هدف دشمنان به حاشیه‎‌راندن دین اسلام است
کد خبر: 4090912
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷
عضو حزب سعادت ترکیه:

هدف دشمنان به حاشیه‎‌راندن دین اسلام است

عضو حزب سعادت ترکیه در سخنانی تأکید کرد که هدف دشمنان به حاشیه‌راندن دین اسلام در راستای هدف از بین بردن و نابودی این دین و اجرای پروژه‌های استراتژیک و نیازمندی‌های تاکتیکی آن‌ها است.

به گزارش ایکنا، حسن بیتمز، عضو حزب سعادت ترکیه، در پنجمین وبینار سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری جوامع اسلامی مورد هدف شوم دشمنان قرار می‌گیرند و تعداد جنگ‌هایی که بر ضد فطرت، اعتقاد و مقدسات و نهایتاً ذات انسان‌ها است، گسترده‌تر شده است.

وی افزود: مستکبران و دشمنان همواره انسان‌ها را با جنگ‌های ناحق و دور از انصاف روبه‌رو می‌کنند و باعث بی‌اخلاقی، گرسنگی، ترور، فقر انسان‌ها به خصوص مسلمانان می‌شوند.

بیتمز تصریح کرد: امروز نیاز به مشارکت انسان‌ها، اسلام، ایمان و انسجام به اوج خود رسیده است و باید گفت که تاکنون این اندازه نیاز به وحدت در جهان اسلام ضرورت پیدا نکرده بود، بنابراین برگزاری کنفرانس‌هایی همانند کنفرانس وحدت در این برهه از زمان بسیار مهم است.

عضو حزب سعادت خاطر نشان کرد: هدف دشمنان و مستکبران به حاشیه‌راندن دین اسلام و در نهایت نابودی آن در راستای برنامه‌های استراتژیک و نیازهای تاکتیکی آنان است. متأسفانه امروز جهان در حدی در وضعیت ضد انسانی و ضد اعتقادی قرار دارد که به طور بی‌رحمانه‌ای طمع‌ورزی‌ها به اوج خود رسیده و مسلمانان به عنوان طرف مظلوم درگیر این مسئله شده‌اند.

وی تأکید کرد: تا زمانی که اسلام، عنصر حاکم بر جوامع نباشد و مسلمانان همیشه به حاشیه رانده شوند، بی‌عدالتی و ظلم افزایش یافته و آرامش، رفاه و صلح جزو گمشده‌های انسانیت خواهند بود. در واقع تکنولوژی پیشرفت می‌کند اما پس‌روی در علم رخ می‌دهد، رفاه کم می‌شود و کم سعادتی افزایش می‌یابد.

عضو حزب سعادت تصریح کرد: ما شاهد این مسئله هستیم که برخی از کشورهای اسلامی در زمینه‌های نظامی، مالی و اقتصادی از یکدیگر جدا می‌شوند و به نزاع می‌پردازند.

بیتمز خاطر نشان کرد: ایجاد اتحاد اسلامی و عدم واگذاری عرصه به آن‌هایی که مسلمانان را در جهان امروز محزون و مغلوب می‌کنند، وظیفه همه ماست و باید در این باره یک اقدام ارزشی و گسترده صورت گیرد.

عضو حزب سعادت تأکید کرد: ما سازمان همکاری اسلامی داریم اما هیچ همکاری در میان برخی از کشورهای اسلامی نمی‌بینیم، بانک توسعه اسلامی وجود دارد اما برنامه مدون و مشترک برای توسعه وجود ندارد، در نتیجه کشورهای اسلامی مجبور به پرداخت سودهای کلان می‌شوند.

وی در همین خصوص ادامه داد: دید مشترک همه مسلمانان نسبت به حل و فصل این مشکلات، تأسیس اتحادیه اسلامی و اجرایی کردن آن است. در واقع اتحادیه اسلامی شامل همکاری جامعی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی 57 کشور اسلامی می‌شود.

عضو حزب سعادت در پایان گفت: اتحاد اسلامی منجر به رسیدن مسلمانان به رستگاری، عدالت، آرامش و رفاه می‌شود، بنابراین وظیفه تک تک مسلمانان است تا از این فضیلت به خوبی محافظت کنند، بی‌شک پیروزی ایمان آورندگان نزدیک است.

روحانی شیعه عراقی: تکفیر، بزرگ‌ترین سلاح دشمنان برای ایجاد تفرقه میان امت اسلامی است

سیدسعد احمد اعرجی، روحانی شیعه عراقی در سی‌و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی تصریح کرد: مفهوم وحدت این است که مسلمانان، یک «امّت واحده» باشند و نه صرفا ملت‌های اسلامی جدای از یکدیگر، زیرا «امّت اسلامیِ واحده» و «ملت‌های اسلامی» دو مقوله متفاوت از یکدیگر هستند.

هدف دشمنان به حاشیه‎‌راندن دین اسلام است

اعرجی با بیان اینکه امّت اسلامی واحده برای تحقق یک هدف تلاش می‌کند، اظهار کرد: قومیت‌ها، نژادها و ایدئولوژی‌ها نمی‌تواند میان مسلمانانِ «امّت واحده» تفرقه و جدایی ایجاد نماید.

وی، مناقشه و منازعه میان مسلمانان را پایه و اساس شکستِ وحدت خواند و گفت: درست به همین دلیل است که خداوند تبارک و تعالی بر اهمیت و ضرورت عدم منازعه میان مسلمانان تأکید کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: «وحدت اسلامی» از رهگذر دو مسیر قابل تحقق است که مسیر اول، تحقق «وحدت سیاسی» به معنای «جمع‎‌آوری ابزار قدرت» است.

این اندیشمند اسلامی با تأکید بر ضرورت تشخیص درست دشمن برای رویارویی با او، گفت: لازم است امّت اسلامی از لحاظ فکری آماده شود تا بتواند با چالش‌های فکری و شبهات عقیدتی که دشمنان اسلام مطرح می‌سازند، مقابله کند.

وی در این باره توضیح داد: امت اسلامی امروز با شدیدترین هجمه‌های فکری و جنگ‌های فرهنگی به ویژه توسط شبکه‌های ارتباط جمعی رو به روست. بنابراین بر علمای امت اسلامی، اندیشمندان و پژوهشگران لازم است با پرورش فکری، جوانان امت اسلامی را انحرافات غرب برحذر دارند.

اعرجی با اشاره به اینکه امت اسلامی باید از لحاظ اجتماعی نیز آماده شود، خاطرنشان کرد: این آمادگی از طریق عدم تعرض مذاهب مختلف اسلامی به یکدیگر و عدم اهانت به مقدسات هم میسر خواهد شد.

وی، تکفیر را ویران‌گرترین سلاح برای امت اسلامی و وحدت آن خواند و تصریح کرد: این سلاح، بزرگ‌ترین سلاح دشمنان برای ایجاد تفرقه و جدایی میان فرزندان امت اسلامی است. از همین روی، بر تمام امت اسلامی واجب است که به مبارزه با تکفیر و تکفیری‌ها برخیزند و فرصت ایجاد تفرقه و جدایی را از دشمنان بگیرند.

این روحانی عراقی در بخش دیگری از سخنان خود به «محور دینی» به عنوان دومین مسیر تحقق وحدت اسلامی اشاره کرد و افزود: بدون هیچگونه شک و تردید، تحقق وحدت دینی از طریق تلاش مجدانه امت اسلامی ممکن و میسر خواهد بود.

وی با بیان اینکه تحقق «وحدت دینی» علی رغم وجود مذاهب مختلف در صفوف امت اسلامی نظیر «حنبلی»، «شافعی»، «مالکی» و «حنفی» قابل تحقق است، گفت: تنها کافی است که ما مذاهب مختلف امت اسلامی را به رسمیت بشناسیم و همکاری با آن‌ها را مجاز بشماریم.

اعرجی افزود: به منظور تحقق «وحدت دینی» لازم است کنفرانس‌ها و همایش‌های گوناگون برگزار شده و در آن‌ها بر مشترکات میان مذاهب مختلف امت اسلامی تأکید گردد.

وی با تأکید بر لزوم تمرکز بر مشترکات مذاهب مختلف، گفت: تمامی امت اسلامی به یگانگی خداوند متعال، رسالت پیامبر اکرم (ص) و نیز روز قیامت ایمان دارند.

اعرجی همچنین به اشتراک مسلمانان در بسیاری از فروع دین اشاره و اظهار کرد: از جمله این مشترکات باید به نماز، زکات، روزه، امر به معروف، نهی از منکر، جهاد در راه خدا، قبله واحد و ... اشاره کرد.

اندیشمند سریلانکایی: تقرب به خداوند متعال عامل اصلی وحدت میان بشریت است

محمد عزام مجیدی، اندیشمند سریلانکایی در سی‌و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی با بیان اینکه تفرقه و منازعه میان مسلمانان خطر بزرگی است که نباید آن را دست کم گرفت، گفت: همه ما باید نسبت به لزوم تقویت وحدت اسلامی دغدغه و اهتمام داشته باشیم.

هدف دشمنان به حاشیه‎‌راندن دین اسلام است

وی با اشاره به اینکه سخن گفتن در خصوص وحدت اسلامی میان شیعیان و اهل سنت و برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها به تنهایی برای تحقق این وحدت کافی نیست، اظهار داشت: طبیعتاً کسانی که از استقلال فکری برخوردار نیستند و دیگران به جای آن‌ها فکر می‌کنند و می‌اندیشند، نمی‌توانند در مسیر تحقق وحدت گامی بردارند.

این اندیشمند سریلانکایی در ادامه سخنان خود راهکارهایی را برای تثبیت و نهادینه ساختن وحدت و انسجام میان مذاهب اسلامی ارائه داد که عبارتند از:

ـ برگزاری گفت‌وگوهای علمی و منطقی میان علمای شیعه و سنی که دارای پایبندی به مبانی اسلامی بوده و از استقلال فکری برخوردار هستند. این گفت‌وگوها باید پیرامون اختلاف‌نظرهای فقهی، سیاسی و اقتصادی انجام شود.

ـ برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های گسترده با محوریت بررسی چگونگی برخورد با فرهنگ غربی. لازم است در این کنفرانس‌ها در خصوص راهکاری مناسب به منظور جلوگیری از به‌حاشیه رانده شدن نقش مدارس و دانشگاه‌های دینیِ فعال در زمینه وحدت، بحث و تبادل‌نظر صورت پذیرد.

ـ تأسیس و راه‌اندازی نهادها و مؤسسات دینی به منظور مقابله با مفاهیم دینیِ انحرافی و اعتقادات باطل و نیز جلوگیری از تحریف مفاهیم قرآن کریم و سنت نبوی شریف.

ـ راه‌اندازی مرکزی به منظور شناخت دقیق اهل بیت نبوت (ع) و معرفی آن‌ها به گونه‌ای که تمامی روزنه‌‌ها برای مخدوش ساختن چهره اهل بیت پیامبر اکرم (ص) مسدود شوند.

ـ گسترش فرهنگ انس با قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) به جای غرق شدن جوانان در سرگرمی‌هایی نظیر فوتبال و ... .

ـ اهتمام به تزکیه نفس، اقامه نماز، خواندن دعا و توسل به اهل بیت (ع).

ـ دفاع از دین و فقه و پایبندی به اصول و ارزش‌های قرآن کریم و سنت نبوی شریف و مقابله با هرگونه اهانت و تعرض به انبیا و ائمه معصومین (ع).

ـ باور داشتن سخنان و گفته‌های مؤمنان و اجتناب از متهم کردن دیگران به امور مختلف و نیز پایبندی به امر به معروف و نهی از منکر در جوامع اسلامی.

ـ استفاده از اصطلاحاتِ فرهنگی ـ اسلامی و امتناع از مشارکت در گردهمایی‌هایی که در آن‌ها از اسلام و مسلمانان با بکارگیری اصطلاحات غیر مؤدبانه و غیر منطقی سخن گفته می‌شود.

ـ احیای اعتماد به نفس در نزد جوانان جهان اسلام و مقابله با پدیده گرایش به غرب در این جوامع.

ـ از بین بردن خرافات و تطهیر فرهنگ مؤمنان از خرافات و دروغ‌پردازی.

ـ افزایش ارتباطات و مراودات میان حوزه‌های علمیه و نیز دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی در جوامع اسلامی.

ـ اهتمام به شناخت دشمن مشترک و مواجهه فکری و سیاسی با آن و رسواکردن مزدورانِ مرتبط با کفّار جهانی در جهان اسلام.

ـ تبیین اقدامات انبیا و معصومین برای ایجاد وحدت اسلامی و معرفی الگوی وحدت به نسل جوان در جهان اسلام.

این اندیشمند مسلمان، عدالت اجتماعی را یکی از عواملی دانست که در نهایت به تقویت وحدت و انسجام میان مذاهب مختلف اسلامی منجر می‌شود و گفت: همه ما باید بدانیم که شرک دینی به ظلم اجتماعی و ظلم اجتماعی به کفر منتهی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تقرب به خداوند متعال عامل اصلی وحدت میان بشریت است، خاطرنشان کرد: نزدیک شدن به آمریکا، اسرائیل و شیاطین، امت اسلامی را از هدف والای خود که همان وحدت میان مذاهب مختلف است، باز می‌دارد.

امام جمعه شیعیان کویته پاکستان: مذاهب اسلامی برای وحدت موظفند حول یک محور گرد هم جمع شوند

حجت‌الاسلام سیدهاشم موسوی، امام جمعه شیعیان کویته پاکستان در سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: وحدت فراتر از اتحاد است، همه ما مسلمانان یکی هستیم، پیرو خدا، رسول الله(ص)، قرآن کریم و یک قبله واحد هستیم. اگر ما مسلمانان وحدت نداشته باشیم، به تفرقه و فسادها دامن زده خواهد شد.

هدف دشمنان به حاشیه‎‌راندن دین اسلام است

وی افزود: همه مذاهب اسلامی باید برای بقای وحدت حول یک محور جمع شوند و با هم اتحاد و زندگی صلح‌آمیز داشته باشند. درست است که ما در برخی از مسائل اختلاف داریم اما می‌توانیم به وسیله گفت‌وگو این اختلافات را حل کنیم.

امام جمعه شیعیان کویته پاکستان خاطر نشان کرد: از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بابت ابتکار هفته وحدت و ادامه دادن این مسیر کمال تشکر را دارم. امیدواریم بتوانیم در مسیر وحدت همواره پیشرفت داشته باشیم و به مرتبه‌ای دست یابیم که همه دشمنان از آن واهمه دارند.

وی تأکید کرد: اگر ما مسلمانان به اشتراکات خود بیش از گذشته اهمیت دهیم و نکات اختلافی را که بسیار ناچیز است، کنار بگذاریم، می‌ توانیم به تشکیل امت واحده که براساس مبانی اسلام ناب محمدی (ص) است، دست یابیم.

حجت‌الاسلام موسوی در پایان گفت: وحدت مورد نظر اسلام، محصور به مرزها نبوده و فراتر از آن است، اگر ما بتوانیم در حرکت در این مسیر استمرار داشته باشیم، می‌توانیم در دنیا و آخرت به کامیابی برسیم.

انتهای پیام
captcha