دعا موجب تخلیه روانی و افزایش امید و انرژی در زندگی است
کد خبر: 4144753
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
حجت‌الاسلام صدیقی:

دعا موجب تخلیه روانی و افزایش امید و انرژی در زندگی است

امام جمعه موقت تهران ضمن اشاره به اهمیت و ارزش دعا تصریح کرد: در روانشناسی برای تأمین آرامش باطنی تخلیه صورت می‌گیرد و مریض روانی را با توجه به مشکلاتی که دارد تخلیه می‌کنند تا نفس بکشد. انسان هم در دعا آنچه ناگفتنی برای دیگران است بازگو می‌کند و تخلیه می‌شود.

کاظم صدیقیبه گزارش خبرنگار ایکنا، همایش یکصدمین سال تالیف کتاب مفاتیح الجنان؛ امروز سه‌شنبه 9 خردادماه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، دبیر یکصدمین سالگشت تالیف کتاب مفاتیح الجنان سخنرانی کرد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

قرآن کریم می‌فرماید: «قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ». دعا از نظر وحی الهی در بیان قرآن کریم ارزشی انسانی است و کسی که از این گوهر بی‌نصیب است خدا به او نگاه نمی‌کند و او را تحویل نمی‌گیرد. دعا یک نیاز عمومی همه انسان‌ها است از این جهت که امکانات مادی بر تأمین نیازهای بشر قاصر است. هر کس در زندگی آرزوهای فراوانی دارد ولی در رسیدن به آنها ناکام است. تنها پناهی که در ناکامی‌ها به انسان آرامش می‌دهد و هیچگاه انسان از آن ناامید نمی‌شود خدا است.

دعا صیانت از آبرو است. خدا اجازه نداده که انسان سفره دلش را برای احدی باز کند و خطاهای خود را در مقابل دیگری بازگو کند ولی گاهی دردها انسان را از پا درمی‌آورد ولی انسان می‌تواند در پیشگاه خدا توبه کند و مشکلاتی که او را آزار می‌دهد برای خدا بازگو کند. انسان در دعا مشکلاتی را که با هیچکس نمی‌توان مطرح کرد را با خدا بیان می‌کند. در روانشناسی هم برای تامین آرامش باطنی تخلیه صورت می‌گیرد و مریض روانی را با توجه به مشکلاتی که دارد تخلیه می‌کنند تا نفس بکشد. انسان هم در دعا آنچه ناگفتنی برای دیگران است بازگو می‌کند و تخلیه می‌شود.

دعا کلید درهای بسته است

اگر شما مشکلاتتان را به خدا بگویید نه تنها افشا نمی‌شود بلکه خدا ستارالعیوب است. لذا باید از امیرالمومنین(ع) بخواهیم که این درخواست دعای کمیل را به ما بدهد که: «الهی وَاجْعَلْ لِسانى بِذِكْرِكَ لَهِجاً وَ قَلْبى بِحُبِّكَ مُتَيَّماً» یعنی خدایا من می‌خواهم همیشه نام تو بر زبانم باشد و یاد تو در دلم مایه شیدایی من باشد. انسانی که به خدا دل بدهد به غیر خدا دل نمی‌بندد و چون غیر خدا موقت است روزی وصال است روزی فراق است ولی وقتی به خدا دل دادی خدا همیشه هست. خدا دلبری است که دلداری مثل او وجود ندارد.

دعا هم خودشناسی است و هم کلید درهای بسته است، هم تامین امید و انرژی است و کسی نیست که در زندگی از دعا بی‌نیاز باشد چون امکانات مادی کافی نیست لذا خیلی از مرفهین به خودکشی می‌رسند ولی آن چیزی که انسان را همواره شارژ و عاشق نگه می‌دارد همین امید و دعای پروردگار است. از این جهت مفاتیح الجنان جایگاه خودش را دارد و عصاره ادعیه همه بزرگانی است که در این زمینه با ژرفای فکری‌شان تلاش کردند و این گنج‌ها را جمع کردند. به همین دلیل است که مفاتیح انسان را به خدا وصل می‌کند، به پیامبر(ص) وصل می‌کند، به مکتب اخلاق وصل می‌کند. دعا به انسان ایده و آرزو می‌دهد و انسان را با مراتب بالای انسانی آشنا می‌کند و با آرزوهای مطلوب عجین می‌کند.

مفاتیح الجنان جزئی از خانواده‌های ایرانی

در ادامه این نشست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

حضور امام رضا(ع) آغازگر یک دوره تمدنی جدید در جهان اسلام بوده و ما دوره درخشش تمدن اسلامی در قرون سوم تا پنجم را دقیقا از همین سفر و هجرت نورانی داریم که از هجرت‌های تاریخ‌ساز در جهان اسلام بوده است و در ردیف هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه قرار دارد که از مدینه به مرو و خراسان بوده است. این مسئله در کنار آغاز دوره درخشش عینی، حضور فرزندان موسی بن جعفر(ع) را در ایران به دنبال داشت و شجره طیبه سادات همیشه منشا خیر و برکت بودند. در عصر فعلی نهضت بزرگ انقلاب اسلامی به دست یکی از سادات موسوی به نام امام روح الله الموسوی الخمینی رقم خورده است. جامعه اسلامی ما منور به انوار فرزندان فاطمه زهرا(س) است و رهبر فرزانه انقلاب از دیگر سادات بزرگ و حسینی است که امروز پرچمدار نهضت بزرگ مردم ایران است.

محمد مهدی اسماعیلی

مفاتیح الجنان جزئی از خانواده‌های ایرانی است. در طول دوره انقلاب اسلامی، در این 45 سال تاکنون حدود ۲۷ میلیون نسخه مفاتیح چاپ شده است و در اختیار مردم قرار گرفته است. در سال ۱۴۰۱ نیز ۲۵۰ هزار مفاتیح از حدود ۵۰ ناشر منتشر شده است و از این جهت بعد از قرآن، پرتیراژترین کتاب، مفاتیح الجنان بوده است که اخلاص شیخ عباس قمی باعث ترویج آن شده است.

کارهای مهم نیازمند تعداد و کمیت نیست بلکه عوامل معنوی ماندگاری آنها را رقم می‌زنند. زمانی دستگاهی کاری را تولید می‌کند و در پایان اثری که از آن انتظار دارد، نمی‌گیرد ولی برخی جوانان در دوردست‌ها اثری را تولید می‌کنند که مانند سرود سلام فرمانده در همه جای دنیا دیده می‌شود. هر کجا در یک فعالیت، اخلاص مد نظر قرار گیرد ترویج شدنش حتمی است. شیخ عباس قمی هم به متولیان فرهنگی این درس را داد که برای آینده کار مانا و پایدار انجام دهند و این امر جز از طریق پیوند با خلوص محقق نمی‌شود.

ما باید به دعا و معنویت به عنوان ارکان تمدنی نگاه کنیم که در گام دوم انقلاب نیز رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند. گسترش معنویت یکی از ابزارهایش، ادعیه بوده که ما به واسطه آن می‌توانیم خود را نورانی و تربیت کنیم تا آینده بهتری را بسازیم و جامعه را به سمت ظهور و تشکیل حکومت مهدوی هدایت کنیم.

گزارش تصویری این همایش را ببینید؛

همایش یکصدمین سال تألیف کتاب مفاتیح الجنان 

انتهای پیام
captcha