از افطاری ساده در حرم‌های فارس تا اجرای نوروزگاه در پاسارگاد
کد خبر: 4129117
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴

از افطاری ساده در حرم‌های فارس تا اجرای نوروزگاه در پاسارگاد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری فارس در تشریح تمهیدات ستاد اجرایی سفر استان از برپایی افطاری ساده در حرم‌های مطهر امامزادگان، اجرای برنامه نوروزگاه در مجموعه‌های جهانی تخت جمشید و پاسارگاد، برپایی 30 بازارچه صنایع دستی و ... طی ایام نوروز خبر داد.

سیدمؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارسبه گزارش ایکنا از فارس، سیدمؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس امروز، 28 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر در استان دارای کمیته‌های مختلفی است که هر کدام وظایف خود را در ایام نوروز انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه نظارت بر اماکن اقامتی و اغذیه‌فروشی‌ها و .... در آستانه نوروز آغاز شده است، گفت:‌ برای میزبانی مسافران نوروزی نیز در شیراز کمپ زیباشهر و جنت در نظر گرفته شده است.

محسن‌نژاد همچنین از فعالیت اتوبوس‌های گردشگری همراه با راهنما در ایام نوروز در شیراز خبر داد و افزود: علاوه بر این‌ها برای اینکه مردم مجبور نباشند در صف‌های طولانی خرید بلیت بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی زیرنظر میراث فرهنگی بایستند، امکان خرید بلیت از طریق نرم‌افزار تاپ را میسر کردیم که مسافران نوروزی در بدو ورود شهرها می‌توانند این نرم‌افزار را از ایستگاه‌های مربوطه دریافت کرده و بر روی گوشی خود نصب کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه کمیته آمار اسکان و بازدیدها از اماکن تاریخی و فرهنگی به عهده میراث فرهنگی است که در ایام نوروز به صورت روزانه آمار را ارائه خواهیم کرد،‌ گفت:‌ طی ایام نوروز از ظرفیت سه نوع راهنمای مستقر در اماکن تاریخی فرهنگی، راهنمایان افتخاری و داوطلب و راهنمایانی با پرداخت هزینه استفاده خواهیم کرد.

وی از برگزاری مراسم نوروزگاه در مجموعه‌های جهانی تخت جمشید و پاسارگاد خبر داد که در آن به سنت‌های نوروزی پرداخته خواهد شد و سپس افزود:‌ در سطح استان فارس 30 بازارچه صنایع دستی پیش‌بینی شده است که یکی از آن‌ها در محور روبه‌روی آرامگاه حافظیه خواهد بود.

محسن‌نژاد با بیان اینکه برای اولین بار با هماهنگی آموزش و پرورش امکان ارائه صنایع دستی در محل اسکان فرهنگیان فراهم شده است، گفت: پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر در مبادی ورودی شهرها برای ارائه خدمات و همچنین راهنمایی به مسافران نوروزی حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین به تقارن ایام نوروز و ماه رمضان اشاره کرد و افزود: در حرم‌های مطهر پیش‌بینی افطاری ساده برای روزه‌داران در نظر گرفته شده است همچنین برای حفظ حرمت ماه رمضان، بنا شده است تا یکسری نظارت توسط خود اصناف انجام شود.

وی ظرفیت پیش‌بینی شده برای اقامت مسافر نوروزی برای هر شب در استان فارس را 130 هزار نفر اعلام کرد و گفت:‌ همچنین 23 هزار تخت اقامتی در مراکز اقامتی رسمی مثل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، بومگردی‌ها و غیره وجود دارد که این‌ها به جز ظرفیت اقامتی مدارس و کمپ‌ها و سالن‌های ورزشی و حسینیه‌ها و حتی مساجد هستند.

محسن‌نژاد با بیان اینکه تقریبا ۹۵ درصد ظرفیت اماکن اقامتی استان در ایام نوروز رزرو شده است، گفت:‌ در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۶ اسفندماه جاری فضای اقامتی ۱۴۴ هزار و ۴۵۳ نفر مسافر در استان اسکان یافته‌اند که از این تعداد در شیراز ۹۷ هزار و ۸۸۹ نفر بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس از استقرار 180 راهنما در اماکن میراثی استان خبر داد و گفت: برنامه لحظه تحویل سال را در مجموعه جهانی تخت جمشید خواهیم داشت که البته هنوز این برنامه قطعی نشده است.

وی در خصوص ساعات بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی استان در ایام نوروز نیز گفت:‌ ساعت بازدید از حافظیه و سعدیه تا 24 است اما برای سایر اماکن بستگی به میزان استقبال مسافران دارد.

انتهای پیام
captcha