حفظ وحدت یک تکلیف شرعی است
کد خبر: 4091211
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
رئیس جنبش اصلاح و وحدت لبنان:

حفظ وحدت یک تکلیف شرعی است

رئیس جنبش اصلاح و وحدت لبنان گفت: وظیفه تمامی مسلمانان در جای جایِ جهان، تلاش برای تحقق وحدت و کنار گذاشتن اختلافات است؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم که در این شرایط، حفظ وحدت و دست کشیدن از اختلافات نه یک سنت و اقدام نیکو بلکه یک تکلیف شرعی است.

به گزارش ایکنا،‌ طاها محمد هارون، امام جماعت و خطیب مسجد جامع در آدیس آبابا در وبینار هشتم سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران در متحد کردن صفوف مسلمانان و نیز تشویق دولت‌ها و ملت‌های اسلامی به دفاع از وطن و مقدساتشان، بسیار ستودنی است.

امام جماعت مسجد جامع در آدیس آبابا افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از کشورهای مستکبر، مستقل بوده و به مقابله و مواجهه با سیاست‌های آن‌ها پرداخته است. جمهوری اسلامی ایران امروز یک الگوی بی‌نظیر است و توانسته در عرصه‌های مختلف سیاسی، علمی و اقتصادی، استقلال خود را محقق سازد و پایگاه برجسته‌ای برای تمام مسلمانان به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه دین اسلام زمانی نازل شد که اعرابِ پیش از اسلام چیزی از توحید و وحدت نمی‌دانستند، اظهار کرد: دین اسلام آمد تا همگان را به سمت و سوی توحید و وحدت هدایت کند. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ».

هارون با اشاره به آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» گفت: دین اسلام از ما می‌خواهد که یک امّت واحده و یکپارچه باشیم و در سایه پرچم واحده حق زندگی کنیم. در واقع اسلام هیچگاه میان عرب و عجم، سیاه و سفید، سرور و زیردست، تفاوت و تمایز قائل نشده است.

وی با بیان اینکه امت اسلامی با وحدت و اتحاد می‌تواند در امنیت زندگی کند، تصریح کرد: آگاهی‌بخشی در خصوص اهمیت وحدت مسلمانان همانطور که اسلام بدان امر کرده است، اولین گام اصلی در مسیر غلبه بر شرایط دردناک کنونی است؛ شرایطی که تفرقه و جدایی، آن را به امت اسلامی تحمیل کرده است.

خطیب مسجد جامع در آدیس آبابا در همین خصوص ادامه داد: ما به شدت به تبیین احکام الهی در خصوص وحدت اسلامی نیاز داریم. امروز افراد و گروه‌هایی تلاش می‌کنند که در صفوف امت اسلامی تفرقه و جدایی ایجاد کنند. هدف این افراد و گروه‌ها، تکه تکه کردن امت اسلامی است.

وی تأکید کرد: مسلمانان باید به هر آنچه که محبت و برادری را میانشان تقویت می‌کند، مبادرت ورزند و از هر آنچه که موجب تشدید کینه و دشمنی میان‌شان می‌شود، دوری جویند.

هارون با بیان اینکه امروز شاهد برخی جدایی‌ها و تفرقه‌ها در صفوف امت اسلامی هستیم، خاطرنشان کرد: اگر دشمنان در برخی از موارد توانسته‌‎اند در برابر امت اسلامی قدرت‌نمایی کنند، این اتفاق بیش از آنکه ناشی از قدرتمند بودن آن‌ها باشد، ناشی از وجود ضعف در صفوف ما مسلمانان بوده است.

وی درهمین خصوص ادامه داد: واقعیت این است کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که وحدت هر امتی غیر از خودشان، خطر بزرگی برایشان محسوب می‌شود. آن‌ها جهان اسلام را چالشی در برابر خود می‌بینند. هراس غربی‌ها از آن است که مسلمانان از خواب بیدار شوند و قدرت سابق خود را بازیابند.

هارون در پایان گفت: ان‌شاءالله در آینده نزدیک اگر همه ما مسلمانان به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کنیم، شاهد یکپارچگی و وحدتِ بیشتر مسلمانان خواهیم بود. همچنین حکام کشورهای اسلامی نیز باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند و ملت‎‌هایشان را از فتنه تفرقه، منازعه، وابستگی، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیست و ... نجات دهند.

نورالدین بوالحیه: فرایند تحقق صلح فراگیر، از تفکر و اندیشه آغاز می‌گردد

نورالدین بوالحیه، استاد جامعه‌شناسی در وبینار هشتم سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: طبیعتاً تحقق صلح، یک فرآیند فراگیر و همه‌جانبه است. برخی تصور می‌کنند صلح در نقطه مقابل جنگ قرار دارد اما حقیقت این است که صلح در مقابل اشکال مختلف هرگونه مناقشه، منازعه و درگیری قرار دارد.

ضرورت تبیین احکام الهی برای تحقق وحدت اسلامی

وی به بیان هفت راهکار که در نهایت به تحقق صلح فراگیر منجر می‌شود، پرداخت و گفت: اولین راهکار این است که ما باید با افکار و اندیشه‌های تحریک‌آمیز و فرقه‌گرایانه مقابله کنیم چراکه رسانه‌های بیگانه همواره از اندیشه‌های تحریک‌آمیز و فرقه‌گرایانه برای ایجاد تفرقه و منازعه میان مسلمانان بهره‌برداری می‌کنند.

بوالحیه درهمین خصوص ادامه داد: برای اینکه فرآیند تحقق صلح، موفقیت‌آمیز باشد باید به جوانب مختلف آن از جمله جوانب فکری و فرهنگی توجه و اهتمام ویژه داشت، از جمله می‌توان به اقدامات آکادمیک و دانشگاهی اشاره کرد. همچنین نگارش رمان، تولید فیلم‌ها و سریال‌ها نیز برای تأثیرگذاری بر عموم مردم در زمینه تحقق صلح، ثمربخش است.

وی در ادامه گفت: دومین راهکار، استفاده از رسانه و تمامی ابزارهای ارتباطی است، چراکه ما همواره شاهد هستیم دشمنان در این عرصه با قدرت گام برمی‌دارند. آن‌ها از ابزار رسانه برای تفرقه‌افکنی میان مسلمانان و ترویج شبهات در صفوف امت اسلامی استفاده می‌‌کنند.

بوالحیه ادامه داد: راهکار سوم، در پیش گرفتن خط‌مشیِ نرمی و انعطاف، حکمت و عقلانیت و اجتناب از متوسل شدن به ابزارهایی است که دشمنان از آن‌ها علیه وحدت اسلامی استفاده می‌کنند. واقعیت این است که دشمنان و بیگانگان از ابزارهای زشت و شنیعی نظیر «دروغگویی» و «تهمت و افتراء» برای ضربه زدن به وحدت اسلامی بهره‌برداری می‌کنند؛ بنابراین ما به عنوان انسان‌های صلح‌جو باید برای اجرای اسلام ناب محمدی (ص) تلاش کنیم و از ابزارهای شنیعِ یادشده دوری جوییم.

وی در همین خصوص تصریح کرد: چهارمین راهکار، این است که ما مسلمانان باید یک الگویِ ایده‌آل از صلح ارائه دهیم. الحمدلله جمهوری اسلامی ایران از 40 سال پیش تاکنون چنین الگویی را ارائه کرده است. در طول این مدت ما شاهد آن بوده‌ایم که جمهوری اسلامی دست یاری به سمت جهان اسلام، ملت‌های اسلامی و مستضعف بلند کرده و هیچگاه به مقابله به مثل با کسانی که آن را تکفیر کرده‌اند، نپرداخته است.

استاد جامعه‌شناسی خاطر نشان کرد: پنجمین راهکار، استمرار در دعوت به صلح است. باید بدانیم که دعوت حقیقی به صلح باید هدفمند باشد و برای تحقق این مهم لازم است از تمامی ابزارها بهره‌برداری کرد.

وی به ارائه ششمین راهکار پرداخت و گفت: نباید جهان اسلام را  به سیاست و منافع ارتباط دهیم چراکه آن به دین و قرآن کریم ارتباط دارد. نباید امت اسلامی را در جهان اسلام محدود و محصور کرد، درواقع جداکردن ملت‌های اسلامی از یکدیگر بر مبنای جغرافیا حربه‌ای است که دشمن با هدف ایجاد تفرقه و منازعه در صفوف مسلمانان بدان متوسل شده است.

شیخ ماهر عبدالرزاق: حفاظت از وحدت وظیفه‌ای شرعی است

شیخ ماهر عبدالرزاق، رئیس جنبش اصلاح و وحدت از لبنان در وبینار هشتم سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، اظهار کرد: امروز امت اسلامی با چالش‌های عظیمی دست و پنجه نرم‌ می‌کند. این چالش‌ها ساخته دست بزرگ‌ترین دشمن امت اسلامی یعنی دشمن آمریکایی ـ صهیونیستی است.

