حوزه هنری برای سلایق مختلف تولید داشته باشد
کد خبر: 4046610
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
هنر انقلاب اسلامی از منظر هنرمندان/ 2

حوزه هنری برای سلایق مختلف تولید داشته باشد

نادر بختیاری گفت: لازم است در حوزه هنری به سلایق مختلف اهمیت داده و برای آنها اثر تولید شود.

 هفته هنر انقلاب اسلامی

به گزارش ایکنا، نادر بختیاری، شاعر و موسیقیدان در پاسخ به اینکه چقدر شعر انقلاب در سال‌های اخیر جریان‌ساز عمل کرده است، بیان کرد: اگر بخواهم به‌طور مشخص درباره شعر انقلاب صحبت کنم، باید بگویم که ما صاحب جریانی به نام شعر انقلاب هستیم که سه شاخصه مهم دارد. یکی از آن‌ها شعری مربوط به واقعه انقلاب اسلامی ایران است و مسائلی که در 22 بهمن سال 57 اتفاق افتاد. دیگری اشعاری مربوط به دفاع مقدس و محور مقاومت و همچنین مسائل پیوسته‌ای نظیر موضوع مدافعان حرم در سال‌های اخیر است که با عنوان شعر مقاومت زیرمجموعه شعر انقلاب جای می‌گیرد.

وی افزود: شاخصه دیگری از شعر انقلاب اشعار مربوط به اهل بیت(ع) است که اگرچه قبل از انقلاب هم وجود داشته است، اما وقتی در زیرمجموعه شعر انقلاب قرار می‌گیرد مرتبط با انقلاب اسلامی و مسائل بین‌المللی است و ویژگی‌های جدیدی دارد.

بختیاری اظهار کرد: برای بررسی میزان پیشرفت در هر یک از این موارد، کار آماری جدی صورت نگرفته است؛ اما شاخص‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد موج‌هایی در مقاطعی ایجاد شده است و به غیر از شعر مربوط به انقلاب که کنگره‌ها و رویدادهای شعری مربوط به آن کم است و به تبع اشعار زیادی هم درباره‌اش سروده و تولید نشده است، بقیه فعال‌تر هستند. در واقع کنگره‌های مربوط به شعر مقاومت، شهدا و سرداران بیشتر داشته‌ایم. اما شاید به این دلیل که خود انقلاب رویدادی مقطعی بوده و به فاصله اندکی پس از آن دفاع مقدس رخ داده است، آثار مشخص زیادی درباره 22 بهمن 57 تولید نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: حوزه هنری هم بیشتر بر موضوع فیلم و سینما متمرکز بوده است. البته بر موضوع شعر و ادبیات نیز تمرکز کرده و پیوسته به شعر طنز اهمیت داده است که این نوع شعر نزد مردم محبوب است و جایگاه اجتماعی دارد و باعث سرزندگی مخاطبان شده و موج شعر طنز را رقم زده است که تأثیر مثبتی بر افراد جامعه داشته اما به نظر می‌رسد حوزه هنری می‌تواند در حیطه شعر به صورت تخصصی‌تر هم عمل کند. اگرچه ما در دوران اولیه فعالیت حوزه هنری حضور نداشته‌ایم اما تولیدات آن را دنبال کرده‌ایم. فیلم‌هایی نظیر «عروسی خوبان» و «توبه نصوح» هنوز هم آثاری هستند که با گذشت سال‌ها از تولیدشان به لحاظ محتوا تأثیرگذاری خود را دارند.

بختیاری درباره پیشنهادش برای معرفی چهره سال هنر انقلاب گفت: شاید نتوانم فردی را در یک سال اخیر به‌طور مشخص به عنوان هنرمند شاخص معرفی کنم، اما کسانی هستند که همیشه حق به گردن ادبیات امروز ما دارند. همچنین جوانترهایی هم هستند که کار خوب تولید کرده و می‌کنند. از میان آنها پیشکسوتانی نظیر علی موسوی گرمارودی، علیرضا قزوه، در حوزه شعر آزاد شمس لنگرودی و نوگراترها هستند که می‌توان از آن‌ها یاد کرد.

وی در ادامه به وضعیت سینمای انقلاب نیز اشاره و بیان کرد: در فیلم و سینما نیز نیاز است به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شویم. این که فیلم تولید کنیم و به هیچ بازاری راه نیابد، کافی نیست. درباره جشنواره‌ها هم اگرچه اختلاف نظرهایی وجود دارد اما اگر فیلمی از ایران به جشنواره‌های حتی کوچک هم راه یابد و مورد توجه قرار گیرد، برای کشور ما یک امتیاز محسوب می‌شود. به نظر من آنچه نهادهایی مثل حوزه هنری کمتر مدنظر قرار می‌دهند همه‌جانبه‌گرایی است، لازم است در حوزه هنری به سلایق مختلف اهمیت داده و برای آن تولید اثر شود.

بختیاری در پایان با تأکید بر اینکه نیاز است تا واحد موسیقی حوزه هنری تولیدات فعال‌تری داشته باشد، اضافه کرد: در این موضوع هم باید تنوع سلیقه را لحاظ کند و به مخاطبان خود بیفزاید، زیرا این موضوع به نفع کلیت فرهنگ و هنر است.

انتهای پیام
captcha