سیری در موزه قرآن و کتابت تبریز + فیلم
کد خبر: 4141551
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۴
به انگیزه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

سیری در موزه قرآن و کتابت تبریز + فیلم

موزه قرآن و کتابت تبریز که یکی از موزه‌های شهر تبریز است در محل مسجد صاحب‌الامر و در مرکز شهر تبریز ایجاد شده است، در موزه قرآن و کتابت تبریز نسخ نفیسی از قرآن مربوط به دوره‌های گوناگون تاریخ نگهداری می‌شود.

موزه قرآن و کتابت، تبریزموزه قرآن و کتابت تبریز که یکی از موزه‌های شهر تبریز است در محل مسجد صاحب‌الامر و در مرکز شهر تبریز ایجاد شده است؛ در این موزه نسخ نفیسی از قرآن مربوط به دوره‌های گوناگون تاریخ نگهداری می‌شوند.

در موزه قرآن و کتابت، مجموعه نفيسی از نسخ قرآن مجيد مربوط به ادوار مختلف تاريخ و قطعات زيبايی از آثار خوشنويسان معروف جمع‌آوری و در معرض تماشای علاقه‌مندان گذاشته شده است که از جمله اين نفايس می‌توان به يک صفحه از قرآن کريم منسوب به دستخط مبارک حضرت امام رضا(ع) اشاره کرد که بر روی تکه‌ای از پوست نوشته شده است. علاوه بر اين نسخ خطی، انواع قلمدان‌هايی مقوايی مذهب دارای نقوش مينياتوری و روکش لاکی، همچنين انواع پلاک‌های فلزی منقوش به منقوش به ادعيه و اوراد، ظروف چينی، سفالی، برنجی مزين به آيات قرآنی و بسياری از آثار و تصاوير بزرگان دينی در اين موزه به نمايش در آمده‌اند.

همچنين آثاری از خوشنويسان بزرگ تبريزی مانند ملا عبدالباقی تبريزی استاد خط ثلث، ميرزا محمد شفيع تبريزی، ميرزا طاهر خوشنويس از اساتيد خط نسخ و آثاری از محمد حسين تبريزی، عليرضا عباسی، علا الدين بيک تبريزی، درويش عبدالمجيد، مير عماد حسنی و کتاب ذادالمعاد که به دست محمدحسين تبريزی تحرير شده را نيز در اين موزه می‌توان ديد.

از برجسته ترين آثار ديگر می‌توان به لباس قسم منقوش به کل آيات قرآن، کوچکترين قرآن خطی مطلا، جام شفابخش و کتيبه سنگی ميخی اشاره کرد. قرآن مجيد به خط نسخ غبار کوچکترين قرآن به اندازه cm۶ -cm ۴ با مرکب مشکی نوشته شده و صفحه اول و دوم مذهب و مطلا و بين آيات طلاکاری شده، تمام صفحات کادربندی به رنگ قرمز و طلايی کار شده، جلد آن لاکی و طلا و تذهيب دار است. نشان جزء و حزب‌ها تذهيب و طلاکاری شده، داخل جلد کتاب زمينه قرمز رنگ با گل و بوته طلايی کار شده که به دست مسيح الطالقانی در سنه ۱۲۹۳ ه. ق تحرير شده است.

از بین ۲۲۰۰ اثر قرآنی در تبریز ۱۹۰ اثر در موزه قرآن در معرض نمایش گذاشته شده است و بقیه آثار در گنجینه موزه آذربایجان تبریز نگهداری می‌شود.

انتهای پیام
captcha