مسئولیت خلق فرصت‌های تربیتی برعهده معلمان است
کد خبر: 4146159
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۱

مسئولیت خلق فرصت‌های تربیتی برعهده معلمان است

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان کردستان با تأکید بر تولید محتوای مطلوب در آموزش‌و پرورش و لزوم سازگاری آن با ارزش‌‌های الهی، گفت: در این نظام معلم نقش تعیین‌کننده داشته و مسئول خلق فرصت‌های تربیتی است.

گردهمایی استانی کمیته همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش

به گزارش ایکنا از کردستان، هاشم ناظمی‌جلال، مدیرکل آموزش ‌و‌پرورش استان کردستان در گردهمایی استانی کمیته همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش استان که شامگاه گذشته، 16 خرداد در خانه معلم شهرستان مریوان برگزار شد، گفت: تحول در آموزش‌و‌پرورش ریشه‌ای و عمیق است که در این نظام معلم نقش اساسی و تعیین‌کننده داشته و مسئولیت خلق فرصت‌های تربیتی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموز امانت الهی و دارای کرامت ذاتی، فطرت الهی و در عین حال قابلیت فعلیت است، افزود: محور تأثیرپذیری در فعالیت‌‌های آموزشی، یادگیری دانش‌آموز است.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان کردستان با تأکید بر تولید محتوای مطلوب در آموزش‌و پرورش و لزوم سازگاری آن با ارزش‌‌های الهی بیان کرد: محتوای فعالیت یاددهی و یادگیری باید متناسب با نیازهای حال و آینده باشد.

وی با اشاره به محدود نبودن یادگیری به مدرسه، سایر محیط‌های یادگیری را نیز حائز اهمیت دانست و ادامه داد: خانواده باید در تعامل با مدرسه، زمینه‌ساز محیط مطلوب یادگیری باشد.

ناظمی‌جلال در بخش دیگری از سخنانش وظیفه حوزه‌های علمیه در همراهی با نظام تعلیم و تربیت را رسالتی مهم ارزیابی و آن را مکمل کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزش‌و‌پرورش ذکر کرد.

وی دیگر رسالت حوزه را در همراهی با آموزش و پرورش، پاسخ به چالش‌های پیش روی نسل فعلی دانست و با ابراز نگرانی از افزایش فاصله بین نسلی، عدم‌ توجه به آن را آسیب زا توصیف کرد و گفت: ناهماهنگی‌های احتمالی بین دستگاه‌های متولی تربیت موجب دور شدن از اهداف اسناد بالادستی می‌شود.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان کردستان چالش دیگر پیش‌روی آموزش‌و‌پرورش را عدم آشنایی بدنه این نظام با سواد رسانه‌ای بیان کرد و بر ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده از طرفیت همه دستگاه‌ها و‌ نهادها از جمله کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌و‌پرورش در زمینه آموزش نیروی انسانی تأکید کرد.

وی در ادامه به راهکارهایی در زمینه رفع چالش‌ها پرداخت و افزود: احیای کارکردهای مسجد، ارتقای جایگاه معلمان و ارتباط موثق بین خانه، مدرسه و مسجد از جمله راهکارهای عملیاتی در این زمینه است.

ناظمی‌جلال به اجرای طرح‌های متنوع در سال‌های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: طرح روشنا، محراب، سفیران آسمانی، پنجشنبه‌های پرنشاط، روایت سیره شهدا، اعزام‌ مناسبتی، طرح حضور، منزلت، هر دانش‌آموز یک‌ مهارت و دیده‌بان در راستای احیای فرهنگ‌های ارزشمند در مدارس اجرا شد.

آموزش و پرورش؛ رسانه‌ای بسیار قوی

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان  نیز در این گردهمایی، گفت: آموزش‌و‌پرورش استان کردستان نیازمند جذب و به‌کارگیری نیروهای متخصص و معلمانی برای مقاطع مختلف تحصیلی است چرا که تعداد معلمان به نسبت دانش‌آموزان و کلاس‌های استاندارد کم است.

وی با اشاره به اینکه علم و دانش، مهارت و خلاقیت در کنار اخلاق لازمه کار معلمان به ویژه افراد حوزوی وارد شده در آموزش و پرورش است، افزود: می‌توان از آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان یک رسانه خیلی قوی با ظرفیت ۳۲۰ هزار دانش‌آموز و ۲۳ هزار معلم نام برد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان دانش‌آموز، خانواده و معلمان را سه ضلع اصلی آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: آموزش خانواده در مدارس با دعوت از اولیای دانش‌آموزان، به صورت جدی و هدفمند با موضوعات عقیدتی و مذهبی، اخلاقی و اجتماعی برگزار شود.

وی با تأکید بر تربیت صحیح و اصولی دانش‌آموزان یادآور شد: دانش‌آموزان طوری تربیت شوند که درس انسانیت، معرفت و ادب فردی و اجتماعی بیاموزید و در زندگی آن را به‌کار بگیرند.

انتهای پیام
captcha