راهکار جلوگیری از تبدیل تفاوت نسلی به شکاف نسلی
کد خبر: 4113019
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
نیکو دیالمه تبیین کرد؛

راهکار جلوگیری از تبدیل تفاوت نسلی به شکاف نسلی

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه امام صادق(ع) معتقد است: در صورت خودسپاری به سیستم تربیتی اسلام به ویژه زیست معنوی در مکتب اهل بیت(ع)، تفاوت نسلی هرگز به شکاف نسلی و گسست منجر نخواهد شد.

«نقش تربیت معنوی فرزندان در کاهش گسست نسلی»به گزارش ایکنا، نشست آموزشی عفاف و حجاب با موضوع «نقش تربیت معنوی فرزندان در کاهش گسست نسلی» از سوی فرهنگسرای سرو با مشارکت معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 6 و سرای محله ساعی، با حضور نیکو دیالمه، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه امام صادق(ع)، مدرس دانشگاه و پژوهشگر در سرای محله ساعی برگزار شد.

دیالمه طی سخنانی در این نشست به مباحثی چون رویکردهای جهانی به معنویت، تربیت معنوی در نگاه اسلام، مفاهیم مرتبط به روابط بین نسلی چون معنای نسل، تفاوت نسل‌ها، شکاف و گسست نسلی، دیدگاه اسلام در تفاوت نسلی، شکاف نسلی در قرآن کریم، رابطه خوب والد و فرزند در نگاه قرآن کریم، نقش دعا در فرایند تربیت معنوی، فرازهایی از دعای ۲۴ صحیفه سجادیه «دعای فرزندان برای والدین و دعای والدین برای فرزندان» پرداخت.

وی بیان کرد: این دو دعا نمادی از تحقق یک رابطه خوب والد و فرزند (هدفمند، صمیمی، دوطرفه) بوده و هر یک از درخواست‌های مطرح شده در وضعیت مطلوبی هستند که با برعکس کردن آن‌ها می‌توان به مسئله و مشکل روابط والد و فرزند در نظام خانواده دست یافت و هوشمندی و حساسیت‌های تربیتی در آن زمینه را بالا برد.

دیالمه ادامه داد: با تقویت فضای معنوی و مرور مطلوبات در قالب دعا هم می‌توان والد و فرزند را با تکالیف و مسئله‌های خود آشنا و زمینه بهبود روابط را فراهم کرد و هم از شکاف نسلی علیرغم تفاوت‌ها جلوگیری کرد.

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در صورت خودسپاری به سیستم تربیتی اسلام به ویژه زیست معنوی در مکتب اهل بیت(ع)، تفاوت نسلی هرگز به شکاف نسلی و گسست منجر نخواهد شد.

وی در پایان اظهار کرد: در این صورت توازن میان تفاوت نسلی و رابطه خوب والد و فرزند حفظ خواهد شد. در واقع رابطه خوب والد و فرزند از رهگذر ارتباط با خدا به سبک مکتب اهل بیت(ع) حاصل می‌شود و قادر است شکاف نسلی را مهار کند.

انتهای پیام
captcha