شکرخواه فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

مهدی شکیبایی، رئیس فرهنگسرای رسانه در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: یکی از اهداف و وظایف تعیین شده در اساسنامه فرهنگسرای رسانه، ترویج سواد رسانه‌ای در میان مخاطبان و شهروندان است. برای تبیین و ترویج این سواد و بصیرت رسانه‌ای هم نیازمند ابزار متعددی هستیم، که یکی از این ابزارها خود رسانه و تعامل با اهالی رسانه برای نیل به این هدف است.

رئیس فرهنگسرای رسانه ادبیات، شعر، سینما، موسیقی و دیگر انحا و ابزار هنر و فرهنگ را از دیگر ابزارهای مهم ترویج سواد رسانه‌ای خواند و افزود: فرهنگسرای رسانه سعی کرده در کنار اهداف اصلی خود، همواره برنامه‌های فرهنگی و هنری و شب‌های شعر و ... را در ایام مختلف سال برگزار کند.

مهدی شکیبایی

وی با تاکید بر اینکه در حوزه شعر در سنوات گذشته کارهای خوبی در ایام مناسبتی و به‌صورت پراکنده انجام شده است؛ تصریح کرد: تا به امروز برنامه‌های شب شعر را ذیل یک برند و اسم مشترک نداشتیم اما به پیشنهاد شاعر آئینی؛ محمدمهدی عبدالهی بر آن شدیم که این شب شعرها را ساماندهی کنیم و تحت عنوان سلسله جلسات شب شعر «حضور» و با استفاده از شعرهای آئینی برای ترویج گفتمان انقلاب و میهن اسلامی‌مان بهره ببریم.

شکیبایی در ادامه درخصوص نحوه برگزاری برنامه‌های شب شعر «حضور» هم اشاره کرد: در ایام سال در روزهای عید جلسات مدح ائمه اطهار و در روزهای شهادت، جلسات تبیین سیره ائمه و سوگواری را خواهیم داشت. علاوه بر این در مناسبت‌های ملی و انقلابی و حتی در جهت افشا و محکوم کردن جنایاتی که از سمت نظام سلطه در منطقه انجام می‌شود هم شب‌شعرهایی تحت همین عنوان برگزار خواهد شد.

رئیس فرهنگسرای رسانه در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: قبلترها شعر و خالق شعر برای انتشار به رسانه احتیاج داشت اما الان هم شعر و هم شاعر خود به مثابه یک رسانه هستند و در کسری از ثانیه پیام خود را منتقل می‌کنند. ما سعی داریم از این امکان استفاده کنیم و در موازات ماموریت فرهنگسرای رسانه در تلاش هستیم با استفاده از قابلیت شعر و رسانه اهداف خود را به یک سرانجامی برسانیم.

شعر انقلاب از شعر آئینی جدا نیست

سیده فاطمه موسوی، دبیر علمی جلسات شعر حضور هم با اشاره به بیاناتی از مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی (ره)، رسانه شعر را مهمترین رسانه خواند و درباره برگزاری سلسله جلسات شعر آیینی «حضور» گفت: شاید این شائبه وجود داشته باشد که شعر آئینی مختص ائمه اطهار (ع) است و شعر انقلاب از آن جدا است؛ اما در حقیقت شعر انقلاب از شعر آئینی جدا نیست، زیرا شعر انقلاب هم در خدمت اسلام و دین و ظلم‌ستیزی و یاری مظلومان و طرفداری از حق و این قبیل مواردی است که ائمه برای آن قیام و مبارزه کردند.

سیده فاطمه موسوی

دبیر علمی جلسات شعر حضور در ادامه ضمن تاکید بر اینکه شعر انقلاب ادامه شعر برای ائمه اطهار و جزو شعر آئینی است، عنوان کرد: تلاش ما بر این است در سلسله جلسات شعر حضور با حضور پررنگ شاعران و مخاطبان این آئین را زنده نگه‌داریم و اضافه بر آن مقاومت و مظلومیت‌های مردم منطقه را هم که بخش دیگری از آن هست را به زبان شعر بیان کنیم زیرا جزو رسالت شاعر است.

شعر از معجزات خلقت عالم است

در ادامه محمدمهدی عبدالهی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، پدیده شعر را مانند بیان از معجزات عالم خلقت خواند و گفت: در بیان ما آنچه در ذهن خود متصور هستیم را به کلمه تبدیل می‌کنیم که یک حادثه و پدیده بزرگ است، حال اگر این بیان در قالب شعر باشد که زیبایی و اهمیت ان دوچندان خواهد شد.

دبیر اجرایی جلسات شعر حضور با اشاره به آیات ابتدایی سوره الرحمن، عنوان کرد: اولین چیزی هم که خداوند به انسان می‌آموزد، تعلیم بیان است و در اقسام بیان، شعر از جنبه زیبایی بیشتری برخوردار است و اصلا هنر بودن شعر هم به‌واسطه همین زیبایی آن است. از انجا که شعر زیبا و هنر است و قدرت تاثیری که در شعر وجود دارد در نوع خودش کم‌نظیر است، می‌توان از آن به‌ عنوان رسانه نام و بهره ببریم.

عبداللهی با تاکید بر گستره و قدرت بالای تاثیرگذاری شعر در جامعه ایرانی، تصریح کرد: هر پدیده‌ای که شان بالاتری داشته باشد، قطعا مسئولیت بیشتری هم برای آن متصور است و از آنجا که بیان شعری نسبت به بیان غیرشعری کارآمدی مضاعفی دارد، نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی زمان خود مسئولیت دارد.

محمدمهدی عبدالهی

وی ادامه داد: شاعر یک مسئولیت اجتماعی دارد و نمی‌تواند نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌اعتنا باشد. شاعر باید مسائل کشور را رصد کند و نسبت به آن‌ها حساس باشد زیرا شعر پرچم هویت یک ملت است.

عبدالهی در پایان خاطرنشان کرد: با مشورت و همکاری شاعران نام‌آشنا و آئینی کشور در نظر داریم  سلسله نشست‌های شب شعر آیینی را به صورت فصلی و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی برگزار کنیم. در همین راستا اولین نشست از سلسله نشست شب‌های شعر «حضور» در شب میلاد امام زمان (عج) با حضور شاعران برجسته از جمله محمدعلی مجاهدی و علیرضا قزوه برگزار خواهد شد و در طول سال در مناسبت‌های ملی و مذهبی و برای بزرگداشت شهدای انقلاب اسلامی ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha