لزوم ورود هیئت‌های مذهبی و سرودهای تأثیرگذار به مدارس غيردولتی
کد خبر: 4091056
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
رئیس سازمان مدارس غیردولتی تأکید کرد؛

لزوم ورود هیئت‌های مذهبی و سرودهای تأثیرگذار به مدارس غيردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خواستار حضور تشکل‌های دانش‌آموزی، هیئت‌های مذهبی و سرودهای تأثیرگذار در مدارس غيردولتی شد.

حضور تشکل های دانش آموزی، هیات های مذهبی و سرودهای تاثیرگذار در مدارس غيردولتيبه گزارش ایکنا،  احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در گردهمایی آموزشی توجیهی رؤسای مشارکت‌های مردمی سراسر کشور در خصوص تبیین سیاست‌ها و پیاده‌سازی برنامه‌های عملیاتی سند راهبردی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی که در مجتمع فرهنگی آموزشی حکمت نبوی شهرری برگزار شد، اظهار کرد: بعد از دو سال و اندی وقفه در آموزش غیرحضوری با وجود پیشرفت قابل توجه در استفاده از بستر الکترونیک، دچار آسیب‌هایی در بحث روحی روانی دانش‌آموزان و خانواده ها، نابرابری آموزشی، آموزش‌های گروهی و مدرسه‌ای و آموزش از هم‌سالان شده‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: لازم است در زمینه استفاده از ظرفیت فضای مجازی که در سند تحول بنیادین برآن تأکید شده است، مراقبت بیشتری داشته باشیم. توفیقات خوبی در بستر فضای مجازی اتفاق افتاده است اما دشمنان انقلاب که از پیشرفت علم و فناوری در کشور هراسان هستند، از همین فضا برای آسیب رساندن و درگیر کردن دانش‌آموزان و دانشجویان با مسائل واهی استفاده می‌کنند‌.

محمودزاده بیان کرد: دشمن از ارتقای جایگاه علمی کشور و از داشتن ایران قوی و مدیریت و مسئولیت آینده دانش آموزان نگران است. در مسیر جریان علمی کشور مسئولیت بزرگی داریم و باید مراقبت های خاص مانند تدبیر در حوزه علمی کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید در آموزش و پرورش اهداف انقلاب به دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها انتقال پیدا کند این بچه‌ها، بچه‌های انقلاب هستند که با هدایت ما در کلاس‌های درس حضور پیدا می‌کنند. باید در وزارت آموزش و پرورش تدابیری را برای تربیت نسل آینده اتخاذ کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ارتباط با نسل حاضر باید تقویت شود محتوای غنی و قوی در این حوزه وجود دارد اما در ارتباط گیری با نسل جدید ضعف‌هایی در بدنه مدیریتی دستگاه‌ها وجود دارد. یکی از برنامه‌های جدی ما در این حوزه برای مدارس دولتی و غیردولتی این است که فضا را در مدرسه رصد کنیم و خانوادهها در همکاری با نهاد تعلیم و تربیت همکاری مؤثری داشته باشند.

محمودزاده اظهار کرد: حدود ۱۰ سال از اجرای سند تحول بنیادین می‌گذرد؛ تصویب این سند در سال۱۳۹۰ انجام شده است، هر چند تلاش‌هایی در زمینه عملیاتی کردن این سند در سال‌های گذشته در بدنه آموزش و پرورش انجام شده است اما به نظر می‌رسد آموزش و پرورش نتوانسته در سال‌های گذشته اجرایی سازی این سند را به خوبی هدایت کند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: از ۲۳ هدف عملیاتی سند تحول بنیادین ساماندهی نیروی انسانی، جذب و نگهداشت آن اهمیت بالایی دارد؛ باید اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان بعد از ۱۱ سال را به فال نیک بگیریم. وزیر آموزش و پرورش به موضوع رتبه بندی توجه ویژه‌ای دارد زیرا رتبه‌بندی یکی از اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین است.

محمودزاده اظهار کرد: در سند تحول بنیادین یکی از بهترین راه ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است. برای داشتن دانش‌آموز تراز انقلاب همه اعضا و عناصر دانش‌آموز و پرورش باید فعال باشند باید تمام عناصر را به سمتی ببریم که به اجرای تحول بنیادین کمک شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خوشبختانه در دولت سیزدهم در بحث رتبه‌بندی در قالب های مختلف در وزارت آموزش و پرورش نگاه جدی به اجرایی سازی سند تحول بنیادین وجود دارد به نوعی که قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین را برای شاخص بندی مدرسه تراز تشکیل داده‌ایم.

وی اشاره کرد: استانداردسازی نیروی انسانی و تخصصی سازی نیروی انسانی مورد تأکید مقام معظم رهبری است که باید در آموزش و پرورش نیز مورد توجه باشد. مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش مهم است و باید بتوانیم آموزش و پرورش را به خوبی در آینده مدیریت کنیم. در کنار راهبرد جدی مردمی سازی آموزش و پرورش راهبردهای جدی دیگری وجود دارد که باید بتوانیم در سال تحصیلی جدید اجرایی کنیم.

رئیس سازمان مدارس مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: عدالت آموزشی مورد نظر دولت است و آموزش وپرورش در سراسر کشور دسترسی همگان را به آموزش فراهم کرده است و در تمام کلاس های درس معلم و کتاب درسی برای دانش‌آموزان وجود دارد. عدالت تربیتی در حوزه کیفی سازی شاخص های تربیتی و آموزشی است اینکه امروز مدرسه کانکسی نداشته باشیم و مدرسه استاندارد برای تمام دانش آموزان داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بحث ارتقای زیرساخت‌های تضمین کیفیت آموزش و پرورش نیز اهمیت دارد در حوزه مسائل علمی باید دانش آموزان را با استانداردهای آموزشی آشنا کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: برنامه راهبردی این سازمان اهمیت بالایی دارد؛ ما در سازمان با ۴ میلیون و۷۰۰ هزار نفر ارتباط داریم که باید به آنان ارتباط برنامه‌ای داشته باشیم با ۲ میلیون نفر در مدارس غیردولتی، ۱۲۷ هزار نفر در مدارس آموزش از راه دور، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در مدارس هیات امنایی، ۴۵ هزار نفر در مدارس وابسته، حدود ۲۱ هزار نفر در مدارس علوم و معارف اسلامی و ۲۳۰ هزار نفر در مناطق آزاد تجاری در ارتباط هستیم. باید شهریه مدارس قبل از ورود به سال تحصیلی مشخص شود قالب این موضوع را بر روی برنامه مدیریتی آوردیم. ۱۲ نوع برنامه نیز برای این حوزه درنظر گرفتیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید از ظرفیت خوب موسسات استفاده کنیم گفت: درباره توانمندسازی نیروی انسانی نیز باید برنامه های مدونی داشته باشیم زیرا نیروی انسانی رکن اصلی در وزارت آموزش و پرورش است. باید در صدور مجوزها بر تمامی موارد فضای آموزشی مناسب، نیروی مستعد و با صلاحیت و شیوه‌های صحیح مدرسه‌داری دقت کافی داشته باشیم.

وی با توجه به رویکرد مردمی سازی در دولت سیزدهم افزود: مردمی سازی فقط شامل کمک‌های مالی نمی‌شود بلکه باید در تمام موارد مدیریت، برنامه ریزی و اجرا در مدرسه مشارکت داشته باشند. بحث حجاب و عفاف نیز اهمیت بالایی دارد به عنوان یک معلم باید بپذیریم وقتی وارد مدرسه می‌شویم حجاب را رعایت کنیم.

وی بیان کرد: در هیچ مدرسه‌ای امسال آموزش غیرحضوری نخواهیم داشت در دوره ابتدایی آموزش غیرحضوری زبان معنا ندارد دانش آموز دوره ابتدایی باید در کلاس حضور داشته باشد. تشکل‌های دانش‌آموزی، هیئت‌های مذهبی و سرودهای تأثیرگذار باید به مدارس غیردولتی ورود پیدا کنند.

محمودزاده افزود: باید تلاش کنیم در آموزش و پرورش نگاه سیاسی نداشته و مراقبت‌های خاص داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف مدنظر در این وزارتخانه برسیم.

انتهای پیام
captcha