واگذاری فعالیت‌های قرآنی به مؤسسات سلیقه‌ای است
کد خبر: 4122567
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸

واگذاری فعالیت‌های قرآنی به مؤسسات سلیقه‌ای است

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کردستان با بیان اینکه واگذاری فعالیت‌های قرآنی در ادارات استان به مؤسسات سلیقه‌ای انجام می‌شود و گزارشی برای اتحادیه نمی‌آید، گفت: به عنوان تنها نماینده قرآنی استان آمار و ارقامی در دست نداریم که حتی به خبرگزاری‌ها اعلام کنیم.

فرید عزت پور، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کردستان

فرید عزت‌پور، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کردستان، در گفت‌و‌گو با ایکنا، گفت: اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت همزمان با سراسر کشور فعالیت خود را به صورت رسمی در استان کردستان آغاز کرده است که با توجه به ادغام دو اتحادیه قرآنی اداره تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نور امید به آینده‌ای روشن در دل مؤسسات قرآنی ایجاد شد اما تا به امروز در این زمینه شاهد عملکرد مثبتی از هیچ‌کدام از ادارات استان نبوده‌ایم.

وی افزود: ادغام این دو اتحادیه و تشکیل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری فعالیت‌های قرآنی به تشکل‌های مردمی و ساماندهی امور قرآنی مؤسسات قرآنی انجام شده است. در زمان ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی مشکلات و اختلافات بسیاری بین دو اتحادیه ایجاد شد و دردسرهای زیادی را پشت سر گذاشتیم و امروز که فعالان قرآنی استان در قالب یک اتحادیه واحد منسجم شده‌اند هیچ همکاری و تعاملی بین اتحادیه و ادارات ذی‌ربط با این اتحادیه وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان کردستان افزود: در این راستا باید هر ساله ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه استان کردستان برنامه‌های قرآنی و بودجه‌های تخصیصی قرآنی خود را به اتحادیه مؤسسات قرآنی اعلام کرده و برنامه‌ریزی برای نحوه اجرای این برنامه‌ها صورت گیرد. اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت نیز با توجه به اطلاع و شناخت کافی از مؤسسات قرآنی فعال، نیمه‌ فعال و غیر فعال استان برنامه‌ریزی لازم برای واگذاری و اجرای این برنامه‌ها در مؤسسات قرآنی استان را انجام دهد.

عدم تعامل ادارات با اتحادیه مؤسسات قرآنی

وی با اشاره به اینکه با وجود این امر به ندرت اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کردستان در جریان برنامه و فعالیت‌های قرآنی قرار می‌گیرد، ادامه داد: ادارات ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی استان همچون گذشته برنامه‌های قرآنی را به مؤسسات زیرمجموعه خود واگذار می‌کنند و اتحادیه در جریان هیچ فعالیت قرآنی قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان کردستان افزود: واگذاری برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در ادارات استان به مؤسسات قرآنی امروز به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود و گزارشی از برنامه‌های قرآنی برای اتحادیه نمی‌آید لذا ما به عنوان تنها نماینده قرآنی استان هیچ آمار و ارقامی در دست نداریم که حتی به خبرگزاری‌ها اعلام کنیم.

وی افزود: با وجود اینکه هیئت‌مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی استان کردستان مجموعه‌ای از افراد پیشکسوت و خوشنام قرآنی استان کردستان هستند اما تاکنون از سوی ارگان‌های مختلف به رسمیت شناخته نشده است.

عزت‌پور عدم تخصیص بودجه قرآنی را یکی از مشکلات اصلی فعالیت‌های قرآنی دانست و افزود: بودجه‌های قرآنی ادارات هم به صورت سلیقه‌ای هزینه می‌شود و مردم هم انتظار دارند که فعالیت و برنامه قرآنی به صورت رایگان برگزار شود؛ لذا حمایت مردمی و یا بودجه‌ای قرآنی در اختیار فعالان این عرصه قرار نمی‌گیرد و همین امر ادامه راه را برای فعالان عرصه قرآنی با توجه به شرایط سخت کنونی با مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر 90 درصد فعالیت مؤسسات قرآنی خودجوش است و فعالان قرآنی در شرایط سختی برای حفظ و بقای خود تلاش می‌کنند و تعدادی نیز به دلیل عدم توانایی تعطیل شده و محدود در فضای مجازی فعالیت دارند که این امر در خور شأن استان نیست.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان کردستان با اشاره به اینکه واگذاری فعالیت‌های قرآنی به تشکل‌های مردمی استقبال از این فعالیت‌ها را بیشتر خواهد کرد، افزود: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه استان باید تمام فعالیت‌های قرآنی خود را به اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت واگذار کنند و خود به عنوان ناظر عملکرد و نتیجه اجرای فعالیت‌های اجرایی را بررسی، پایش و ارزیابی کنند.

انتظارات از استاندار کردستان

وی استاندار کردستان را فردی قرآنی دانست و تأکید کرد: با توجه به این امر انتظار ما از این استاندار بیشتر از گذشته بوده است و انتظار داریم که فعالان قرآنی استان را بیشتر دریابد اما با این وجود و علی‌رغم درخواست اتحادیه مؤسسات قرآنی برای دیدار با وی تا کنون این امر محقق نشده است و ما جوابی نگرفته‌ایم. با مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی هم دیدارهایی داشته‌ایم و نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود را ارائه داده‌ایم و مدیران کل و رؤسای شهرستان سنندج آن‌ها را پذیرفته‌اند اما تاکنون به صورت عملی این امور اجرایی نشده است.

عزت‌پور بیان کرد: اداره ارشاد استان و در کل وزارتخانه برای فعالیت‌های قرآنی سامانه حمد را راه‌اندازی کرده است و تمام فعالیت‌ها از طریق این سامانه انجام می‌شود که این امر مغایر با فعالیت اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت بوده و از فعالیت این اتحادیه به جزء دردسری چیزی برای ما باقی نمانده است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان کردستان با ابراز گلایه از مؤسسات قرآنی استان نیز گفت: مؤسسات قرآنی استان باید متعهد و پایبند به اتحادیه باشند و اتحادیه را در جریان تمام تفاهم‌نامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی خود قرار دهند اما اتحادیه در این بخش هم مغفول مانده است.

وی با تأکید بر اینکه جایگاه اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت در فعالیت‌های قرآنی استان مشخص نیست، افزود: در نشست کشوری مسئولان اتحادیه پیشنهاد کردم که اتحادیه با این عملکرد بهتر است به طور کلی در سطح کشور حذف شود چراکه عملکردی برای ارائه ندارد.

عزت‌پور اظهار کرد: امروز به احترام پیشکسوتان قرآنی و اعضای هیئت مدیره در این مسئولیت مانده‌ام و معتقدم وقتی اتحادیه مؤسسات قرآنی حتی مکانی برای فعالیت و اجرای برنامه‌های خود ندارد، ناشناخته مانده و نمی‌تواند عملکردی داشته باشد.

عدم حمایت شهرداری و شورای شهر از فعالیت‌های قرآنی

وی ادامه داد: در جلساتی که با شهرداری سنندج و شورای شهر سنندج در سال 99 داشتیم بعد از جلسات بسیار  و بحث و گفتگو با اعضای شورا نتیجه آن کمک پنج میلیون تومانی به اتحادیه بود که بعد از گذشت دو سال تاکنون این اعتبار اندک هم برای اتحادیه واریز نشده است در حالیکه در برخی استان‌های کشور استاندار، فرماندار، شهرداری و شورای شهر در جایگاه حامی اصلی اتحادیه مؤسسات قرآنی قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کردستان در ادامه گفت: در سفر به سوریه و در بازدید از فضای شهر 10 ساختمان‌ چند طبقه را در دیدم که به عنوان دارالتحفیظ قرآنی فعالیت داشتند و تمام کارکنان این ساختمان‌ها و حتی خادم از دولت حقوق دریافت می‌کردند لذا بدون هیچ دغدغه‌ مالی فعالیت قرآنی خود را اجرا می‌کنند اما در استان یک حمایت اندک هم نداریم.

وی به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی اشاره کرد و گفت: تحقق این مهم با توجه به شرایط کنونی و بدون حمایت ارگان‌های ذی‌ربط امکانپذیر نیست و باید شرایطی فراهم شود تا یک حافظ قرآنی بدون هیچ دغدغه‌ای در راه تحقق این مهم گام بردارد که با توجه به توانایی فعالان قرآنی که تاکنون بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط به عشق قرآن پا در این عرصه گذاشته‌ و ایستادگی کرده‌اند، کار سختی نیست.

عزت‌پور در پایان یادآور شد: در استان کردستان که زمانی مهد قرآن بوده و بزرگترین عالمان قرآنی در آن پرورش یافته‌اند امروز به دلیل بی‌توجهی در زمینه فعالیت‌های قرآنی عقب مانده است و این در خور شأن این استان نیست.

مصاحبه از ملیحه سیفی

انتهای پیام
captcha