بررسی «دیپلماسی فرهنگی ایران» در مسکو
کد خبر: 4137172
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

بررسی «دیپلماسی فرهنگی ایران» در مسکو

موضوع دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جنبه‌های گوناگون از نگاه دانشجویان دانشگاه دولتی مسکو از سوی رایزنی فرهنگی ایران در روسیه در محل دانشکده مدیریت این دانشگاه بررسی شد.

به گزارش ایکنا، در این میزگرد که با حضور معاون رئیس دانشکده، رئیس مرکز مطالعات انقلاب‌های رنگی و قدرت نرم دانشگاه و گروهی از دانشجویان، کارشناسان و اساتید این دانشکده و برخی دانشگاه‌های دیگر برپا شده بود، دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جنبه‌های گوناگون بررسی شد.

در ابتدای نشست، ماکسیم فومنکو، معاون امور علمی دانشکده مدیریت دانشگاه مسکو به اهمیت گسترش روابط فرهنگی در فضای بین‌المللی به عنوان ابزاری برای جلوگیری از درگیری‌ها اشاره کرد.

سپس، الکساندر نائوموف، رئیس مرکز مطالعات قدرت نرم و انقلاب‌های رنگی به اهمیت تقویت معماری داخلی سازمان همکاری شانگهای و تقویت تعامل کشورهای عضو به صورت دوجانبه و چندجانبه پرداخت.

مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در میزگرد «دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سازمان همکاری شانگهای» که در دانشکده مدیریت دانشگاه دولتی مسکو برگزار شد، با اشاره به اهمیت «قدرت نرم» در روابط بین‌الملل، به منابع آن پرداخت و ویژگی‌های استفاده از ابزارهای اصلی «قدرت نرم» جمهوری اسلامی ایران را در درون سازمان همکاری شانگهای برشمرد.

وی در عین حال، به تبیین مؤلفه‌های فرهنگی ایران و جلوه‌های آن در شش منظر انقلاب اسلامی، ارزش‌های اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، آداب و رسوم ایرانی، هنرهای سنتی و جاذبه‌های گردشگری پرداخت.

رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه، انقلاب اسلامی را به عنوان رویدادی فرهنگی یکی از منابع اصلی قدرت نرم ایران خواند و اصول محوری انقلاب را در حوزه ارزش‌ها و سیاست‌ها دسته‌بندی کرد.

در ادامه، چهار گروه از دانشجویان این دانشکده مقالاتی را که با موضوعات مختلف در حوزه قدرت نرم ایران تهیه کرده بودند، ارائه کردند.

دانشجویان سال اول دوره کارشناسی ارشد (داریا وژوا، کریستینا تیورینا، سوفیا کودینا، داریا ملنتیوا) گزارشی با موضوع «دیپلماسی دیجیتال ایران» عرضه کردند که در آن به چگونگی استفاده ایران از دیپلماسی دیجیتال و فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات در سیاست خارجی خود اشاره شد. این گزارش به استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایجاد بسترها و منابع دیجیتال، ترویج دیدگاه ایران در عرصه بین‌المللی و مقابله با اطلاعات نادرست و بی‌اعتبار کشورهای غربی پرداخت.

در گزارش «میراث فرهنگی و تاریخی ایران به‌عنوان ابزار قدرت نرم» که توسط دانشجویان مقطع کارشناسی (نیکیتا خانامیریان، الکساندرا سوروکینا، ماکسیم مدودف، آناستازیا یاکولووا) تهیه شده بود، توجه ویژه‌ای به تأثیر عناصر فرهنگی در چارچوب تعامل ایران با سایر کشورها شد. سخنرانان به این نتیجه رسیدند که میراث تاریخی و فرهنگی ایران نقش بسزایی در ارتقای «قدرت نرم» ایران مدرن دارد.

دانشجویان سال سوم (والریا چرننکوا، کسنیا ماتووا، میلانا پارشکووا، آنژلیکا سولوماسووا) گزارشی با موضوع «دیپلماسی زبان و ادبیات فارسی» تهیه کردند. آنها درباره تاریخچه زبان فارسی و همچنین پراکندگی جغرافیایی آن در حال حاضر صحبت کردند. علاوه بر این، چشم انداز تحصیل فارسی و برنامه‌های موجود برای این امر در ایران را توضیح دادند و بر نقش زبان فارسی در توسعه همکاری بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تأکید کردند.

دانشجویان سال دوم دانشگاه (آناستازیا یاکولووا، ماکسیم مدودف) با موضوع «گردشگری به عنوان ابزار قدرت نرم» ایران سخنرانی کردند. همانطور که سخنرانان بیان کردند، ایران با دیدنی‌های تاریخی منحصربه‌فرد و موقعیت‌های طبیعی مناسب، جزو 10 کشور برتر جهان برای گردشگران است. گردشگری در ایران این پتانسیل را دارد که به یکی از اجزای مهم قدرت نرم کشور تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha