ثبت ۹ اثر ناملموس کرمان در فهرست آثار ناملموس فرهنگی و تاریخی کشور
کد خبر: 4106533
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷

ثبت ۹ اثر ناملموس کرمان در فهرست آثار ناملموس فرهنگی و تاریخی کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از ثبت ۹ اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ناملموس فرهنگی و تاریخی کشور خبر داد.

ثبت ملی

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، فریدون فعالی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از ثبت ۹ اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ناملموس فرهنگی و تاریخی کشور خبر داد.

وی افزود: این آثار شامل مهارت پخت غذای سنتی گردو پیاز، مهارت پخت غذای سنتی بزقرمه، مهارت ساخت بند طلای ساعت حصیری، مهارت تهیه قاتق بنه، مهارت ساخت مروارید خشخاشی (مرواریددوزی روی طلا)، مهارت ساخت گردنبند سنگ یاقوت، دانش بومی درمان شکستگی و دررفتگی مفاصل استان کرمان، مهارت پخت نان چرب شیرین شهرستان‌های سیرجان و بافت و مهارت تهیه شیرینی مستوک قلعه‌گنج می‌شود.

فعالی افزود: این آثار در کنار ارزش فرهنگی‌، شرایط برندسازی و بهره اقتصادی را نیز دارند که باید با مشارکت جوامع محلی و دستگاه‌های مرتبط دولتی زمینه را برای این موضوع فراهم کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در پایان تصریح کرد: طی کردن فرایند تجاری‌سازی این آثار باید به شکلی انجام شود که اصالت و هویت تکنیک‌ها و روش‌های تهیه و آماده‌سازی این آثار مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام
captcha