شبهات و شیطنت‌های رسانه‌ای علیه اربعین پاسخ داده می‌شود
کد خبر: 4079955
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴
حجت‌الاسلام حمید احمدی:

شبهات و شیطنت‌های رسانه‌ای علیه اربعین پاسخ داده می‌شود

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از حضور 10 قاری خانم ایرانی در برنامه‌های فرهنگی اربعین خبر داد و اعلام کرد: شش نشست علمی با محوریت اربعین نیز برگزار می‌شود.

حضور 10 قاری ممتاز خانم در برنامه‌های فرهنگی اربعین

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح برنامه‌های فرهنگی اربعین 1401 پرداخت و اعلام کرد: امسال هماهنگی بیشتری با فعالان فرهنگی کشور عراق داریم و به ازای هر گروه فرهنگی که ما در ایران تشکیل داده‌ایم، عراقی‌ها نیز گروه تشکیل داده‌اند.

وی اضافه کرد: در همه حوزه‌هایی که گروه‌های فرهنگی ایران در عراق برنامه دارند از جمله برنامه‌های قرآنی، فعالیت مبلغان خانم و آقا، بانوان، مراسم‌ و ... دوستان عراقی نیز گروه‌هایی را تشکیل داده‌اند و ضمن اینکه خودشان برنامه اجرا می‌کنند از برنامه‌های فرهنگی ایران نیز پشتیبانی خواهند کرد.

حضور 10 قاری ممتاز خانم در مراسم اربعین

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: برای اولین بار 10 قاری ممتاز خانم به اربعین اعزام می‌شوند که اتفاق جدیدی است. البته سال گذشته جمع محدودی از قاریان خانم به عراق اعزام شده بودند که استقبال بسیار خوبی از برنامه‌های آنها صورت گرفت و تقاضا شد که تعداد بیشتری از قاریان خانم به مراسم اربعین اعزام شوند.

وی در خصوص محل قرائت بانوان، گفت: این بانوان در حسینیه‌ها و موکب‌هایی که فقط بانوان حضور دارند با رعایت مسائل شرعی قرائت خواهند داشت. با توجه به اینکه امسال بر اساس پیش‌بینی‌ها حضور بانوان ایرانی در مراسم اربعین بیشتر خواهد بود و بانوان عراقی نیز همیشه به صورت فعال در مراسم اربعین حضور دارند، لازم بود مراسم ویژه بانوان بیشتر شود به خصوص اینکه برنامه‌های فرهنگی کمتری برای بانوان اجرا می‌شد.

حجت‌الاسلام احمدی از برگزاری شش نشست علمی با محوریت اربعین نیز خبر داد و گفت: امسال بر اساس تقاضایی که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای برگزاری نشست‌های علمی در اربعین داشتند، شش نشست‌ بین دانشگاه‌ها توزیع شد از جمله روز 18 صفر که روز مقاومت و اربعین است، 10 دانشگاه‌ کرمان با هم پیش نشست همایش مقاومت و اربعین را در کربلا برگزار می‌کنند. نشست اصلی این همایش نیز سال آینده برگزار خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: با همکاری مجمع تقریب مذاهب اسلامی و تعدادی از علمای اهل سنت نشست‌ اهل سنت روز 14 صفر در عراق برگزار می‌شود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از ساماندهی برنامه‌های فرهنگی ویژه کودکان نیز خبر داد و گفت: شاهد افزایش چشمگیر فعالیت موکب‌ها و گروه‌های مردمی برای کودکان و نوجوانان در مراسم اربعین هستیم به همین دلیل نشستی با محور کودکان در مراسم اربعین در قم برگزار می‌شود تا کیفیت خدمات ویژه به کودکان و نوجوانان و اصولی که برای ارائه برنامه به آنها باید رعایت شود، بررسی و آموزش داده شود؛ به خصوص به افرادی که می‌خواهند برای بچه‌های عراق برنامه اجرا کنند.

گرما، ریزگرد، کمبود آب و برق

وی بر لزوم آگاه‌سازی و واقع‌نمایی به مردم در خصوص شرایط اربعین امسال تأکید کرد و گفت: امسال با توجه به مسئله گرما، ریزگردها و کمبود آب و برق باید شرایط کاملاً واقع‌نمایی و برای مردم تشریح شود و اینطور نباشد که ما صرفاً به مردم وعده بدهیم و آنها بروند و با مشکل مواجه شوند. نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز نشان می‌دهد 57 درصد مردم، گرمازدگی را مسئله و مشکل مهمی در اربعین سال جاری نمی‌دانند که این مسئله بسیار نگران کننده است.

احمدی با اشاره به اینکه با وزارت ورزش، ستاد بازسازی و توسعه عتبات عالیات و مسئولان کمیته‌های فرهنگی استان‌ها صحبت شده تا توضیحات و آموزش‌های لازم را به مردم ارائه کنند، گفت: در فضای مجازی و رسانه‌ها در حال رصد شبهات مطرح هستیم. این شبهات برای پاسخگویی به مرکز پاسخگویی شبهات حوزه علمیه ارجاع داده می‌شود.

اربعین با هیچ پدیده‌ای تقابل ندارد

وی از مطرح شدن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای و جوسازی علیه اربعین نیز سخن گفت و تصریح کرد: سیاست جدی ما این است که اربعین با هیچ پدیده و مسئله‌ای تقابل ندارد و نباید آن را با پدیده‌های دیگر مقایسه کرد. پیاده‌روی اربعین با هیچ پدیده یا جریان سیاسی، اجتماعی و یا حتی سلامت منافاتی ندارد و لازم است به هر مسئله در جای خود پرداخته شده و سیاست‌گذاری لازم صورت گیرد. اربعین یک حرکت مردمی و بین‌المللی است و بسیاری از کسانی که در این مراسم حضور دارند هیچ تقابلی در ذهنشان با هیچ جریان، گروه، فرهنگ و آئینی نیست. پس باید مراقب باشیم به برخی تقابل‌ها که از روی ناآگاهی یا شیطنت مطرح می‌شود دامن نزنیم.

انتهای پیام
captcha