نخستین تجارتخانه ثبت ملی شده آذربایجان‌شرقی بازگشایی شد
کد خبر: 4082178
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

نخستین تجارتخانه ثبت ملی شده آذربایجان‌شرقی بازگشایی شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از بازگشایی نخستین تجارت‌خانه ثبت‌ ملی شده استان در تبریز خبر داد.

احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان، احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی، امروز، نهم شهریورماه، با بیان اینکه تجارت‌خانه «نصیرزاده» نخستین تجارت‌خانه ثبت ملی شده استان به همت بخش خصوصی مورد مرمت و احیا قرار گرفته است، ادامه داد: تجارت‌خانه نصیرزاده از جمله تجارت‌خانه‌های مهم تبریز قدیم بود که در آن تجارت تنباکو جریان داشت.

وی اضافه کرد: این بنای تاریخی به همت بخش خصوصی با حجم سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومان مورد تملک و با نظارت این اداره‌کل و همکاری دانشگاه هنر تبریز طی ۳۰ ماه مورد مرمت، حفاظت و احیا قرار گرفت.

حمزه زاده ادامه داد: این بنای تاریخی دارای ۶۰۰ مترمربع عرصه و ۸۵۰ مترمربع اعیانی است که در حال حاضر کاربری آن احیا شده و از امروز به عنوان تجارت‌خانه و گالری فرش نفیس و تاریخی فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: فعالیت تجارت‌خانه‌ها در تبریز قدمتی دیرین دارند که در توسعه آذربایجان و منطقه نقش بسزایی داشته‌اند، احیا مجدد بناها و همچنین کاربری‌ آن‌ها علاوه بر حفظ این مواریث ماندگار، موجب جریان زندگی در این بناهای تاریخی و آشناشدن گردشگران با سبقه اصیل تبریز خواهد شد.

ساختمان تجارتخانه نصیرزاده در خیابان شریعتی شمالی، کوچه نوابی، میارمیار غربی، پلاک ۷ به شماره ۳۳۴۵۰  ۱۴۰۰/۴/۲۱ به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha