معرفی 7 محور اصلی همایش ملی «خیر ماندگار»
کد خبر: 4106027
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲

معرفی 7 محور اصلی همایش ملی «خیر ماندگار»

رئیس چهارمین همایش ملی خیر ماندگار ضمن تشریح اهداف و محورهای اصلی این همایش گفت: زمان برگزاری این همایش در فاصله بین روزهای اول تا بیستم اسفند سال جاری در تهران خواهد بود.

محمدصالح طیب‌نیا محمدصالح طیب‌نیا، رئیس چهارمین همایش ملی خیر ماندگار در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با جزئیات چهارمین همایش ملی خیر ماندگار اظهار کرد: پیشرفت به عنوان یکی از خواست‌های مهم مردم و حکومت، به طور جدی با آبادانی زیست‌بوم و دنیای مشهود سر و کار دارد. کوشش در چنین زمینه‌ای سبب تحقق شائبه دنیادوستی می‌شود. حتی در جایی که مردم، کوشش‌های دنیاطلبانه را برای آسایش و رفاه بیشتر خود در خدمت کسب سعادت اخروی قرار می‌د‌هند همچنان این تلاش آنان ممکن است مذموم ارزیابی شود.

وی افزود: دیگر‌دوستی را می‌توان یکی از طرقی معرفی کرد که در خدمت چنین هدفی قرار می‌گیرد. جلوه‌های دیگردوستی که با عناوین«نیکوکاری» و«وقف» در حیات ایرانیان دارای سابقه طولانی وعملکرد مؤثر است، برخی از طریق آشنا در خدمت به آبادانی دنیا است که با باور ترک دنیا همنشین است. در کوشش‌های نیکوکارانه، هم تلاش به نهایت می‌رسد و هم دستاورد آن (فارغ از دنیا‌طلبی) حاصل می‌شود.

رئیس چهارمین همایش ملی خیر ماندگار بیان کرد: پیشرفت لزوما دستاوردهای حاصل از اقدامات فردی و جمعی، عمومی و خصوصی، حکومتی و مردمی است که برای افزایش رفاه عمومی و فردی به انجام می‌رسد و بر بنیاد اقتصاد، صنعت، مدیریت، سیاست و تربیت عمل می‌کند. بنیادهای پیشرفت یک کشور بر منابع اساسی آن قرار دارد و این منابع در بخش‌های دولتی، خصوصی وغیر دولتی(خیریه) فعالیت می‌کنند و وقتی می‌توان شاهد فعالیت مؤثر آن‌ها بود که بین منافع متفاوت و متضاد آن‌ها تفاهم ایجاد شود.

طیب‌‌نیا ادامه داد: پیشرفت در دنیای امروز دارای رویکردی مردم‌گراست و بر این اصل تأکید دارد که اداره خوب جامعه، محصول تعهد همه نیروهای اساسی آن به مشارکت، قانون، شفافیت، پاسخ‌گویی، وفاق، عدالت و کارآیی است. به همین علت، در شرایط امروز جامعه ایران، موضوع ظرفیت‌ها و کارکردهای نیکوکاری و وقف در پیشرفت ایران دارای اولویت تشخیص داده شد تا فرصتی برای متفکران و پژوهشگران پدید آید که تأملات خود را بر آن متمرکز کنند و ضمن ارزیابی وضعیت به چشم‌انداز آینده بپردازند.

وی در ادامه اظهار کرد: تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و نوآوری و تولید علم نافع در حوزه امر خیر، ایجاد فرصت گردهمایی و گفت‌و‌گوی عالمان و پژوهشگران در حوره امر خیر، زمینه‌سازی برای نزدیک‌تر شدن بازیگران عرصه پیشرفت در بخش‌های دولتی، خصوصی و غیر دولتی، هدایت فعالیت‌های خیریه به دانش‌بنیان شدن، تلاس برای ایجاد ساختارهای رسمی در راهبری امر خیر در ایران، جلب توجه سیاست‌گذاران حوزه عمومی به امر خیر و نقش آن در حیات اجتماعی و گفتمان‌سازی دربارخ امر خیر و تأثیر آن در مدیریت جامعه مهمترین اهداف این همایش را تشکیل می‌دهند.

طیب‌نیا با اشاره به دستاوردهای مورد انتظار این همایش نیز بیان کرد: ایجاد فرصت برای تولید الگوهای مؤثر پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری، تهییج پژوهشگران به پژوهش در حوزه پیشرفت و نیکوکاری، فرصت‌سازی برای گفت‌وگوی عالمانه و پژوهشگرانه در حوزه‌های مختلف پیشرفت و نیکوکاری، زمینه‌سازی برای نزدک‌تر شدن بازیگران حوزه‌های دولتی، خصوصی، و مردمی حوزه پیشرفت و نیکوکاری، انتشار ایده‌های نو در عرصه عمومی و جلب توجه اجتماعی و توسعه آشنایی‌های علاقه‌مندان به مباحث پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری مهمترین انتظارات همایش است.

رئیس چهارمین همایش ملی خیر ماندگار با اشاره به محورهای همایش نیز تصریح کرد: محورهای چهارمین همایش ملی خیر ماندگار به هفت بخش مباحث نظری حوزه پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری، تجربه‌های جهانی مربوط به پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف، مطالعه و ارزیابی تجربه‌های ملی مربوط به پیشرفت مبتنی بر وقف و نیکوکاری، مطالعه و ارزیابی نقش نهادهای اجتماعی در پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف، آسیب‌های و چالش‌های پیشرفت مبتنی بر وقف و نیکوکاری، بازخوانی تجربه‌های خرد و بسترهای پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف در ایران، ایده‌های نو برای پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری در ایران تقسیم می‌شود.

طیب‌نیا با بیان اینکه هر کدام از هفت محور اصلی همایش شامل بخش‌های مختلفی هستند، اظهار کرد: محور مباحث نظری حوزه پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف شامل مفهوم‌پردازی پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف، مبانی (اجتماعی، علمی، دینی و ...) پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف، تشریح نقش و عملکرد بازیگران در عرصه‌های پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف، الگوهای پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف، شاخص‌های ارزیابی پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف، ارزیابی وضع کنونی نیکوکاری و وقف در پیشرفت کشور، ترسیم چشم‌اندازهای نقش‌آفرینی نیکوکاری و وقف در پیشرفت آینده کشور و شناسایی و تبیین عرصه‌های پیشرفتی دارای اولویت برای نقش‌آفرینی نیکوکاری و وقف است.

وی ادامه داد: همچنین، محور تجربه‌های جهانی مربوط به پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف نیز شامل پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف در کشورهای توسعه یافته، پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف در کشورهای در حال توسعه، پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف در کشورهای مسلمان و پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف در کشورهای همسایه است.

رئیس چهارمین همایش ملی خیر ماندگار با اشاره به محور مطالعه و ارزیابی تجربه‌های ملی مربوط پیشرفت مبتنی بر وقف و نیکوکاری افزود: این محور نیز دارای بخش‌هایی همچون پیشرفت‌های ملی موردی از قبیل ساخت بیمارستان، مدرسه، دانشگاه و ...، پیشرفت‌های ملی گسترده از قبیل بهسازی اشتغال در یک منطقه، پیشرفت‌های بشردوستانه روزمره مانند تأمین نیازهای اقتصادی خانواده، پیشرفت‌های بشردوستانه بادوام مانند طراحی و اجرای نظام مؤثر بهداشتی، پیشرفت‌های بشردوستانه شخص‌بنیاد همچون سرمایه‌های بزرگ و پیشرفت‌های بشردوستانه جمعی و گروهی همچون سرمایه‌های خرد است.

طیب‌نیا تصریح کرد: محور مطالعه و ارزیابی نقش نهادهای اجتماعی در پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف نیز بخش‌های مهمی همچون نهادهای سیاست‌گذار و تنظیم‌گر، نهادهای دولتی و اجرایی، نهادهای خصوصی و نهادهای مردمی همچون سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: محور آسیب‌ها و چالش‌های پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف نیز دارای بخش‌هایی همچون آسیب‌ها و چالش‌های مربوط به ارتباطات بین‌المللی، آسیب‌ها و چالش‌های مربوط به تعاملات دولت با حوزه نیکوکاری و وقف، آسیب‌ها و چالش‌های مربوط به تعاملات بین بازیگران حوزه نیکوکاری و وقف، آسیب‌ها و چالش‌های مربوط به بخش خصوصی با حوزه نیکوکاری و وقف و آسیب‌ها و چالش‌های درون سازمانی مربوط به مدیریت مؤسسات خیریه است.

رئیس چهارمین همایش ملی خیر ماندگار در ادامه سخنان خود اظهار کرد: همچنین، محور بازخوانی تجربه‌های خرد و بسترهای پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف نیز شامل بخش‌های اقتصاد، آموزش، فرهنگ، صنعت، کشاورزی و تجارت است.

طیب‌نیا با بیان اینکه مهلت دریافت آثار در همایش تا پایان وقت اداری روز 14 دی‌ سال جاری است، گفت: زمان برگزاری همایش نیز در فاصله بین روزهای اول تا بیستم اسفند سال جاری در تهران خواهد بود.

وی با اشاره به نحوه نگارش مقالات همایش نیز تصریح کرد: چکیده مقالات باید مشتمل بر مسئله، روش و نتایج و در حد 250 تا 450 واژه باشد. اصل مقاله نیز باید مشتمل بر مسئله، ضرورت، روش، نتایج، راهکارهای اجرایی، مسائل احتمالی اجرای راهکار و طرق غلبه بر آن در حد سه هزار تا چهار هزار و 500 واژه باشد. نگارش تجربه‌های موفق مدیریتی در امور خیر ذیل هر یک از محورهای همایش با شرح آن تحت مقوله‌های زمینه تجربه، اوضاع پایه، مفاد تجربه، آثار مثبت تجربه، سایر پیامدهای تجربه، قابلیت تعمیم تجربه و استلزامات به‌کارگیری تجربه در موقعیت‌های دیگر در حد 1200 تا 2400 واژه نیز از دیگر موارد این مقوله است.

رئیس چهارمین همایش ملی خیر ماندگار ادامه داد: ایده‌های نو مشتمل بر زمینه بحث، تجربه‌های بشری، وضع ایران، شرح دقیق ایده و استلزامات کاربست آن در ایران در حد 1200 تا 2400 واژه و استفاده، ارجاع منابع و مراجع به شیوه APA از دیگر الزامات نحوه نگارش مقالات در چهارمین همایش ملی خیر ماندگار است. همچنین، پذیرش مقالات فقط از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی conf.ala.org.ir امکان‌پذیر است و رعایت اصول اخلاق پژوهش و ویرایش زبان فارسی در نگارش آثار ضروری است.

انتهای پیام
captcha