برگزیدگان همایش علمی محله اسلامی معرفی شدند
کد خبر: 4138503
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰

برگزیدگان همایش علمی محله اسلامی معرفی شدند

طی مراسمی که امروز ۱۴ اردیبهشت در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد برگزیدگان همایش علمی محله اسلامی معرفی شدند.

برگزیدگان همایش علمی محله اسلامی معرفی شدندبه گزارش خبرنگار ایکنا، همایش علمی محله اسلامی به همت سپاه تهران بزرگ و با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور، سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار حسن‌زاده امروز ۱۴ اردیبهشت در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد ناظمی اردکانی، دبیر علمی همایش علمی محله اسلامی گفت: محله اسلامی یکی از موضوعات مهم انقلاب است این همایش نیز با محور قرار دادن محله‌های اسلامی برگزار می‌شود. در این همایش ۱۰۷ مقاله به دستمان رسید که از میان آنها ۳۰ مقاله برای شرکت در همایش انتخاب و در نهایت شش مقاله به عنوان اثر منتخب برگزیده شدند.

وی افزود: در غرب، تمدن بر اساس بروکراسی ساخته شده و قدرت متمرکز در دولت است اما تمدن و انقلاب اسلامی در پی این است که اختیارات متمرکز به مردم شود البته در کشورمان موانعی وجود دارد چون در گذشته نظام شاهنشاهی مقلد تمدن غربی بود پس زمان نیاز است تا آن زیرساخت‌ها تغییر پیدا کند. در ضمن در محله اسلامی مردم تنها یک محله جغرافیای را شامل نمی‌شوند بلکه وسعت فرهنگی محدوده محله را مشخص می کند.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در همایش علمی محله اسلامی، گفت: وقتی می‌خواهیم سیاست‌های اجتماعی را طراحی کنیم به مجتمع انسانی می‌رسیم، برای این مجتمع‌ها هم باید تعریف داشت. مجتمع‌های انسانی هر کدام مختصات خودش را دارد که باید به آنها توجه کرد تا سیاست اجتماعی قابلیت تحقق پیدا کند.

وی افزود: در موضوعات اجتماعی متاسفانه خلا داریم در صورتی که اگر بدانیم چگونه و کجا سیاست‌های اجتماعی تعریف شود این مشکل وجود نخواهد داشت. همچنین در سیاست اجتماعی بعد از کلیت، طراحی متناسب برای هر موضوع داشته باشیم.

وحیدی با بیان اینکه بسیج تنها جایی بوده که نسبت به موضوع محله اسلامی، کارکرد داشته است، گفت: بحث مردم‌سالاری دینی در ظاهر سیاسی است اما در اصل جوشیدن از پایین به بالاست. وقتی از جوشیدن از پایین حرف می‌زنیم منظورمان محلات است. محله‌ها در ادامه مردم‌سالاری دینی هستند بنابراین به محلات باید به عنوان سرمایه اجتماعی نگاه کنیم.

وی ادامه داد: ارتباط مردم با مردم می‌تواند آگاهی و سرمایه اجتماعی را رقم بزند. محله اسلامی محله ای است که هر کس به فکر همسایه‌اش است. در چنین محله‌ای تنهایی حس نمی‌شود اما در محله‌هایی که تنهایی حاکم است ممکن است برخی افراد به واسطه نداشتن ایمان قوی حتی دست به خودکشی زده یا اینکه آسیب‌هایی چون طلاق یا کودک خیابانی افزون شود.

سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله نیز طی سخنانی، گفت: سخنانم پیرامون محله اسلامی و شیوه رسیدن به آن بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری است. محله‌های اسلامی شیوه رسیدن به محله مطلوب است اگر این اتفاق بیفتد در نهایت نظام اسلامی شکل می گیرد.

وی افزود: نظام اسلامی هم به جامعه پیشرفته نظر دارد هم جامعه معنوی را مورد تاکید قرار می‌دهد. در این میان آرمان‌گرایی نیز رویکردی معقول است که نباید از آن دست برداریم. در شهر اسلامی عدالت در تقسیم خدمات شهری و تامین آرامش روحی شکل می گیرد. همچنین امنیت معنوی، ظهور مظاهر اسلامی، عمران و آبادانی و حفظ طبیعت یکی دیگر است ویژگی‌های شهر و محله اسلامی است.

سردار حسن‌زاده ادامه داد: تجربه نشان داده هر کاری به مردم محول شده نتیجه‌اش مطلوب بوده است. توجه به محله اسلامی اقدامی در جهت دستیابی به این موفقیت اجتماعی است. در محله مسجد باید پایگاه اقسام فعالیت‌های اجتماعی باشد.

سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی در همایش علمی محله اسلامی گفت: خلقت انسان برای یک زمان محدود نبوده است بلکه زمانی بی انتها را دربر می‌گیرد. خداوند به بندگانش اختیار داده که چگونه باشند زیرا خلقت را برای آنها کامل انجام داده است. در این میان شیطان هم وجود دارد اما شیطان تسلطی روی آدم‌ها ندارد و تنها می‌تواند وسوسه کند.

وی افزود: منظور از مقدمه فوق این بود تا بگویم محله اگر شکل اسلامی داشته باشد می تواند کمکی برای انسان ها بوده تا مسیری برای راهنمایی به سمت بهشت باشد. در تشکیل محله اسلامی عوامل مختلف نقش دارد؛ برای مثال می توانم به معماری اشاره کنم.

سردار فدوی با اشاره به اینکه معماری اسلامی باید در اذهان آرامش ایجاد کند، بیان کرد: بهترین شکل معماری را در فرهنگ ایرانی اسلامی می‌توان مشاهده کرد اما متاسفانه این مسئله امروز در معماری شهرهای ما چندان رعایت نمی‌شود.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تاکید کرد: در بسیاری از کشورها سالیانه ده میلیارد دلار صرف هزینه معماری شهری می‌شود اما آیا معماری که امروز در تهران می‌بینیم شایسته است؟ این امر نشان می‌دهد ما نسبت به این موضوع (معماری اسلامی) دغدغه و تعلق خاطر لازم را نداریم حتی این بی توجهی به حوزه‌های علمیه ما هم رسوخ پیدا کرده است زیرا معماری که در آنجا می‌بینیم ربطی به حوزه ندارد.

در ادامه این مراسم نیز حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛ مسئول مرکز تحقیقات بنیادین فرهنگستان علوم اعلام کرد: یکی از کلیدواژه‌ها در قرآن قریه است که آن را به روستا معنا می‌کنند. خداوند می‌فرماید اگر می‌خواهید تمدن و قریه بسازید باید اساس آن تقوا باشد. همچنین تمدن و قریه باید ویژگی مصلح بودن نیز داشته باشد. این ویژگی در محله اسلامی نیز باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه تمدن مادی خاستگاهش مبتنی بر طاغوت است گفت: برخلاف تمدن مادی در تمدن اسلامی خاستگاه ولایت الهی است و مقصد نیز تقرب به خداوند است. همچنین در تمدن اسلامی زمینه‌سازی برای حیات مهدوی شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام پیروزمند موانع شکل‌گیری محله اسلامی را چنین برشمرد: عدم وجود نقشه جامع شهر مناسب، عدم کمک زیرساختی توسط حاکمیت، تضعیف ارتباط خانواده و مسجد و نفوذ نظام سرمایه‌داری بر الگوی کسب و کار از جمله موانع شکل‌گیری محله اسلامی است.

همچنین، در پایان همایش مقالات برتر معرفی شد و از نویسندگان مقالات تجلیل به عمل آمد. مهدیه احمدی، محمد حیدری‌منش، حمزه شیخیانی، هوشمند زارعی، یدالله صادقی و جابر علیزاده برگزیدگان این دوره از همایش بودند.

انتهای پیام
captcha