نمایشگاه قرآن؛ فضایی مناسب برای خلق آثار هنری + فیلم
کد خبر: 4134046
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹

نمایشگاه قرآن؛ فضایی مناسب برای خلق آثار هنری + فیلم

نمایشگاه قرآن به واسطه معنویت موجود در آن، فضای مناسبی برای برگزاری کارگاه‌های هنری دارد.

محمدحسین سوقندی، هنرمند نقاش در حاشیه برگزاری سی‌‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا گفت: من به دعوت موسسه توسعه هنرهای موثر برای حضور در نمایشگاه دعوت شده‌ام. در نمایشگاه این دوره کارگاهی برگزار می‌کنم که در آن به سوالات علاقه‌مندان به هنرهای قرآنی پاسخ می‌دهم. همچنین به صورت مختصر برخی تکنیک‌های نقاشی را به جوانان می‌آموزم.

وی افزود: برگزاری کارگاه در نمایشگاه قرآن اولین تجربه من است. تا به حال  افتخار حضور در این مکان معنوی را نداشته‌ام اما این تجربه نخستین برایم بسیار شیرین بود. امیدوارم در سال‌های بعد نیز حضورم در نمایشگاه تکرار شود. دلیلم علاقه‌مندی‌ام استقبال مراجعان از کارهای هنری در این نمایشگاه است.

برگزیده جشنواره رضوی تصریح کرد: هر روزی که برای برگزاری کارگاه در نمایشگاه حضور دارم یک اثر خلق می‌کنم. برای مثال تابلوی نقاشی «خط کعبه» یکی از این کارهاست. در این نقاشی لحظه ضربت خوردن حضرت علی(ع) در مسجد کوفه نشان داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مخاطبان نمایشگاه قرآن بیشتر پذیرای موضوعات دینی و قرآنی هستند، بیان کرد: من کارگاه‌های بسیاری برگزار کرده‌ام اما هیچ یک از آنها همانند نمایشگاه قرآن پذیرای آثاری که موضوعات ارزشی است، نیست زیرا افراد حاضر در نمایشگاه قرآن اکثراً متدین هستند.

سوقندی ادامه داد: ویژگی بخش هنری نمایشگاه، منعطف بودن آن است یعنی گوناگونی هنرهای مختلف، باعث شده علاقه‌مندان بتوانند با هنرهایی که کمتر در معرض دید مردم قرار گرفته‌اند آشنا شود. برای نمونه به هنر‌هایی چون قلم‌زنی، منبت‌کاری و تذهیب اشاره می‌کنم. وقتی مراجع می‌بیند اساتید چگونه کارهای هنری را خلق می‌کنند به هنر مربوطه علاقه‌مند می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد: آثار هنری نباید زبانی شعاری و سطحی داشته باشد باید به موضوعات مربوطه نگاهی عمیق و متفکرانه داشته باشند. این اتفاق اگر رخ دهد مطمئن باشید استقبال از هنرهای قرآنی در جامعه بیشتر خواهد شد اما اگر بخواهیم راه و روشی که بارها تکرار شده را ادامه دهیم نتیجه مطلوب را نخواهیم گرفت. خوشبختانه این اتفاق در نمایشگاه قرآن رخ نداده است زیرا سعی شده در کارگاه‌های هنری به صورت کاملاً علمی و دقیق نحوه خلق تولیدات بیان و معرفی شود.

این نقاش در انتها تاکید کرد: فضای روحانی و بزرگی که در نمایشگاه قرآن وجود دارد به هنرمند انرژی بیشتری برای خلق اثر می‌دهد حتی در برخی مواقع هنرمندان نمی‌توانند از فضا الهام بگیرد در مجموع باید بگویم بسیار علاقه‌مندند در سال‌های بعد نیز تجربه حضور در نمایشگاه قرآن را تکرار کنم.

انتهای پیام
captcha