ایجاد واحد مدارج در حوزه علمیه تهران
کد خبر: 4081760
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
محمدهادی رحیمی صادق خبر داد:

ایجاد واحد مدارج در حوزه علمیه تهران

حجت‌الاسلام‌ محمدهادی رحیمی صادق ضمن اشاره به تلاش حوزه علمیه برای جبران افت تحصیلی و تهذیبی طلاب در دو سال گذشته تصریح کرد: سال جدید تحصیلی از چند جهت فصل جدیدی در حوزه‌های علمیه است.

به گزارش ایکنا، مراسم بازگشایی حوزه‌های علمیه تهران، صبح امروز هفتم شهریور در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق، مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران در این مراسم سخنرانی کرد که گزیده سخنان وی را می‌خوانید؛

حوزه علمیه تهران در دو سال گذشته به رغم وجود کرونا در همه صحنه‌های علمی، پژوهشی، تهذیبی و خدمات‌رسانی فعال بود. این دوران، دوران سختی بود. استفاده از فضای مجازی زحمت مدیران را دوچندان کرد. قطعا در این دو سال دچار افت تحصیلی و افت تهذیبی شدیم ولی با همکاری عزیزان تلاش شد این افت به حداقل برسد و در ارزیابی صورت‌گرفته نیز نتایج همینطور است.

سال جدید تحصیلی از چند جهت فصل جدیدی در حوزه‌های علمیه است. اولا به جهت پشت سر گذاشتن این دوران سخت و الزامی که بابت پر کردن خلاها و کمبودهای این دو سال به وجود آمده است. فعالیت‌های ما در این حوزه از تابستان آغاز شد. بسیاری از مدارس، برنامه تابستانی داشتند. سیاست اصلی این بود در تابستان ارتباط با طلاب بیشتر شود تا بخشی از آثار کرونا را خنثی کنیم. به همین سبب ما در سال تحصیلی وارد فصل جدید می‌شویم اولا به این دلیل که عرض شد، ثانیا به این دلیل که فرصت فضای مجازی که در این دو سال ایجاد شد، موجب شد به صورت هدفمند از این فضا در آینده حوزه استفاده کنیم. البته ذره‌ای از تلاش‌های حضوری را کم نمی‌کنیم ولی ظرفیت فضای مجازی و گسترده کردن تلاش‌های استانی در غالب فضای مجازی فرصت جدیدی است.

ورود مباحث جدید در دروس حوزه

جهت سوم اینکه ما در سطح عالی وارد تغییرات جدی و اساسی شدیم که به شدت مورد نیاز بود. اطلاع دارید که صد و پنجاه سال متون فقهی و اصولی بر آرای شیخ انصاری و آخوند خراسانی متوقف شده بود. علمایی که بعد از این بزرگان آمدند مثل محقق نایینی و شهید صدر و امام(ره) نظریات فقهی بسیار پیشرفته دارند ولی ما در سطح با اینها سروکار نداشتیم. از امسال یک سوم مکاسب حذف شده و مطالب جدیدی اضافه شده است. سالیان سال در دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه با پیگیری آیت‌الله اعرافی و اشراف بزرگانی مثل آیت‌الله شب زنده‌دار درس‌های جدیدی تولید شده که به شدت برای مسائل اجتهادی و اقتصاد امروز به آن نیازمندیم؛ مسائلی مثل معاملات اعتباری که جامعه به شدت با آن سروکار دارد ولی در فقه به صورت منسجم به آن نمی‌پرداختیم. امروز اینها جزء متون درسی قرار گرفته و حوزه تهران مصمم شده است فرصت را برای تعالی و پیشرفت این برنامه‌ها فراهم کند. انتظار از حوزه تهران هم همین بود. البته حوزه تهران سال‌ها است وارد این عرصه شده است. فقه نظام سال‌هاست در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در تهران تردیس می‌شود ولی این حرکت به صورت حرکت عمومی حوزه تهران در فصل جدید شکل گرفت که سختی‌های خاص خودش را هم دارد.

ایجاد واحد مدارج در حوزه علمیه تهران

جهت چهارم آنچه در سال جدید اتفاق خواهد افتاد و امروز رسما اعلام می‌کنم این است بعد از سال‌ها تلاش و پیگیری توانستیم زیرساخت‌های علمی و ساختاری که مورد نیاز بود را فراهم کنیم تا بحث مدارج علمی و تدوین پایان‌نامه‌های حوزه علمیه تهران از امروز آغاز ‌شود. فرآیند بسیار سنگینی طی شد هم برای تثبیت وضعیت مدارس و هم ارتقای مدارس به مدارس عالی تا به این هدف برسیم. اینها را عرض کردم تا هم راهبردهای جدید حوزه تهران بیان شود و هم به محضر شما اعلام کنم و دست نیاز به سمت شما دراز کنم.

در کنار این حرکت توسعه رشته‌های تخصصی حداقل در پنج حوزه تهران ایجاد خواهد شد. مسئله بعدی بحث توسعه دروس خارج و هدفمندسازی هدایت تحصیلی در سطح دروس خارج و تربیت فضلا و مجتهدین جوان برای آینده حوزه علمیه تهران است که از طرح‌های بسیار جدی است.

انتهای پیام
captcha