جایی که نجات یک انسان نجات یک جامعه است + تیزر
کد خبر: 4111804
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
در دومین «پاتوق مستند» عنوان شد؛

جایی که نجات یک انسان نجات یک جامعه است + تیزر

دومین جلسه «پاتوق مستند» با نمایش و نقدوبررسی مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» ساخته محسن اسلام‌زاده برگزار شد.

به گزارش ایکنا، دومین برنامه پاتوق مستند با عنوان «روایتی از نجات انسان‌هایی که هیچ‌کس منتظرشان نیست» به نمایش و بررسی مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» ساخته محسن اسلام‌زاده اختصاص داشت.

در این برنامه که شب گذشته ۱۲ دی در پردیس سینمایی آزادی برگزار شد احمد بخارایی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، مریم کثیری فعال فرهنگی‌ و رسانه، محسن اسلام‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان اثر و سپیده علیزاده فعال اجتماعی و علاقه‌مندان به سینمای اجتماعی حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، محسن اسلام‌زاده گفت: در آموزه‌‌های دینی ما به صراحت آمده است هرکس تنها یک نفر را نجات بدهد، انگار کل بشریت را نجات داده است. در حال حاضر مشکل این است که افراد تصمیم‌گیر به دنبال نجات یک نفر و برگشت او به خانواده نیستند و می‌خواهند همه را یکجا نجات بدهند‌. از سوی دیگر باید‌ بگویم عنوان مستند، اعتراضی به همه ما است بدین‌ معنی که اگر کسی قصد دارد بازگردد چرا ما منتظرش نیستیم؟

وی در جواب به این سوال که مواجهه زنان با اعتیاد در مقایسه با مردان چه تفاوت‌هایی دارد؟ تصریح کرد: تفاوت روی آسیب‌پذیری اشخاص و معضلاتی‌ است که منجر به وجود آمدن یک زن کارتن‌خواب می‌شود‌ پس باید حساسیت‌ نسبت به زنان و دختران مصرف‌کننده بیشتر باشد.

تعویض دغدغه مدیران 

در ادامه جلسه سپیده علیزاده، پیرامون مرکز «نور سپید هدایت» در چه وضعیتی ا‌ست، مطرح کرد: آنچه به من قوت قلب می‌دهد این است که به چهره تک‌تک افرادی که مستند را تماشا می‌کنند، نگاه کنم و با خود بگویم تعدادی به تیم ما اضافه شدند که قرار است دغدغه مسائل اجتماعی داشته باشند و برچسبی به زنان مصرف‌کننده نمی‌زنند‌. واقعیت این است مرکزی که خانه دخترانم بود، تعطیل شده است. ساختمان مرکز‌ برای ما نبود و دو سال بلاعوض در اختیارمان قرار گرفته بود. شب آخری که در مرکز بودیم، ۱۸۰ نفر مراجعه‌کننده داشتیم و تنها موفق شدیم ۲۰ نفر از بهبودیافتگان را در ساختمانی که اجاره کردیم، اسکان دهیم که یک طبقه از آن نیز کارگاهی‌ است که بچه‌ها در آن مشغول به فعالیت هستند.

اهمیت خانواده در پیشگیری از اعتیاد

در ادامه احمد بخارایی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز بیان کرد: بر اساس آماری که توسط مجامع بین‌المللی اعلام شده است‌‌، متوسط سال‌هایی که یک خانم اولین مصرف را دارد تا زمانی که به صورت دائم معتاد می‌شود، دو سال و این مساله برای آقایان ۸ سال است. در حقیقت زنان معتاد ۶ سال زودتر‌ از مردان معتاد وارد گردونه آسیب‌پذیری جدی می‌شوند. این مساله تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله عاطفه‌ورزی و بحث ساختار خانواده در سطح تحلیل خرد است. خانواده (منظور الگوهای رفتاری‌ست) بازتاب فرهنگ بیرونی‌ست یعنی اینگونه نیست که یک شبه الگوها متولد و خلق شود و دوباره یک شبه از صحنه تعاملات اجتماعی پا بیرون بگذارد.

وی افزود: آنچه که امروز شاهد آن هستیم و به اوج رسیده، تبلور فرهنگ مردسالارانه است. در این فرهنگ به زن نگاه ویژه‌ای می‌شود و متاسفانه در چهار دهه اخیر با آمیختگی ایدئولوژیکی که با فرهنگ سنتی قدیمی پیدا کرده، تشدید شده است. در این‌ نگاه زن آسیب می‌بیند و شاید این آسیب‌ها از دوران کودکی شروع و درون خانواده متبلور شود. همچنین عوامل بیرونی نظیر نبود رفاه و حمایت اجتماعی، بیکاری و آمار بالای طلاق و... باعث می‌شود آمار اعتیاد در بین زنان افزایش پیدا می‌کند. در فرهنگ ما به دلیل نگاه مردسالارانه تنگناها به مراتب بیشتر و پذیرش خانواده سخت‌تر است. در حقیقت وقتی یک زن آسیب‌پذیر دفع می‌شود، به دلیل بستری که برایش تعریف نشده است، به درون خود فرو می‌رود؛ فرو رفتنی که شامل کارتن‌خوابی، خودکشی، افسردگی و... می‌شود‌.

سازمان‌ها با هم مرتبط نیستند

بخارایی با بیان اینکه تجربه‌های خارج از کشور نشان می‌دهد که آسیب‌ها از دو طریق نیروهای مردمی و سازمان‌ها و نهادها قابل ترمیم است، گفت: متاسفانه سازمان‌ها و نهادها علاوه بر نداشتن ارتباط ارگانیگ با یکدیگر، خود فاقد کارکرد لازم هستند. وقتی در یک سازمان متخصص در جای خودش نباشد، به تحقیقات اجتماعی توجه نشود و برچسب تشویش‌گری و سیاه‌نمایی به نتایج تحقیقی که نشان دهنده لایه‌های پنهان آسیب‌زا و دردآور از یک جامعه باشد، بزنند، بود و نبودشان تفاوتی با یکدیگر ندارد‌. در دهه‌های اخیر سیاست‌گذاری‌های زیادی اتفاق افتاده است اما همچنان شاهد نرخ صعودی انواع نابهنجاری و انحرافات هستیم که این مساله نشان می‌دهد سیاست‌ها همچنان در بستری که پشتوانه تحقیقی و حساسیت‌‌‌های لازم را ندارد و مجری و عاملش متخصص نیست، تدوین می‌شوند و به اعتبار گذشته کاربرد لازم را ندارند.

مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست»، محصول مرکز مستند سوره، که پخش آن توسط دفتر پخش «رویش» موسسه بهمن‌سبز انجام می‌شود، از ۱۰ دی‌ در پردیس سینما بهمن شهر تهران روی پرده رفته است و به زودی میزبان مخاطبان خود در شهر کرمانشاه می‌شود.

انتهای پیام
captcha