«تعزیه در سیستان» محرم جلوی دوربین می‌رود
کد خبر: 4136663
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸

«تعزیه در سیستان» محرم جلوی دوربین می‌رود

تصویربرداری مستند «تعزیه در سیستان» همزمان با ماه محرم آغاز می‌شود.

سیدمهدی هاشمی، تهیه کننده این مستند در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: به زودی مستند «تعزیه در سیستان» را جلوی دوربین خواهم برد. این فیلم از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است که در آن به چگونگی شکل‌گیری تعزیه در زابل پرداخته می‌شود. این کار آخرین مرحله تحقیق را پشت سر می‌گذارد و فیلمبرداری آن در ایام محرم آغاز خواهد شد.

وی افزود: در این مستند با پیشکسوتان تعزیه در زابل مصاحبه شده است. همچنین تصاویری آرشیوی از تعزیه‌های قدیمی در زابل در این کار گنجانده شده و به تأثیرات جغرافیای هر شکل به نوعی ارائه تعزیه اشاره می‌شود.

این مستندساز درباره انگیزه ساخت این اثر گفت: من زاده زابل هستم و در کودکی نیز پای مجالس تعزیه بوده‌ام. همیشه دوست داشتم کاری انجام دهم تا بتوانم بیشتر تعزیه این منطقه را به مردم کشورم معرفی کنم. خوشبختانه این موقعیت به واسطه این مستند برایم فراهم شد.

هاشمی در پایان گفت: «تعزیه»، آیینی است که هرکس به نوعی از آن استفاده می‌کند و در هر منطقه شکل خاصی از آن اجرا می‌شود. برای مثال، تعزیه اهل سنت با شکل تعزیه شیعیان متفاوت است. زابل هم‌ منطقه‌ای سنی‌نشین است و به تبع آن آیینی که برگزار می‌شود با تعزیه شهرهایی چون یزد، کاشان یا تهران تفاوت دارد. در تعزیه شهر زابل نسبت به شهرهای دیگر ایران طمطراق کمتری دیده می‌شود. اما اشعاری که خوانده می‌شود خاص‌تر و متفاوت‌تر هستند. شاید بسیاری از کسانی که در شهر زابل تعزیه‌پردازی می‌کنند سواد آکادمیک نداشته و سواد چندانی نداشته نباشند اما شعرهایی که می‌خوانند و اجرای تعزیه‌شان از دل برآمده است و بر دل می‌نشیند.

انتهای پیام
captcha