نسل جوان، تاریخ انقلاب اسلامی را به دقت مطالعه کند
کد خبر: 4120836
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۴
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر:

نسل جوان، تاریخ انقلاب اسلامی را به دقت مطالعه کند

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه امروز نسل جوان باید تاریخ انقلاب اسلامی را به دقت مطالعه کند، گفت: اختناق شدید، دستگیری و شکنجه انسان‌های آزادی‌خواه نمونه ظلم‌های خاندان پهلوی به مردم ایران بود.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در همایش ری و انقلاب اسلامی که در دانشگاه تربیت مدرس شهید مفتح شهرستان ری برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی و پاسداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اظهار کرد: پیش از انقلاب وضعیت کشور به گونه‌ای بود که شاه در این مملکت اراده و اختیاری نداشت و قدرت‌های شیطانی، شاهان بی‌کفایت را بر سرکار می‌آوردند و سرانجام با اراده آنان عزل و از کشور اخراج می‌شدند.

وی، وضعیت سیاسی، اقتصادی و نظامی کشور را در دوران پهلوی بغرنج توصیف کرده و افزود: رضاخان را بیگانگان به روی کار آوردند و هدف اصلی آن‌ها نیز حذف و تضعیف مذهب در کشور بود تا بستر را برای غارت دارایی‌ها و منابع مردم فراهم کنند لیکن خدا نخواست و با نهضت علما به پشتوانه مردم، اجانب به اهداف پلید خود دست نیافتند.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به شرایط تأسف‌بار زمامداران کشور در دوران پهلوی، بیان کرد: رضاخان را آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها سرکار آوردند و بعد هم حقیرانه او را از کشور بردند و به آفریقای جنوبی تبعید کردند و سرانجام هم در همان جا مُرد و محمدرضا شاه هم مانند پدرش گمارده شد و در نهایت حقیرانه از سوی قدرت‌های سلطه‌گر از کشور خارج و به سرانجام پدرش دچار شد.

وی ادامه داد: در آن دوران به دلیل بی‌کفایتی شاهان ذخایر و منابع کشور از سوی اجانب غارت می‌شد و به جای آن سلاح‌هایی به کشور وارد شد که ارتش هم توان استفاده از آن‌ها را نداشت. بیش از ۴۰ هزار مستشار خارجی در ایران بودند و مهم‌ترین مناصب حکومتی را در دست داشتند.

نماینده ولی فقیه در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به قانون ننگین کاپیتولاسیون، اظهار کرد: آمریکایی‌ها به موجب این قانون از مصونیت برخوردار بودند، به شکلی که اگر یک ایرانی را می‌کشتند، ایرانی‌ها حق نداشتند آن‌ها را در ایران محاکمه کنند و علاوه بر آن اجانب برای حضورشان در ایران حق توحش می‌گرفتند و همه این‌ها نشان از تحقیر ملت ایران در آن ایام دارد.

وی، اختناق شدید، دستگیری و شکنجه انسان‌های آزادی‌خواه را از دیگر ظلم‌های خاندان پهلوی به مردم ایران عنوان کرد و گفت: شرایط اجتماعی تأسف‌بار، مراکز فساد، فقر شدید، بیماری‌های فراوان و نبود پزشک و امکانات و مراکز درمانی در نقاط مختلف کشور گوشه‌ای از وضعیت نابسامان مردم در آن زمان بود؛ در حالی که در همین مملکت جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی با هزینه‌های گزاف برگزار می‌شد.

حجت‌‍‌الاسلام قاضی‌عسکر بیان کرد: حضرت امام(ره) بدون هیچ نیروی نظامی و فقط با تکیه بر قدرت الهی به ایران آمد و کمتر کسی تصور می‌کرد طی چند روز پس از حضور در ایران به پشتوانه مردم رژیم 2500 ساله سلطنتی در ایران سرنگون شود.

وی با اشاره به نامه تاریخی امام خمینی(ره) خطاب به گورباچف در مورد مرگ کمونیسم و عدم پذیرش پیام ترامپ از سوی رهبر معظم انقلاب که نخست وزیر ژاپن حامل آن بود، تصریح کرد: این‌ها نمونه‌های روشنی از عظمت و اقتدار ایران است که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) و در ادامه مقام معظم رهبری برای ما به ارمغان آوردند.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در پایان با اشاره به پیشرفت‌های گوناگون کشور در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی، نظامی و ... در سال‌های پس از انقلاب، با رویکردی ناصحانه خطاب به جوانان، بیان کرد: من از شما جوانان عزیز استدعا دارم، تاریخ انقلاب را مطالعه و گذشته ایران را با وضعیت کنونی مقایسه کنید تا دریابید که علی‌رغم تمامی مشکلات، چگونه به این قله افتخار و پیشرفت رسیده‌ایم.

انتهای پیام
captcha