طرح جوانی جمعیت و ناباروری در استانداری بوشهر رونمایی شد + عکس
کد خبر: 4094910
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲

طرح جوانی جمعیت و ناباروری در استانداری بوشهر رونمایی شد + عکس

طی مراسمی با حضور جمعی از اعضای شورای اندیشه‌ورز حوزه جوانان و خانواده از طرح جوانی جمعیت و ناباروری و سالنامه آماری سال ۱۴۰۰ ثبت‌احوال توسط استاندار بوشهر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا از بوشهر، احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر، امروز پنجم آبان‌ماه، در جلسه ستاد جوانی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان بوشهر، که در محل سالن شماره یک استانداری بوشهر برگزار شد، با محکوم کردن جنایات دشمنان و تسلیت شهادت زائران در عملیات تروریستی شاه چراغ شیراز اظهارکرد: دشمنان که در ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ایجاد آشوب علیه نظام اسلامی خود را شکست خورده می‌بینند دست به اقدامات تروریستی می‌زنند تا از این طریق جامعه را ملتهب کنند. 

وی با بیان اینکه دشمنان تکفیری و همدستان استکبار از کشتن مردم عادی هیچ‌گونه ابایی ندارند، افزود: سرویس‌های جاسوسی نظام سلطه در پی شایعه‌سازی و فریب اقشار مغفول و منفعل جامعه است. لذا باید دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جهت پیشگیری از حودات هنجارشکن یک اقدام ویژه کنند. 

استاندار بوشهر در ادامه بر اجرایی‌کردن و پیگیری‌کردن مصوبات ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید کرد و گفت: باید در حوزه واگذاری زمین و مسکن سازمانی به جوانان بر اساس قانون، خدمات را عادلانه توزیع کرد و بر اساس آمار ثبت و احوال استان بوشهر باید مشکل واگذاری زمین و مسکن به جامعه هدف برطرف شود. همچنین نیز عقب‌ماندگی در واگذاری زمین را در بحث قانون جوانی جمعیت را باید به نتیجه مطلوب برسانیم. 

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) در کلان دارای یک تجربه موفق است و به‌عنوان یک نهادی در امر اورژانس اجتماعی ایفای نقش می‌کند، خواستار شد: مسئولیت امر ازدواج مجدد افراد آسیب‌پذیر جامعه از اکنون به عهده کمیته امداد امام خمینی(ره) سپرده می‌شود تا با همکاری تشکل‌های اندیشه‌ورز مردم‌پایه و بانوان فرهیخته در حوزه خانواده و نیز با فعال کردن سامانه‌های برخط الکترونیکی و مجازی از این افراد حمایت کنند و وضعیت آنها را به سمت بهبودی و سلامت روحی و روانی حرکت و سوق دهند. 

وی اظهارکرد: تسهیلات بانکی در موضوع ازدواج و فرزندآوری را یکی از مهمات اجتماعی و خانوادگی است و بایستی عقب‌ماندگی در پرداخت تسهیلات به حوزه ازدواج و فرزندآوری که برخی بانک‌های استان بوشهر داشته‌اند باید جبران شود. همچنین بانک‌ها که در پرداخت تسهیلات در ۲ بخش یاد شده ضعیف عمل کرده‌اند باید در فرصت باقیمانده تا پایان سال جاری این عقب‌ماندگی را جبران کنند. 

استاندار بوشهر تاکید کرد: قرارگاه جمعیت شهرستان‌ها باید به‌صورت فوریت در شهرستان‌‌ها راه‌اندازی شود،  این قرارگاه‌ها سعی کنند خودشان را بروز کنند و فرمانداران به‌صورت مستمر جلسات تشکیل دهند و بر روی عوامل اصلی جمعیت از جمله ازدواج، فرزندآوری و پیشگیری از طلاق توجه ویژه کنند. در این رابطه، شهرداران نیز در عرصه فرهنگ‌سازی قرارگاه جمعیت نقش ویژه‌ای داشته و دارند. 

وی تأمین پزشکان متخصص شهرستان‌های استان بوشهر را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: باید پزشک بیهوشی بیمارستان بندر دَیر برای فعال شدن بخش زایمان تأمین شود و زنان باردار دَیری نباید برای زایمان به نزد پزشک بیهوشی بیمارستان کنگان اعزام شوند بلکه کمبود زیرساخت‌های درمانی شهرستان دَیر باید مرتفع گردد. همچنین نیز با توجه به مشکلات درمان ناباروری و نقش دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر، باید اين دانشگاه در درمان ناباروری و بیماری خاص، خدمات درمانی و بهداشتی بیشتر تلاش کند و کاهش هزینه سونوگرافی زنان باردار و راه‌اندازی مرکز سونوگرافی در مراکز درمانی دولتی را به‌عنوان یکی از اولویت‌ها قرار دهند. 

استاندار بوشهر گفت: مرکز ناباروری سطح ۲ و سطح ۳ در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس جانمایی شده است. 

محمدی‌زاده از اداره‌کل بازرسی استانداری بوشهر خواستار شد که یکی از شاخصه‌های ارزیابی از دستگاه‌های دولتی را بر اساس عملیاتی کردن قوانین سند حمایت از خانواده و جوانی جمعیت لحاظ و بررسی کند. 

اسکندر پاسالار، مدیرکل ثبت‌احوال بوشهر در این جلسه اظهارکرد: استان بوشهر به‌عنوان استان پیش‌رو در ثبت قایع بوده است. 

مدیرکل ثبت‌احوال بوشهر با اشاره به اینکه در استان بوشهر سه و سه دهم درصد در حوزه ازدواج رشد داشته‌ایم، اعلام کرد: کمترین سن ازدواج در ثبت وقایع متعلق به دختران شهرستان‌های بوشهر و عسلویه است. همچنین میانگین سن مادران عسلویه‌ای در ولادت‌های ثبت شده رتبه اول کشور را دارا است و نیز در شهرستان تنگستان رشد خوبی در حوزه ولادت داشتیم. 

پاسالار گفت: انقلاب عجیب و غریبی در کاهش آمار فوت در استان بوشهر داشتیم که این سیر نزولی وفات نشان از خدمت پیگیرانه دولت و سایر نهادهای همکار در بهبود روند زندگی سایر اقشار است. 

بررسی عوامل و آسیب‌های حوزه ازدواج و طلاق 

یادآور می‌شود، در جلسه استانی ستاد جوانی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی، مدیرکل کمیته‌امداد امام خمینی(ره)، مدیرعامل مؤسسه پیوند سبز بوشهر، مدیرکل راه و شهرسازی بوشهر، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر، مدیرکل ثبت‌احوال بوشهر، فرمانداران شهرستان‌های بوشهر، گناوه، دیلم، تنگستان و دشتی، سردبیر نشریه مجازی اندیشکده بین‌المللی طلوع، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر، رئیس دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر، نماینده جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بوشهر، مدیر حوزه علمیه خواهران بوشهر، سرپرست صدا و سیمای مرکز بوشهر، مدیرکل سازمان امور اقتصادی و مالیاتی بوشهر، رئیس سازمان برنامه و بودجه بوشهر، نکاتی را در خصوص توزیع متوازن خدمات در شهرها و روستاها، درمان ناباروری در قالب روند بیمه‌‌ای بیماری‌های خاص، ایجاد شبکه‌های فراگیر‌اجتماعی جهت معرفی زوجین جوان و ارائه طرح‌های راهبردی اولویت‌دار در رسانه ملی، ساماندهی آرامستان شهر عالیشهر بیان کردند و در پایان از طرح جوانی جمعیت و ناباروری در استان بوشهر و سالنامه چندرسانه‌ای آماری سال ۱۴۰۰ ثبت‌احوال بوشهر رونمایی شد. 

خبرنگار، حامد فکوری 

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha