چرا شیخ الازهر کتاب افول غرب می‌خواند؟
کد خبر: 4079643
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

چرا شیخ الازهر کتاب افول غرب می‌خواند؟

سردبیر روزنامه الازهر در پاسخ به سؤالی در خصوص انتشار تصویری از شیخ الازهر با کتاب افول غرب در حین بازگشت از سفرش به آلمان تأکید کرد: غربی‌ها قبل از عرب‌ها به سقوط تمدن غربی اذعان داشته‌اند.

احمد الطیب، شیخ الازهر

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق، تصویر احمد الطیب، شیخ الازهر در هنگام بازگشت از سفر درمانی به آلمان در حالی که کتابی را با عنوان «افول الغرب» (افول غرب) اثر حسن اوری، اندیشمند مراکشی را در کنار خود دارد، با واکنش‌هایی در فضای مجازی همراه شده است.

خالد منتصر یکی از اندیشمندان و نویسندگان مصری با انتشار این تصویر در توئیتر نوشت: اول هزار مرتبه شکر که شیخ الازهر پس از سفر خود به فرانسه به منظور درمان یا معاینات به سلامت به کشور بازگشته است؛ اما با کمال احترام سؤالی دارم؛ اینکه کتابی را که جناب شیخ الازهر در کنار خود دارد، کتاب افول غرب است که اگر همین غرب نبود نه دارویی داشتیم و نه هواپیمایی که با آن برگردیم.

احمد الصاوی، سردبیر روزنامه الازهر در پاسخ به منتصر در خصوص کتاب مذکور نوشت: شیخ الازهر خشم مدعیان علم و روشنگری را برانگیخته که در تصویر جز خودشان و ذهنشان که غرق در سطح‌نگری و صوری‌گرایی است، نمی‌بینند. حقیقت این است که علاقه شیخ الازهر به مطالعه در این زمینه با علاقه فراوان اندیشمندان، نویسندگان و مراکز تحقیقاتی بزرگ غربی که حداقل در یک دهه گذشته علاقه شدیدی به ابداع این واژه و ترویج رسمی آن داشته‌اند، هم‌زمان است.

وی افزود: کسانی که تصورات متفکران، محققین و فیلسوفان را درباره انحطاط تمدن غربی نمی‌خوانند مرتجع هستند و در کمای فکری خود به‌سر می‌برند و هر که در این خصوص مطالعه و پژوهش داشته باشد، یک انسان مترقی است که با جهان و ایده‌هایی که تولید می‌کند، همگام است.

الصاوی افزود: نمی‌دانم که آیا این مدعیان دانش و روشنگری قبلاً کتاب افول الغرب  اثر حسن اوری، اندیشمند مراکشی را خوانده بودند که حاوی تأملات انتقادی درباره واقعیت غربی و عربی است؟ شاید اگر این‌هایی که مدعی جانبداری از علم و روشنگری هستند قبل از پست گذاشتن کمی وقت گذاشته بودند، آن کتاب را مطالعه کرده بودند، تصورشان متفاوت بود بخصوص که ساده‌ترین قاعده روشنگری، اول مطالعه است و آن زمان متوجه می‌شدند که غربی‌ها خودشان پیش‌بینی سقوط را کرده‌اند و او اولین نفری نیست که در این خصوص سخن گفته و آخرین متفکر هم نخواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: همین کافی است که به شما بگویم مرگ غرب یا نبودن غرب(Westlessness) موضوع اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 2020 و محور اصلی عمده در گزارش‌های تحقیقاتی نهادهای ناتو بوده است و پرسش‌های جدی و واقعی در مورد آینده غرب یعنی اروپا و آمریکا مطرح شده است.

سردبیر روزنامه الازهر تأکید کرد: همانطور که اسوالد اشپلنگر، فیلسوف آلمانی قبل از حسن اوری و کنفرانس مونیخ نیز این دیدگاه را در کتاب خود با همین عنوان «زوال غرب» ( decline of the west)  بیان کرده بود که نگاهی نو به فلسفه تاریخ و با انتقاد از غرور اروپایی و این باور رایج داشته است که تمدن غرب تنها وارث رنسانس باشد و به این نتیجه می‌رسد که هر تمدنی از نظر او از حیث تاریخی به  چهار فصل نظیر فصول سال؛ بهار، تابستان، پاییز و زمستان تقسیم می‌شود و اینکه غرب در مرحله انحطاط است که مرحله قبل از فروپاشی شمرده می‌شود.

انتهای پیام
captcha