تاثیر تجلیل از مفاخر فرهنگی در توسعه پایدار
کد خبر: 4069329
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
یادداشت وارده

تاثیر تجلیل از مفاخر فرهنگی در توسعه پایدار

مدیر موزه ملی قرآن کریم با توجه به اقدامات اخیر سازمان میراث فرهنگی تجلیل از مفاخر این حوزه را گامی در جهت توسعه پایدار عنوان کرده است.

مفاخر فرهنگی؛ بانیان توسعه پایداربه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فخرالدین صابری؛ مدیر موزه ملی قرآن کریم در یادداشتی اقدامات اخیر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ نظیر تجلیل از مفاخر میراث فرهنگی چون تکریم زنده‌یاد دکتر باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی را که با همت قائم‌مقام این وزارتخانه انجام گرفته، در طی سال‌های اخیر، کم‌سابقه عنوان کرده و آورده است:

همه می‌دانیم در توسعه پایدار کشورها فرهنگ و میراث فرهنگی نقش مهمی دارند. میراث فرهنگی در قالب بناهای تاریخی که از پیشینیان به جا مانده نه تنها هویت هر کشوری را شکل می‌دهد بلکه الگوئی برای تمامی نسل‌ها محسوب می‌شود که حفظ آن‌ها واجب و ضروری است.

آثار تاریخی چه ملموس مانند بناهای باستانی و تاریخی و چه غیرملموس مانند آئین‌ها و مراسم و سنت‌ها، سرمایه ارزشمند جوامع بشری است که در هر دوره‌ای از ادوار زندگی، منشأ عزت، سربلندی و اقتدار و استقلال است.

دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط با آثار تاریخی و تشکل‌های مردمی، دلسوزانه به پاسداری
از این سرمایه‌های گرانقدر می‌پردازند؛ چه در بخش مرمت و رفع خطر، چه انجام مطالعات باستان‌شناسی و چه آموزش و انتقال مبانی علمی کیفیت مراقبت از آثار به متعلمان و دانش‌پژوهان.

برگزاری مراسم تجلیل از مفاخر میراث فرهنگی، نوعی قدرشناسی تلاش‌های علمی و عملی آن بزرگواران است که هم موجب تقویت روحیه آنان می‌شود هم سبب ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر و بهتر فعالان این عرصه خواهد شد. از نظر روانشناسی قدر لطف دیگران را دانستن، باعث دیدن نقاط قوت و توجه به ویژگی‌های مثبت و احساس رضایت بیشتر و تحکیم روابط خواهد بود.

خادمان فرهنگ و حافظان مواریث فرهنگی احساس می‌کنند متولیان امر برای کار و خدمات آنان ارزش قائلند و این حرکت خداپسندانه، بر مبنای «مَن لَم یَشکُرِالمَخلوقَ، لَم یَشکُرِ الخالقَ» مسئولان امر را در زمره سپاسگزاران حضرت حق قرار می‌دهد و یک سنت الهی است که در قرآن کریم مکرر به آن اشاره شده است. آنجاکه می‌فرماید: وَاذکُر فی الکتابِ ادریس انه کان صدیقا... واذکر فی الکتابِ موسی انه کان مخلصا... مکرر توصیه می‌کند به یادآوری ویژگی‌های الهام‌بخش و سازنده خوبان و بزرگان.

امیدوارم بانیان تقدیر از خادمان میراث فرهنگی ایران، از پاداش الهی برخوردار باشند؛ ان‌شاءالله.

انتهای پیام
captcha