سومین نمایشگاه «ریشه‌ها» در اصفهان افتتاح شد
کد خبر: 4138621
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
به پاس یک عمر فعالیت هنری بهرام الیاسی

سومین نمایشگاه «ریشه‌ها» در اصفهان افتتاح شد

سومین نمایشگاه «ریشه‌ها» با مروری بر آثار قلمزنی بهرام الیاسی همراه با رونمایی از اثر تازه این هنرمند با عنوان تابلوی «کاروان»، روز گذشته، 14 اردیبهشت‌ماه در عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان افتتاح شد.

آیین کشایش سومین نمایشگاه «ریشه‌ها» در اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، سومین نمایشگاه «ریشه‌ها» با مروری بر آثار قلمزنی بهرام الیاسی همراه با رونمایی از اثر تازه این هنرمند با عنوان تابلوی «کاروان»، روز گذشته، 14 اردیبهشت‌ماه با حضور مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و تعدادی از اساتید و پیشکسوتان هنر اصفهان در عمارت سعدی حوزه هنری افتتاح و از بهرام الیاسی به پاس یک عمر فعالیت در هنر قلمزنی تجلیل شد.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در آیین گشایش این نمایشگاه اظهار کرد: جامعه کنونی ما به درد بی‌هویتی دچار شده است و هیچ زبانی بهتر از هنر نمی‌تواند در رفع آن نقش‌آفرینی کند. باید بر دستان هنرمند بزرگی مانند استاد الیاسی که بر فلز نقش‌های ماندگار نگارگری می‌زند، بوسه زد و آنچه به‌عنوان حاصل تلاش استاد بر پیکره مس می‌بینیم، در بدعت، نوآوری و خلاقیت مثال‌زدنی است.

وی افزود: شاخصه اصفهان، خلاقیت و تمدن، مدیون اصفهان و اصفهانی است؛ امکان ندارد از ورق مس چنین تصویری حاصل شود، مگر آنکه عشق بر آن حاکم باشد و دستان پرتوان هنرمندی چون استاد الیاسی آن را خلق کند.

مجتبی مجلسی، مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان نیز در این مراسم به عنوان نمایشگاه اشاره کرد و گفت: منظور از «ریشه‌ها»، بنیان‌های تنومند تمدن اصفهان هستند و در این سلسله رویدادها قرار است از اساتید پیشکسوت هنر اصفهان تجلیل شود.

وی افزود: رویداد سوم به آثار قلمزنی استاد بهرام الیاسی اختصاص دارد و اگر زیبایی در این آثار می‌بینیم، فقط به قدرت دست این هنرمند نیست، بلکه این اخلاق، منش و تواضع است که یک هنرمند را می‌سازد و این چنین است که استاد الیاسی به یکی از ریشه‌های تمدنی شهر اصفهان تبدیل می‌شود.

در ادامه منصور حافظ‌پرست، از اساتید پیشکسوت قلمزنی و دارای مدرک درجه یک هنری با تأکید بر اینکه باید قدردان هنرمندان در زمان حیاتشان باشیم، گفت: استاد الیاسی هنر قلمزنی را نزد دایی بزرگ خود، رضا گوهری‌مهر، ملقب به شاه‌میرزا طی دو ماه یاد گرفت و باقی آثاری که بعد از این مدت از ایشان می‌بینید، هنر خود اوست.

وی با تقدیر از حوزه هنری اصفهان که تجلیل از هنرمندان را در زمان حیات آنها انجام می‌دهد، تصریح کرد: اکنون در این شهر بانوان جوانی حضور دارند که در عرصه قلمزنی فعالیت می‌کنند و آثار فوق‌العاده‌ای می‌آفرینند که باید قدردان هنرمندی و فعالیت آنها نیز بود.

بهرام الیاسی نیز در این مراسم اظهار کرد: از کودکی به هنر علاقه‌مند شدم و قلمزنی را به مدت دو ماه نزد شاه‌میرزا، دایی بزرگم یاد گرفتم و سبک کارم همیشه الهام گرفته از اشعار مولانا، سعدی و حافظ بوده است. تابلوی «کاروان» را نیز براساس این شعر سعدی که می‌گوید: «ای ساربان آهسته رو کآرام جانم می‌رود» کار کرده‌ام و در دل این تابلو، اشعار سعدی نهفته است.

یادآور می‌شود، نمایشگاه «ریشه‌ها» با مروری بر آثار قلمزنی بهرام الیاسی، به همت حوزه هنری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از 14 اردیبهشت تا 10 خردادماه در گالری‌های عمارت سعدی حوزه هنری برای بازدید عموم دایر است و علاقه‌مندان برای بازدید از آن می‌توانند همه روزه به جز روزهای تعطیل، از ساعت 10 تا 12 و 16 تا 20 به عمارت تاریخی سعدی مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha