صفر شدن پشت نوبتی‌های بهزیستی/ قبوض برق و آب مددجویان رایگان می‌شود
کد خبر: 4071158
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
علی محمد قادری خبر داد؛

صفر شدن پشت نوبتی‌های بهزیستی/ قبوض برق و آب مددجویان رایگان می‌شود

رئیس سازمان بهزیستی از صفر شدن پشت نوبتی‌های سه سال گذشته بهزیستی خبر داد و اعلام کرد: هیچ کس در کشور نباید به دلیل نداشتن ویلچر محدودیت تردد داشته باشد.

صفر شدن پشت نوبتی های بهزیستی/ اگر ویلچر لازم دارید اعلام کنیدبه گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت آغاز هفته بهزیستی، نشست خبری علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور در محل اورژانس اجتماعی تهران برگزار شد.

در این نشست قادری ضمن تشریح برنامه‌های هفته بهزیستی، گفت: رشد و ارتقای شاخص‌های رفاه و تلاش برای به زیستن جامعه وظیفه همگانی است.

وی تصریح کرد: بازمهندسی و کیفی‌سازی ارائه خدمات شروع شده است. موانع حقوقی خاصی در مقابل بهزیستی هست که آنها را پیگیری می کنیم. استیفای حقوق معلولان نیز در دستور کار ماست. 19 هزار پرسنل در بهزیستی مشغول انجام وظیفه هستند و کارها و خدمات سخت را به هفت میلیون مخاطب ارائه می کنند.

قادری در خصوص برنامه‌های بهزیستی برای کودکان کار خیابان، گفت: این موضوع پیچیده‌ای است و به عنوان سازمانی که تمشیت این موضوع را داریم تا زمانی که این کودکان شناسایی نشوند نمی‌توان کاری کرد. 87 تا 90 درصد این کودکان اتباع هستند و ما برنامه خاصی را قبل از شناسنامه‌دار کردن و رهگیری این کودکان نمی‌توانیم آغاز کنیم.

وی افزود: برای کودکان کار ایران برنامه داریم و طی چند ماه آینده این برنامه‌ها آغاز می‌شود. 13 دستگاه در این حوزه مسئولیت دارند. موضوع اساسی کودکان اتباع هست که در وزارت کشور قرار است طی جلسه‌ای برای این موضوع برنامه‌ریزی شود.

قادری به استثمار این کودکان نیز اشاره کرد و گفت: اول باید این کودکان رهگیری شوند و چرخه توانمندسازی را پیگیری کنیم.

وی مهم‌ترین موضوع را تغییر ساختار بهزیستی دانست و گفت: ساختار و روند کنونی در مقابل این حجم از آسیب‌ها نمی‌تواند کار حرفه‌ای  انجام دهد. هر چند سال یکبار، موضوعی حاد و لاینحل را به بهزیستی سپرده‌اند و چون همکاران ما ذات مددکاری دارند پذیرفته‌اند که این روند باید اصلاح شود.

رئیس سازمان بهزیستی چهار رکن برنامه‌های بهزیستی را شفافیت، مردمی سازی، هوشمندسازی و کارامدی اعلام کرد و گفت: نظام پرداخت بهزیستی مربوط به دهک یک تا هفت است که مستمری می‌گیرند اما با توجه به شرایط جدید، برخی از مددجویان در دهک دهم قرار گرفته‌اند که یارانه آنها قطع شده؛ البته مستمری آنها قطع نشده است که اگر دهک‌بندی بهزیستی در پایگاه رفاهی ایرانیان بنشیند این مشکلات را نخواهیم داشت.

تشکیل شورای ملی سالمندی

وی بر ضرورت توجه به مسئله سالمندی تأکید کرد و گفت:‌ شورای ملی سالمندی تشکیل شده و بهزیستی دبیر این شوراست. مهم‌ترین موضوع سند ملی سالمندی است که نهادهای مسئول باید این سند را رصد کنند.

سالمندی با مناسب‌سازی شهری در ارتباط است. باید مناسب‌سازی توسط دستگاه‌های مسئول انجام شود. ما در بهزیستی موضوع سالمندی را جدی گرفته‌ایم. بانوانی هستند که ازدواج نکرده‌اند و فردی را ندارند که از آنها نگهداری کند. پیشنهاد کرده‌ایم سربازانی که تحصیلات مرتبط دارند سربازی خود را در مراکز مرتبط طی کنند.

وی در مورد حمایت از افرادی که دچار فقر مطلق هستند، گفت: اگر فردی روزانه 2 هزار کیلو کالری دریافت نکند و پوشاک و مسکن نداشته باشد مشمول فقر مطلق است که از طریق سامانه سخا کمیته امداد مسئول رصد این افراد است که با کمک خیریه‌ها قرار است از خدمات یارانه‌ای استفاده کنند. ما نیز در مواجهه با افرادی که دچار فقر مطلق هستند از آنها حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به تورم کشور، چه تعداد از افراد تقاضا کرده‌اند که تحت حمایت بهزیستی قرار گیرند؟ گفت: در شرایط تورم افرادی که ضعف مالی دارند بیشتر آسیب می‌بینند. دو هزار و 670 خانوار عضو بهزیستی هستند. منابع اقلی داریم برای سیاست‌های توانمندسازی این افراد اما این موضوع همواره مد نظر ما بوده است. البته با ایجاد شورای تحول فقط به برنامه‌های تحولی فکر می‌کنیم و هر آنچه حال خوب را ایجاد نمی‌کند، رها خواهیم کرد.

رئیس بهزیستی افزود: همه افرادی که طی سه سال گذشته پشت نوبت بهزیستی بودند تا مستمری بگیرند، جذب شدند و پشت نوبتی‌ها به صفر رسید. در مورد مسکن رشد فزاینده‌ای داشته‌ایم و 2800 واحد مسکن آماده واگذاری است. در نهضت ملی مسکن نیز آغاز عملیات احداث 40 هزار مسکن کلید خواهد خورد.

رایگان شدن قبوض برق و آب مددجویان

قادری اظهار امیدواری کرد پشت نوبت جهیزیه بهزیستی نیز به صفر برسد و گفت: 200 میلیارد بودجه برای مناسب‌سازی اختصاص داده شده و بودجه بهزیستی افزایش یافته است. با رونمایی از پیشخوان مجازی بهزیستی ثبت الکترونیک مشخصات مددجویان در حال انجام است که این مسئله به رایگان شدن قبوض برق و آب مددجویان منجر می‌شود. هیچ کس در هیچ اقلیمی نباید بدون ویلچر باشد. اگر کسی بدون ویلچر بود به بهزیستی اعلام کند تا ویلچر اهدا شود. تلاش می‌کنیم تا پایان سال پشت نوبتی‌های ویلچر هم به صفر برسد.

قادری در خصوص اشتغال معلولان نیز گفت: فرهنگ عمومی کشور برای بکارگیری معلولان ممکن است به رشد و شکوفایی لازم نرسیده باشد. برای سال جاری 1805 مورد سهیه سه درصد جذب معلولان منظور شده که امیدواریم دستگاه‌ها جذب کنند. مسئله مهم جذب معلولان در دستگاه‌های غیر دولتی است چراکه به طورکلی اشتغال در مراکز دولتی کم است و باید به سمت جذب معلولان در مراکز خصوصی برویم.

حمایت از کارفرمایانی که معلولان را استخدام می‌کنند

وی افزود: هر کارفرمایی که معلولی را جذب کند از او حمایت خواهد شد. با فنی و حرفه‌ای جلسه داشتیم تا مهارت شغل‌ها به افراد معلول معرفی و ارائه شود.

رئیس سازمان بهزیستی از تشکیل فراکسیون افراد دارای معلویت در مجلس خبر داد و گفت: این فراکسیون حتماً برای استیفای حقوق معلولان تلاش خواهد کرد. از خانواده‌هایی که چند قلو دارند نیز تا پایان شش سالگی چند قلوها حمایت می‌کنیم و پشت نوبتی در این خصوص نداریم. بیمه مادرانی که از فرزندان معلول خود نگهداری می‌کنند در دستور کار قرار دارد و برای اجرای آن ردیف بودجه تعیین شده است.

محمد نصیری، سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی در خصوص کودکان کار، گفت: بهزیستی متولی ساماندهی کودک کار خیابانی است. برای ساماندهی کودکان کار خیابانی ایرانی هیچ مشکلی نداریم و از طریق توانمندسازی خانواده و فراهم کردن امکان تحصیل این کودکان ساماندهی می‌شوند. اتباع قانونی را هم می‌توان شناسایی و ساماندهی کرد. اما اتباع غیرقانونی هیچ هویتی ندارند و امکان ساماندهی آنها را نداریم چون هیچ ابزاری نداریم. متولی آنها اداره کل اتباع وزارت کشور است. مکاتبه جدیدی با وزارت کشور صورت گرفته است و مقرر شده این موضوع در دستور کار شوای اجتماعی کشور قرار گیرد.

تسهیل فرزندخواندگی

وی در خصوص برنامه‌های بهزیستی برای تسهیل فرزندخواندگی، گفت: درصد کمی از بچه‌های حاضر در بهزیستی امکان واگذاری به عنوان فرزندخوانده را دارند. اگر اثری از خانواده کودک داشته باشیم نمی‌توان کودک را به عنوان فرزندخانواده واگذار کنیم. هم اکنون برای هر کودک 14 متقاضی وجود دارد. مدت زمان واگذاری کودکان به حداقل رسیده و اگر مشکل قضایی وجود نداشته باشد کودکان به خانواده‌ها واگذار می‌شوند.

انتهای پیام
captcha