حکایت شنیدنی خانواده قرآنی داور عراقی مسابقات ایران
کد خبر: 4123463
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳

حکایت شنیدنی خانواده قرآنی داور عراقی مسابقات ایران

بانوی داور عراقی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران می‌گوید که هر ۹ فرزند او حافظ قرآن کریم و در فعالیت‌های اجتماعی و خدمت به جامعه پیشتاز هستند.

زینب السالم، داور رشته وقف و ابتدا از کشور عراق

به گزارش ایکنا، سی‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با حضور شرکت‌کنندگانی از 33 کشور در حال برگزاری است. 

زینب السالم، داور رشته وقف و ابتدا از کشور عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با ایکنا گفت: من اهل بصره هستم و در بخش وقف و ابتدا داوری می‌کنم.

وی افزود: من از دانشکده علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم در مقطع دکترا فارغ‌التحصیل شدم و استاد دانشگاه هستم. در رشته علوم قرآن و روش‌های مفسرین و دروسی که به قرآن مربوط باشد تدریس می‌کنم و چون رشته وقف و ابتدا ارتباط زیادی با تفسیر دارد در این زمینه داوری می‌کنم.

وی افزود: در سال گذشته هم در این مسابقات به نمایندگی از عراق داور بودم و در بخش وقف و ابتدا داوری کردم. به جز ایران در مسابقات بین‌المللی دیگری حضور نداشتم اما در مسابقات داخلی بسیاری شرکت داشتم. هم در رشته وقف و ابتدا و هم در رشته‌های دیگر داوری کردم.

دستاوردهای قرآنی ایران

السالم درباره مسابقات ایران و مقایسه آن با مسابقات دیگر کشورها گفت: این مقایسه قیاس مع الفارق است و نمی‌توان پیشرفت‌های قرآنی در ایران و تجلی مظاهر آن در جامعه و همه جنبه‌های زندگی روزمره را با دیگر کشورها مقایسه کرد. حتی از دیگر کشورها از جمله عراق هم برای مطالعات قرآنی به ایران می‌آیند و می‌توانم بگویم این امر واقعاً عجیبی است.

وی ادامه داد: آنها قرآن را به زبان عربی در ایران تحصیل می‌کنند و فارغ‌التحصیل می‌شوند و رساله دکتری می‌گیرند. من بر رساله‌های بسیاری از آنها نظارت دارم. آنها از آنچه در ایران اسلامی می‌گذرد در عجبند. انگار پیش از تحصیل در ایران، چیزی از قرآن نمی‌دانستند، گویی قرآن در ایران چیز تازه‌ای است و غیر از آن چیزی است که در کشورهای خود آموخته‌اند.

پیشرفت کیفی مسابقات، شگفت‌انگیز است

این داور عراقی درباره سطح کیفی مسابقات امسال افزود: مسابقات پیشرفت بسیار زیادی داشته است. به نظر من از پارسال تا امسال پیشرفت عجیبی داشته است. من مشتاقم که بدانم ایران سال آینده چه می‌کند و  چه پیشرفت‌های دیگری در مسابقات آینده خواهد داشت. الحمدلله همه چیز به بهترین و کامل‌ترین شکل بوده است.

وی درباره تأثیر این مسابقات بر ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی در  بین جوانان گفت: می‌توانیم بگوییم جهت‌گیری و فعالیت‌های قرآنی در حال حاضر به رهبری آیت الله خامنه‌ای (حفظه الله) بی‌همتا است. ممکن است فقط در زمان پیامبر(ص) چنین چیزی بوده باشد. چون در ایران همه به اینکه یک جزء از قرآن را حفظ کنند افتخار و مباهات می‌کنند. چنین چیزی را قبلاً شاهد نبودیم و ان شاء الله تحت رهبری مقام معظم رهبری شاهد هزاران حافظ کل و جزء و قاری قرآن خواهیم بود. مهم این است که تمسک به قرآن کریم و حرکت در مسیر قرآن به درستی انجام شده است.

