مهارت‌آموزی تخصصی و نیازسنجی‌؛ حلقه مفقوده حوزه اشتغال
کد خبر: 4147285
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
سیدصولت مرتضوی مطرح کرد؛

مهارت‌آموزی تخصصی و نیازسنجی‌؛ حلقه مفقوده حوزه اشتغال

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حلقه مفقوده مهم در حوزه اشتغال و مهارت کشور، عدم مهارت‌آموزی تخصصی و نیازسنجی‌های تخصصی است؛ اگر به این حلقه مفقوده توجه شود بسیاری از هنرجویان به هنرآموز تبدیل و اشتغال خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست تفاهم‌نامه چندجانبه با موضوع «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های کسب و کار و هدایت شغلی متناسب نیاز بازار کار آینده که امروز دوشنبه ۲۲ خرداد در سالن جلسات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد طی سخنانی بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسه امضای تفاهم‌نامه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل با عنوان طرح خلاقانه مدرسه تابستانه مهارت است. کمتر جوان خلاق و ماهری را سراغ داریم که بیکار باشد و هرکسی که مهارتی دارد حتماً شاغل است. حلقه مفقوده مهم در حوزه اشتغال و مهارت کشور  عدم مهارت‌آموزی تخصصی و نیازسنجی‌های تخصصی است. اگر به این حلقه مفقوده توجه شود بسیاری از هنرجویان به هنرآموز تبدیل و اشتغال خواهند داشت.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کارآفرینان کمبود نیروی کار ماهر و خلاق است و موضوع بیکاری در طول این دولت روند کاهشی به خود گرفته است. رئیس‌جمهور یکی از مشکلات کارآفرینان را کمبود نیروی کار خلاق و ماهر می‌دانند و از طرفی مسئله بیکاری از دیگر مشکلات بازار کار محسوب می‌شود. این طرح به مصوبه شورای عالی اشتغال تبدیل شد و باید از هدایت‌های تحصیلی نظری به سمت تلفیق هدایت تحصیلی نظری و عملی حرکت کنیم. اگر ما سیاست‌های آموزشی صحیحی داشته باشیم آمار بیکاری کشور به شدت نزول پیدا خواهد کرد.

اعزام نیروی کار خلاق و ماهر به خارج از کشور

مرتضوی افزود: اکنون بخش قابل‌ توجهی از نیروی کار کشور، نیروی کار اتباع خارجی هستند و در نقطه مقابل، اعزام نیروی کار خلاق و ماهر با توجه به استعدادهای کشور و منطقه با وجود سیاست‌های آمایشی، باید در دستور کار قرار گیرد. همگان باید در اقدامی خلاقانه ظرفیت‌های بالقوه را شناسایی و با تجمع استعدادها طرحی نو دراندازیم. کار جهادی به همین معناست که اگر تفکر مبارکی در ذهن به وجود می‌آید، مراتب اجرایی سازی آن طی شود تا به فعلیت برسد. امیدوارم از این ظرفیتی که در کشور وجود دارد به بهترین نحو استفاده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: امیدواریم با این اقدامات نیروی کار خلاق و با ظرفیت در کشور گسترش داده شود و شاهد توسعه ظرفیت‌های این حوزه و کاهش نرخ بیکاری باشیم. اراده همه دستگاه‌های مشارکت‌کننده در اجرای طرح مذکور قابل ستایش است.

طرحی متناسب با نیاز جامعه نیروی کار خلاق

وی افزود: این طرح‌ سه‌ ساله است و هدف کلی این است که پس از دوره پایانی این طرح متناسب با نیاز جامعه نیروی کار خلاق داشته باشیم و افراد وارد اشتغال شوند. ظرفیت‌های خالی بسیاری در کشور وجود دارد و باید نیازهای سخت‌افزاری آموزشی برطرف شود.

مرتضوی در پایان با بیان اینکه در راستای حلقه تکمیلی اجرای این طرح می‌‌توان از ظرفیت‌های ورزشی نهادها و دستگاه‌های حاضر در طرح استفاده کرد، افزود: ما یکسری اماکن ورزشی داریم و باید در حلقه تکمیلی این طرح افرادی که عضو آن هستند هفته‌ای یک نوبت به صورت رایگان بتوانند از این اماکن استفاده کنند. باید هر از چندگاهی نشست رصد و هر ۱۵ روز یک‌بار گزارشی از عملکرد داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha