افزایش تبعیض علیه مسلمانان انگلیس در دوره نخست‌وزیری سوناک
کد خبر: 4100061
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند؛

افزایش تبعیض علیه مسلمانان انگلیس در دوره نخست‌وزیری سوناک

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در دوره ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید انگلیس، فشار و تبعیض علیه مسلمانان این کشور شدت پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست مانیتور، یک کارشناس سیاسی بریتانیایی معتقد است  نخست‌وزیر جدید این کشور به استفاده از لفاظی‌های تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان متهم است و در دولت او، تبعیض بیشتری در انتظار مسلمانان است.  

سوئلا بریورمن (Suella Braverman)، شخص پیشنهادی ریشی سوناک برای وزارت کشور، اواخر ماه گذشته پس از اینکه افرادی که به دنبال پناهندگی در بریتانیا هستند (و بسیاری از آنها  از کشورهای مسلمان و رنگین پوست هستند) را مهاجم خواند مورد انتقاد قرار گرفت، اما او با وجود اظهارات بیگانه‌هراسانه در سمت خود باقی مانده است.

محمد کاگری بیلیر از دانشکده سیاست و مطالعات بین‌الملل دانشگاه لیدز گفت: اظهارات بریورمن و همچنین سخنان سوناک درباره اسلام و افراط‌گرایی، جهت‌گیری سیاست‌های مهاجرتی دولت را نشان می‌دهد.

بیلیر به خبرگزاری آناتولی گفت: زمانی که سوناک کمپینی را برای رهبری محافظه‌کار (برای نخست‌وزیر شدن) راه‌اندازی کرد، گفتمانی مانند مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی و معادل‌ دانستن اسلام با تروریسم را مطرح کرد.

بیلیر افزود: او به دلیل نادیده گرفتن خواسته‌های نمایندگان مسلمان برای موضع‌گیری صریح علیه اسلام‌هراسی مورد انتقاد قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در دوره سوناک چیز زیادی تغییر نخواهد کرد. در رویکرد دولت سوناک به مهاجرت، پناهجویان دسته‌بندی می‌شوند و بین این که آیا آنها واقعاً از نقض حقوق بشر فرار کرده‌اند یا فقط با انگیزه‌های اقتصادی آمده‌اند، تمایز قائل می‌شوند.

در 24 اکتبر، سوناک جانشین لیز تراس، کوتاه‌مدت‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا شد که تنها 44 روز در این سمت بود. سوناک، هندی‌الاصل، به عنوان اولین نخست‌وزیر این کشور با پیشینه آسیایی، تاریخ‌ساز شد.
مطالعه‌ای در سال 2019 نشان داد که اسلام‌هراسی در حزب حاکم محافظه‌کار رواج دارد و بوریس جانسون که در ژوئیه امسال از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد، به اظهارات اسلام‌هراسانه معروف بود.

انتهای پیام
captcha