زینب السالم درباره سطح شرکت‌کنندگان امسال مسابقات گفت: به صراحت می‌توانم بگویم تا اینجای رقابت‌ها شرکت‌کنندگان امسال نسبت به سال‌های قبل بسیار قوی‌تر هستند که موضوع عجیبی است. حافظان شرکت کننده واقعاً قوی هستند چه در بخش وقف و ابتدا و چه در بخش ترتیل که رشته جدیدی است که به تازگی اضافه شده است. بخش ترتیل واقعاً خوب است هر چند به خاطر اینکه سال اول برگزاری آن بود سؤالات و ابهاماتی برای بعضی‌ها وجود داشت که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

پرورش صدها شاگرد قرآنی

وی درباره فعالیت‌های قرآنی بانوان عراقی گفت: من مدت‌ها قبل ساکن ایران و شهر قم بودم. در آنجا مرکزی قرآنی داشتم. شما می‌دانید که آزادی دینی و فعالیت اسلامی و حوزوی برای بانوان در ایران بسیار گسترده است. این مرکز که «معهد القرآن الکریم» نام داشت  500 دانشجو تربیت کرد که می‌توانم بگویم بیشتر آنها حافظ کل قرآن بودند هر چند نمی‌توان گفت سطح حفظ در همه آن‌ها یکسان نبود.  

وی ادامه داد: هنگامی که صدام سقوط کرد و دانشجویان من به کشور خودشان برگشتند همه  آنها مراکزی قرآنی در عراق راه‌اندازی کردند. امروز با یکی از شرکت‌کنندگان در هتل روبه‌رو شدم. به او گفتم تو اهل کجایی؟ گفت کربلا به او گفتم تو شاگرد شاگرد من که بتول نجار نام داشت هستی؟ گفت نه من شاگرد شاگرد شاگرد شما هستم و من واقعاً خوشحال شدم و خدا را شکر کردم که من را اینگونه با قرآن محشور کرده است و ان شاء الله در روز محشر قرآن همراه  و همنشین من باشد. اکنون شعباتی از این مرکز قرآن در اماره، بصره کربلا، ناصریه، سماوه، بغداد و کرکوک شعباتی دارد که مخصوص بانوان هستند.

زینب السالم، داور رشته وقف و ابتدا از کشور عراق

وی افزود: من به همه آنها افتخار می‌کنم. زیرا همه آنها در کار خود بسیار قوی هستند و در همان مسیر حرکت می‌کنند. من در استان‌ها و شهرهای مختلف عراق سفر می‌کنم و به آنها سر می‌زنم و کار آنها را دنبال می‌کنم.

خانواده قرآنی موفق در عرصه اجتماع

این فعال قرآنی درباره خانواده خود گفت: من هفت برادر و خواهر داشتم. الحمدلله پدرم در سال 1997 همراه با شهید محمد باقر صدر به شهادت رسید. افتخار می‌کنم که دو نفر از برادرانم و دو خواهرم هم شهید شده‌اند. من برادر و خواهری دارم که پزشک هستند که در دانشگاه‌های پزشکی در عراق تحصیل کرده‌اند.

وی افزود: ما در دهه 90 هنگامی که از عراق فرار کردیم به ترکیه رفتیم و به سفارت ایران در این کشور پناهنده شدیم و این یکی از لطف‌های ایران به ما بود که به ما گفتند کجا دوست دارید بروید. الحمدلله  به سوریه رفتیم سپس به ایران آمدیم و من در سال 1983 با یکی از علمای ایرانی اهل اصفهان ازدواج کردم که مدت‌ها در عراق زندگی کرده بود.

زینب السالم افزود: من 9 فرزند دارم. پسر بزرگم در بغداد مدیر شرکت است. پسر کوچکم سیدموسی زین العابدین فوق تخصص جراحی کودکان است که در قم مشغول به کار است. دخترم مریم زین العابدین متخصص بیهوشی که همسر شهید است و دو فرزند دارد و در قم ساکن است. مستندی  به نام «به رنگ مریم» درباره زندگی او ساخته شده است.

فرزند دیگرم سیدمحمد زین العابدین که مهندس است و لباس روحانیت پوشیده است. دخترم علویه مروه، در مقطع ارشد حقوق بین‌الملل درس خوانده است. کوچکترین فرزندم، مهندس سید ابراهیم زین العابدین که الان سرباز است. همه فرزندانم حافظ قرآن کریم هستند؛ برخی به شوخی به من می‌گویند تو کسی را به خانه‌ات راه نمی‌دهی مگر اینکه حافظ قرآن کریم باشد.

گفت‌وگو: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha