ایران بر مدار خیر و احسان
کد خبر: 4140317
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
بر خط جامعه

ایران بر مدار خیر و احسان

برگزاری چهارمین همایش ملی خیر ماندگار، گردهمایی معاونان فرهنگی جهادهای دانشگاهی استان تهران، رشد پرداخت فطریه و حمایت از ایتام طی سال جاری و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهایی همچون؛ گردهمایی معاونان فرهنگی جهادهای دانشگاهی استان تهران، بانک‌ها و صندوق‌های وقف؛ الگویی برای فقرزدایی، برگزاری نشست «چرایی و چیستی مدارس مسجدمحور»، برگزاری چهارمین همایش ملی خیر ماندگار، رشد پرداخت فطریه و حمایت از ایتام طی سال جاری، نقش اساسی و محوری بانوان در هیئات مذهبی، برگزاری وبینار «روانشناسی اسلامی؛ گذشته، حال، آینده»، انتصاب رئیس ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت عید غدیر، کنکور براساس مصوبه شورا اجرا می‌شود، برگزاری نشست خبری سالروز تأسیس بسیج سازندگی و ارتقای خدمات پزشکی هلال احمر در مکه را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

گردهمایی معاونان فرهنگی جهادهای دانشگاهی استان تهران

گردهمایی معاونان فرهنگی جهادهای دانشگاهی استان تهران(منطقه یک کشوری) روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه در محل معاونت فرهنگی این نهاد انقلابی برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی، علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سخنانی بیان کرد: در حوزه فرهنگی با توجه به اینکه امروز با شرایط ویژه‌ای مواجه هستیم، مقام‌ معظم رهبری نیز بر این موضوع تأکید کردند که همه نهادها باید با تحول فرهنگی همراه باشند.

وی افزود: براساس سابقه جهاد در حوزه فرهنگی احساس کردیم که این تحول باید در سه حوزه فعالیت‌های فرهنگی، فرآیندهای فعلی فرهنگی و ساختار ایجاد شود. در این زمینه می‌‌توانیم از ساختار و یا از برنامه‌های خرد آغاز کنیم. مدنظر مقام معظم رهبری این است که بتوانیم خروجی تحولات فرهنگی را در مجموعه‌های مختلف مشاهده کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بر لزوم تعریف فعالیت‌های فرهنگی برای اعضای خانواده کارکنان این نهاد تأکید و تصریح کرد: جهاد جایگاهی است که می‌تواند محل حضور و فعالیت کنشگران عرصه فرهنگی که به صورت عمومی فعالیت می‌کنند، باشد.

بانک‌ها و صندوق‌های وقف؛ الگویی برای فقرزدایی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه در چهارمین پیش‌نشست از سومین همایش ملی قرض نیکو(با تأکید بر تجربه عملیاتی بانکداری قرض‌الحسنه) که به همت دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و با همکاری صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت و مرکز تجارت و اقتصاد بین‌الملل ایران برگزار شد، در ابتدا به انواع پول و وقف آن اشاره کرد و گفت: پول کالایی، فیات، مسکوکات، پول بانکی، الکترونیک و رمزشده از انواع پول است که از مزایای پول الکترونیک، نگهداری و جابه‌جایی راحت‌تر آن نسبت به سایر پول‌هاست و همین امر سبب شده تا استفاده از آن‌ها به کسب کار شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی رونق دهد. حتی در سطح کلان باعث رونق اقتصاد کشور‌ها و تجارت جهانی شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: می‌توان از بانک‌ها و صندوق‌های وقف در کشورهای اسلامی که عمدتاً برای فقرزدایی تأسیس شده است، در کشورمان الگو بگیریم و سرمایه‌های وقفی را به این مسیر سوق داد.

برگزاری نشست «چرایی و چیستی مدارس مسجدمحور»

نشست «چرایی و چیستی مدارس مسجدمحور»، روز یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

حسینعلی دیلم، دبیر ستاد مدارس مسجدمحور در این نشست بیان کرد: مدارس مساجدمحور می‌تواند الگویی برای خانواده‌ها باشد و با اشتراک‌گذاری تجربیات در این مدارس می‌توان به هم‌افزایی رسید. وقتی قرار است یک جریان مسئله‌محور داشته باشیم باید حل آن مسئله را هم ببینیم. خانواده‌ای که فرزند خود را از مدارس عادی خارج کرده و به مدارس مسجدمحور آورده، حتماً انگیزه‌ و دغدغه‌ای داشته است که باید به این دغدغه پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: در مدارس مسجدمحور در رابطه با مطالب آموزشی از محتوا تا اجرا تفاوت وجود دارد و نگاه به تعلیم و تربیت در این مدارس به جای سازمانی به صورت نهادی است. تعلیم و تربیت سازمانی را در غرب مشاهده کردیم و غرب در پی انقلاب صنعتی این نوع تعلیم و تربیت سازمانی را ایجاد کرد. ویژگی‌های این نوع تعلیم و تربیت، این است که باید اقتضائات سازمانی و چهارچوب‌های آن رعایت شود.

میراثی جاودانه از طریق خیر ماندگار

برگزاری چهارمین همایش ملی خیر ماندگار

چهارمین همایش ملی خیر ماندگار روز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست بیان کرد: ارتباط انسان با خارج از وجود خود، ارتباط چندگانه‌ای است. یک ارتباط با خالق خود دارد که عمیق‌ترین ارتباط است. کسی نمی‌تواند رابطه تکوینی خود را با خداوند قطع کند. ممکن است کسی صالح نباشد اما وجود او ارتباط عمیق و وسیعی با خداوند دارد. ارتباطی نیز با محیط پیرامونی یا طبیعت، ارتباطی با انسان‌ها و ارتباطی نیز با موجودات ماورایی دارد.

وی ادامه داد: نیات مهم‌ترین موضوع است که باید براساس خیر باشد. در آیات قرآن اول ایمان موحدانه و سپس انجام کار خیر تأکید شده است. اطعام مساکین از موضوعات مهمی است که می‌توان در همه جای قرآن کریم آن را یافت. حتماً باید ایمان موحدانه قوی باشد تا بتوان اعمال نیکوکارانه انجام دهیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امروزه وقف معنای جدی دارد، گفت: به همه خیران توصیه می‌کنم که به وقف دانش‌بنیان برای برون‌رفت از تحریم‌ها و مشکلات کشور توجه بیشتری کنند و جزو اولویت‌های آنان باشد.

رشد پرداخت فطریه و حمایت از ایتام طی سال جاری

نشست خبری حبیب‌الله آسوده، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

آسوده در این نشست خبری، از توافق با مدیرعامل فولاد هرمزگان به منظور تأمین سبد حمایتی برای ۲۰ هزار یتیم استان هرمزگان با سبد ماهیانه ۵۰ هزار تومان طی یک سال خبر داد و اظهار امیدواری کرد بخش‌های مختلف برای عمل به مسئولیت اجتماعی خود فعالیت کنند.

وی ادامه داد: امسال ماه رمضان متفاوتی داشتیم و نقش رسانه ملی بی‌بدیل بود. طی دهه سوم ماه مبارک در همه جشن‌های رمضان، محور اکرام ایتام ۹۱ درصد رشد مشارکت مردمی داشتیم و ۲۴ هزار حامی ثبت نام کردند.

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) از رشد پرداخت فطریه و حمایت از ایتام طی سال جاری خبر داد و گفت: وجوه فطریه به محض جمع‌آوری به نیازمندان همان منطقه اهدا شد.

نقش اساسی و محوری بانوان در هیئات مذهبی

نشست مشورتی مهرواره هوای نو این بار با دعوت از بانوان فعال حوزه رسانه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی و وحید ملتجی، دبیر دومین مهرواره هوای نو در راستای هم‌افزایی و هم‌فکری برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی طی سخنانی در این نشست با تأکید بر نقش هیئت‌ها به عنوان تأثیرگذارترین رسانه گفت: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه هیئت‌ها را کانون جهاد تبیین معرفی می‌کنند، پس اهمیت بالای مودت اهل بیت(ع) باید در جامعه تبیین و تشریح شود و محوریت و اثربخشی بانوان را در این حوزه باید مد نظر داشت.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی اظهار کرد: نکته مهم این است که بانوان در همه عرصه‌ها در هیئت‌ها، محافل و جلسات خانگی نقش‌آفرینی‌های خوبی داشته‌اند و امید است با استقبال گسترده بانوان در رشته‌ها و محورهای مختلف مهرواره هوای نو، حرکت رو به جلو و تأثیرگذاری‌های خوبی در عرصه فرهنگ دینی شاهد باشیم.

برگزاری وبینار «روانشناسی اسلامی؛ گذشته، حال، آینده»

وبینار «روانشناسی اسلامی؛ گذشته، حال، آینده»، ظهر روز ۱۹ اردیبهشت با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رفیعی‌هنر، روانشناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه برگزار شد.

رفیعی‌هنر در این نشست با اشاره به خاستگاه و عقبه دانش روانشناسی گفت: خاستگاه روانشناسی موجود، دینی بوده و در مهد دینی متولد شده، اما در مهد سکولار پرورش یافته است. این مسئله در کتاب «روانشناسی چگونه عمل می‌کند» که در آمریکا منتشر شده، تبیین شده است. در این کتاب به شکل‌گیری خط زمان دانش روانشناسی پرداخته شده است. این خط زمانی نشان می‌دهد عقبه فکری این دانش، از قرن هشتم میلادی به دانشمندان مسلمان مربوط می‌شود و اولین بیمارستان روانی در بغداد تأسیس شده است. در سال ۸۵۰ میلادی نیز علی بن سهل ربان، ایده روانپزشکی بالینی را برای درمان بیماران روانی مطرح کرده است. قرن نهم، احمد بن سهل بلخی (دانشمند مسلمان شیعی در زمان امام حسن عسکری) کتابی درباره علل بیماری‌های جسمی و روانی نوشت و زکریای رازی، اولین ایده روان‌درمانی را طرح کرد. در سال ۱۰۲۵ میلادی نیز در کتاب قانون ابن سینا، توهم‌ها، شیدایی، بی‌خوابی‌های مرضی و زوال عقل مورد بحث قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به خاستگاه روانشناسی موجود اشاره کرد و گفت: روانشناسی اسلامی در کشور‌های اروپایی و امریکایی شکل گرفته است و دیر یا زود کتاب‌های روانشناسی اسلامی از سوی این کشور‌ها منتشر و در کشور ما ترجمه خواهد شد؛ ما باید به خود بیاییم و متوجه این مسئله باشیم.

میراثی جاودانه از طریق خیر ماندگار

انتصاب رئیس ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت عید غدیر

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، طی حکمی از سوی محمدحسین موسی پور، نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان «رئیس ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت عید غدیر» منصوب شد.

در بخش‌هایی از این حکم آمده است:

«غدیر سرچشمه جوشان ولایت که از سینه تفتیده «خم» به جام محبت دوست‌داران نبی مکرم اسلام و خاندان مطهرش جارى شد؛ تضمین کننده تداوم رسالت محمد ابن‌عبدالله (ص) در ولایت على ابن‌ابیطالب (ع) و نماد عهد، بیعت، کمال دین، اتمام نعمت و سرآغاز امامت وارثان انسان کامل و استقرار ولايت الهى است. عید بزرگ قربان و غدیر، بیانگر نقشه‌ جامع و برجسته از مضمون حقیقی حکومت اسلامی و پایه‌ریزی نظام اجتماعی عادلانه و فراگیر و آغاز نظام سیاسی اسلام است.

نظر به اهمیت پاسداشت این مناسبت عظیم و بهره مندی از این فرصت ارزشمند برای تبیین معارف علوی و با عنایت به رویکرد و سیاست‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در گرامیداشت و تبیین ایام‌الله و مناسبت‌های دینی و انقلابی، امید است جنابعالی به عنوان «رئیس ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت عید غدیر» در جهت تحقق اهداف تعیین شده موفق و مؤید باشید.

انتظار می‌رود با تشریک مساعی، هم‌افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت اندیشمندان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی، مبلغین و مروجین معارف الهی و سازمان‌ها و مراکز علمی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی واجرایی و سازمان‌های مردم نهاد ؛ شاهد برپایی باشکوه این مناسبت و اقدامات و فعالیت‌های بایسته و شایسته تبیینی باشیم. در این مسیر نورانی و بالنده، توفیق شما را از درگاه حضرت احدیت مسئلت دارم».

کنکور براساس مصوبه شورا اجرا می‌شود

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به تصویب طرح اصلاح قانون کنکور در کمیسیون آموزش و اجرای آن از سال ۱۴۰۳ گفت: بحثی که در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شده است، پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس است که البته حق دارند نظر بدهند، قطعاً ما نباید جلوی آزادی بیان نمایندگان را بگیریم.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس حتماً نخبگانی هستند که به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک می‌کنند، ولی این مصوبه در حد همین کمیسیون آموزش عالی مجلس مطرح شده است، قطعا این موضوع به صحن نمی رود چون برخلاف اصل ۵۷ قانون اساسی است.

وی بیان کرد: قطعا در صحن مجلس نیز مطرح نمی‌شود، رئیس مجلس نیز با این مصوبه کاملا همراه است، چون خود وی هم عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در نهایت اگر هم مصوب شود، چون خلاف اصل ۵۷ قانون اساسی است، شورای نگهبان آن را رد می‌کند.

برگزاری نشست خبری سالروز تأسیس بسیج سازندگی

نشست خبری سالروز تأسیس بسیج سازندگی با حضور سردار محمد زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور روز شنبه ۱۶ اردیبهشت برگزار شد.

سردار محمد زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس بسیج سازندگی در این نشست بیان کرد: عید نوروز گذشته نشان داد که اصحاب رسانه می‌توانند دست روایت برتر را داشته باشند. عید امسال در نوع اعزام و عزیمت به صورت قرارگاهی عمل کردیم و افراد دیگر به صورت متفرق عمل نمی‌کردند بلکه به صورت تخصصی و متمرکز عمل شد. گروه‌های جهادی از حمایت مستمر قرارگاه بهره‌مند بودند و باعث شد به صورت هدفمند عمل کنند. رسانه‌ها پوشش خبری خوبی از عملکرد گروه‌های جهادی که خدمت‌رسانی می‌کردند داشتند و باعث شد تا رضایت مردم و کارها، اثر بخشی بالایی داشته باشد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: جریان جهادی زلال و پاک برای ولایت و انقلاب می‌ماند و مُهر هیچ فرد سیاسی و اقتصادی بر روی این جریان نباید بخورد. برخی از سیاسیون و برخی از سیاسیون دوست دارند که خود را پدر جریان جهادی معرفی کنند.

ارتقای خدمات پزشکی هلال احمر در مکه

روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه، در اولین روز از هفته هلال احمر و صلیب سرخ مصادف با صد و یکمین سال فعالیت این جمعیت، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر طی نشستی خبری به تشریح فعالیت‌های این جمعیت پرداخت.

وی ابتدا به بیان اسناد بالادستی هلال پرداخت و گفت: امسال صد و یکمین سال فعالیت هلال احمر است، اما قدمت این خدمات به آیین دینی ما باز می‌گردد‌. در قرآن کریم آیات متعددی در حوزه اقدامات هلال احمر داریم و قدمت این نوع فعالیت به دین اسلام و پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) برمی‌گردد. خداوند می‌فرماید اگر یک نفر را نجات دهید، گویی همه را نجات داده‌اید. این حرف همه مرزها و تفاوت‌ها را می‌شکند. بیش از ۱۹۰ آیه در خصوص احسان و نیکوکاری داریم که خداوند می‌فرماید مزد آن را خود من پرداخت می‌کنم. ما در نماز می‌گوییم بشتابید به سوی کار خیر.

رئیس جمعیت هلال احمر، از تأیید استطاعت ۹۰ درصد زائران حج خبر داد و اعلام کرد: محل بیمارستان ایران در مکه تغییر و امکانات و تجهیزات بهتری برای حجاج تهیه شده است‌.

انتهای پیام
captcha