ضرورت تبیین احکام الهی برای تحقق وحدت اسلامی

وی افزود: امروز امت اسلامی با یک ائتلاف بین‌المللی بزرگ متشکل از دولت‌های استکبار جهانی مواجه است؛ دولت‌هایی که با ظلم و ستم برای بسط هیمنه خود بر ضعفا و مسلمانان در سراسر جهان تلاش می‌کنند.

شیخ عبدالرزاق ادامه داد: وظیفه تمامی مسلمانان در جای جایِ جهان، تلاش برای تحقق وحدت و کنار گذاشتن اختلافات است؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم که در این شرایط، حفظ وحدت و دست کشیدن از اختلافات نه یک سنت و اقدام نیکو بلکه یک تکلیف شرعی است.

وی تصریح کرد: امت اسلامی به مثابه یک پیکر واحد است و نباید مسئله‌ای به نام تفرقه و منازعه به خود ببیند. از مسلمانان می‌خواهم تا در گفت‌وگوهایی در سطح امت اسلامی شرکت کنند و از این طریق، وحدت خود را تحکیم بخشند و زمینه پیروزی بر دشمن را فراهم سازند.

رئیس جنبش اصلاح و وحدت خاطر نشان کرد: شایسته بود که همه مسلمانان پیرامون مسئله فلسطین که مسئله اصلی، اساسی و محوریِ جهان اسلام و جهان عرب است، متحد شوند.

شیخ عبدالرزاق تصریح کرد: با کمال تأسف باید گفت که دشمن توانست برخی کشورهای اسلامی را با خود به اردوگاه خیانت ببرد؛ بنابراین در چنین شرایطی بر مسلمانان واجب است تا در برابر سلطه‌جویی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، از هیچ تلاشی در راستای مستحکم‌تر ساختن صفوف امت اسلامی دریغ نکنند.

وی در ادامه به نقشِ پیشگامانه، مهم و تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در برگزاری کنفرانس‌ وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: از جمهوری اسلامی ایران کمال تشکر و قدردانی را داریم. این کنفرانس‌ها برای جهان اسلام مایه خیر خواهد بود. جمهوری اسلامی امروز صدای وحدت مسلمانان و لزوم آزادسازی مقدساتشان را فریاد می‌زند.

مدرس مدارس علوم دینی گلستان: اگر تفکر وحدت را ملکه ذهن خود کنیم، موفق هستیم

آخوند عبدالجلیل فرهمند، مدرس مدارس علوم دینی گلستان در وبینار هشتم سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد: یکی از راه‌های رسیدن به اصل وحدت، گسترش فرهنگ توحید است. آنچه که در فرهنگ توحید به تمام مسلمانان جهان آموزش می‌دهند، پرهیز از اختلاف است که با شناخت رسول اکرم (ص) محقق می‌شود.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) آمد و انسان را از زنجیر اسارت و تفرقه رهایی داد و ما را با اسلام و با آن تدبر و تعقلی که در اسلام آمده است، آشنا کرد و ارزش‌های اسلامی را به ما آموخت. اگر ما می گوییم از امت پیامبر(ص) هستیم، باید در این علم واسطه قرار بگیریم و وحدت را به عنوان الگوی خود قرار دهیم.

وی تأکید کرد: امت اسلام می‌تواند با حفظ کلمه توحید و توحید کلمه مانع توطئه دشمنان شود، اما اگر کسی از این امت واحده فاصله بگیرد، طعمه شیطان خواهد شد؛ لذا ما همیشه می گوییم وحدت، تفکر سالم مسلمانان و قدرت و سلاحی است که در دست مسلمانان است و با وجود آن هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند بین مسلمانان جدایی بیندازد. اگر این تفکر را ملکه ذهن خود قرار دهیم، از هر ملیتی و از هر قوم و مذهبی که باشیم، موفق هستیم.

مدرس مدارس علوم دینی گلستان اظهار کرد: اختلاف، انسان را به پژوهش، علم‌آموزی و به تجربه وادار می‌کند که بسیار هم خوب است، اما تفرقه چه کار می‌کند؟ تفرقه ما بین ملیت‌ها، اقوام و مسلمانان جدایی می‌اندازد و در نهايت آن‌ها را به نفاق می‌کشاند؛ بنابراین باید بصیرت و آگاهی داشته باشیم و در هر جایی که می‌توانیم، با آن علم و بصیرتی که از خود پیامبر(ص) به ما ارث رسیده است و با وحدت کلمه، این راه بزرگ را ادامه دهیم و خود را از نفاق و تفرقه جدا نگه داریم.

انتهای پیام
captcha