«غبار جنگ» روایتگر مقاومت مدافعان خرمشهر شد
کد خبر: 4149879
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

«غبار جنگ» روایتگر مقاومت مدافعان خرمشهر شد

مستند «غبار جنگ» روایت 34 روز از مقاومت مدافعان خرمشهر با حضور ناخدا هوشنگ صمدی است.

به گزارش ایکنا، محمود عبدی‌زاده مستندساز درباره کار جدید خود گفت: «غبار جنگ» عنوان جدیدترین فیلمم است که اخیراً آماده نمایش شده است. این فیلم درباره ناخدا هوشنگ صمدی؛ یکی از افتخارسازان این سرزمین  است. روند ساخت این مستند از پنج سال پیش و بعد از تائید طرح این کار از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و همچنین موافقت ارتش جمهوری اسلامی تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای آغاز شد.

وی افزود: خوشبختانه ما توانستیم در این مجموعه با سرهنگ علی قمری که در دفاع از خرمشهر رشادت‌های فراوان نشان داد دو جلسه مصاحبه انجام دهیم اما متأسفانه با شیوع بیماری کرونا این امیرِ باافتخار، از دنیا رفتند. شیوع این بیماری کمی کارمان را با مشکل مواجه کرد اما در همان ایام نیز ما مصاحبه و تحقیقاتمان را انجام می‌دادیم. گفت‌و‌گو با ناخدا صمدی در لوکیشن‌های مختلف ازجمله کارهایی بود که در ایام کرونایی صورت گرفت.

عبدی‌زاده ادامه داد: همچنین گفت‌وگو با تیمسار امیر آرام، بخشی دیگر از این مستند را در‌برگرفت. این تیمساز خلبان در ایام مقاومت خرمشهر رشادت‌های فراوانی از خود نشان دادند. متأسفانه درباره مقاومت خرمشهر عکس و تصویر زیادی وجود ندارد برای همین ما حدود 30 سکانس از «غبار جنگ» را بازسازی کردیم. این اتفاق هم به‌گونه‌ای رقم خورد تا بیننده متوجه بازسازی بودن صحنه‌‌ها نشود.

وی با تأکید بر اینکه ارتش اولویت وی در مستندسازی است، گفت: به دلیل رابطه کاری مطلوب دوست دارم برای ارتش کار کنم. «غبار جنگ» تلاش دارد گوشه‌ای از رشادت مدافعان خرمشهر را در 34 روز روایت کند. این مستند در 73 دقیقه تولیدشده است. امیدوارم بتوانیم برای اولین بار در جشنواره سینماحقیقت شاهد نمایش این کار باشیم.

وی درباره معنای عنوان فیلم هم‌چنین توضیح داد: مفهوم «غبار جنگ» در همه درگیری‌های نظامی یک واقعیت است. «دقت» و «اطمینان» اهدافی غیرقابل دستیابی هستند و دشواری تصمیم‌گیری در میانه جنگ را روایت می‌کند. نتیجه همه این‌ها یک عدم اطمینان مداوم و درواقع یک «غبار» ادراکی است. فرمانده‌های جنگ برای کاهش بخشی از غبار جنگ و عوارض آن و برای غلبه بر دشمن علاوه بر تجهیزات نظامی، از تجربه و فداکاری نیرو‌های تحت امر خود استفاده می‌کردند.

عوامل این اثر عبارتند از؛ نویسنده و کارگردان: محمد عبدی‌زاده، مشاور نظامی پروژه: ناخدا هوشنگ صمدی، مدیر تولید: علی کفراش، پژوهش: محمد عبدی‌زاده. لیلا محمدی، تصویربردار: شاهین عبدی‌زاده، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: لیلا محمدی، مشاور رسانه‌ای: اشکان منصوری، امین اعتمادی، هماهنگی تولید: شهرزاد عبدی زاده، صدابردار: عرفان فتاحی نیا، تدوین: محمدمهدی توسلی، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، مدیر تدارکات: حسن نوری، عکاس: امین نوذری، دستیار کارگردان: علیرضا ترامشلو، نادر همتی، دستیاران تصویر: علی پور علی‌اکبری، احسان مرادی، محمد یوسفی، طراح پوستر و لوگو: محمدمهدی توسلی، تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

انتهای پیام
captcha