توجه به نوآوری در حوزه حجاب ضروری است
کد خبر: 4093684
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
دبیر شورای فرهنگ عمومی:

توجه به نوآوری در حوزه حجاب ضروری است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه آراستگی عمومی یا به اصطلاح حجاب دچار شکاف نسلی و گسست فرهنگی شده است، گفت: نوآوری چندانی در حوزه آراستگی و لباس اجتماعی همچون چادر و مانتو نشده است تا برای حفظ و ارتقای صنایع فرهنگی جامعه کمک‌کننده باشد.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشوربه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، شب گذشته، 30 مهرماه در نشست با فعالان حوزه مد و لباس خراسان‌جنوبی گفت:‌ اگر بخواهیم فرهنگ غنی خود، دست آفریده‌های روزمره و سایر المان‌ها و نمادهای فرهنگ مادی را حفظ کنیم باید با کار گروهی با تجمیع امکانات و منابع همه دستگاه‌های متولی فعالیت کنیم.

مسئول کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به منابع محدود بخش فرهنگ، تصریح کرد: اگر قصد داریم لباس موجود را به‌عنوان لباس اجتماعی شهری حفظ کنیم باید به کار جمعی بپردازیم.

امامی با بیان اینکه نوآوری چندانی در حوزه چادر و مانتوی اجتماعی نشده تا برای حفظ و ارتقا کمک‌کننده باشد، افزود: علاوه بر لباس بانوان، لباس اجتماعی مردان چندان هویتی ندارد و متناسب با زیست چند هزار ساله نیست.

وی با تأکید بر بهره‌گیری از لباس در حوزه اقتصادی و اشتغال‌زایی، اظهار کرد:‌ صنایع فرهنگی می‌تواند یک مزیت برای استان‌هایی چون خراسان‌جنوبی باشد. همچنین کارگروه مد و لباس مصوب سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی، فرصتی برای هنرمندان شهرها و همه دستگاه‌های متولی فرهنگ برای بررسی این موضوعات است.

امامی با بیان اینکه آراستگی عمومی یا به اصطلاح حجاب دچار شکاف نسلی و گسست فرهنگی شده است، افزود: استان‌هایی مانند خراسان‌جنوبی در این حوزه چالش‌های شهرهای بزرگ را نداشته، اما باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اينکه انتقال فرهنگ و ارزش‌ها در حوزه آراستگی باید بروز شود و فعالان حوزه حجاب نیز باید مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: اکنون فرصتی برای آمادگی آینده فراهم شده و ظرفیت‌ها و درک از تاریخ و لباس سنتی باید افزایش یابد تا در کنار نوآوری، سادگی کنار گذاشته نشود.

امامی با بیان اینکه موضوع لباس به علت فرهنگ جنسیتی بسیار مهم بوده، اما باید توجه کرد مظاهر دیگر مادی نیز مانند اسباب بازی و موسیقی از فرهنگ بومی دور شده است، تصریح کرد: حوزه‌های فرهنگ مادی نیاز به نوآوری دارد. وطن‌دوستی، ولایت و مؤلفه‌های فرهنگ معنوی از دل فرهنگ مادی زیست‌پذیر شده‌اند. زیست‌پذیر شدن ارزش خانواده تنها انتزاعی نیست و مواردی از قبیل معماری شهری حتی در آن اثرگذار است.

وی با بیان اینکه بافت سنتی کم نظیری که در استان‌هایی چون خراسان‌جنوبی وجود دارد به خانواده ارزش داده است، اظهار کرد: طراحی لباس، احیای لباس اقوام و در مجموع اهداف فرهنگی استان باید کاربردی شود.

امامی با تأکید بر فعالیت بیشتر کارگروه مد و لباس، افزود: نمایشگاه‌های استانی باید توسعه یابد و از طرفی لازم است سیاست ویژند یا برند نوآورانه لباس توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه توسعه پژوهش‌های حوزه لباس سنتی از الزامات است و به‌طور جدی به آن پرداخته می‌شود، بیان کرد: گنجینه لباس خراسان‌جنوبی فرصت خوبی را فراهم کرده که می‌توان رویدادهایی را برای آن برگزار کرد تا چرخ حوزه مد و لباس بچرخد.

امامی تصریح کرد: طراح و فروشنده بیشترین ارتباط با جامعه را دارد و برای اینکه بتوانیم ارزش‌های اصلی را بازتولید کنیم باید ارزش‌ها را به‌طور مرتب دیده و درک کنیم.

وی با بیان اینکه کمک به طراحانی که نوآوری در چارچوب ارزشی دارند مدنظر است و در این راستا جشنواره‌های استانی حمایت می‌شود، اظهار کرد: برگزاری رویدادهای لباس سنتی خراسان‌جنوبی لازم است.

مسئول کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه با حضور برخی از اعضای کمیته مشورتی در کارگروره مد و لباس دوره هدایتگری برای تولیدکنندگان لباس اجتماعی و حجاب برگزار خواهد شد و طی آن روش‌های تحول آموزش داده می‌شود، بیان کرد: تبلیغات لباس‌های تولیدی از سوی صداوسیما و رسانه‌ها نیز اهمیت دارد.

وی با تأکید بر تبلیغات محیطی برندهای تولیدی استان با همکاری شهرداری‌ها اظهار کرد: در رویداد لباس اجتماعی میز رایگان به شرکت‌کنندگان استان‌ها داده می‌شود؛ همچنین تشکل‌های صنفی نیز برای ارائه تسهیلات به فعالان مد و لباس حمایت می‌شوند.

انتهای پیام
captcha