۱۸ نکته درباره سبک استاد قرائتی در تبلیغ دین
کد خبر: 4151059
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

۱۸ نکته درباره سبک استاد قرائتی در تبلیغ دین

قائم مقام ستاد اقامه نماز در یادداشتی با عنوان «سبک استاد قرائتی» به ۱۸ نکته مهم درباره سبک حجت‌الاسلام محسن قرائتی در تبلیغ دین پرداخته است.

18 نکته درباره سبک استاد قرائتی در تبلیغ دینبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز، همزمان با برگزاری آیین تجلیل از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با عنوان «شیخ رسانه»، سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز یادداشتی با عنوان «سبک استاد قرائتی» نوشته است. متن یادداشت به شرح ذیل است:

۱. استاد قرائتی انسانی شاکر است و سختی‌های دوران طلبگی خود را از خاطر نمی‌برد و پیوسته شکر به درگاه خداوند به خاطر توفیق و اعطای فرصت فهم و تبلیغ معارف نماز و مهدویت و فرهنگ و تفسیر قرآن به جای می‌آورد. هر چند از نظر او توفیق دنیوی قدری مهم است، ولی توفیق اخروی را اهم می‌شمارد و به دیدار حق با قلب سلیم می‌اندیشد. بر این باور است که دنیا فانی و آخرت جاودان است. غالباً از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در اجلاس تکریم خود به رسم ادب تشکر می‌کند، هر چند در باطن از تعریف و تمجید خشنود نمی‌شود و در این مواقع از خدا برای خود و دیگران مغفرت و حسن عاقبت طلب می‌کند.

۲. راز توفیقات ایشان در تفضل الهی و دعای والدین و تعلیم استادان و همدلی و همدردی خالصانه با مردم و ساده‌گویی مطالب علمی و سخن گفتن با زبان عموم است.

۳. از قرآن و عترت و سنت رسول‌الله(ص) که همان ثقلین است، هرگز فاصله نگرفته است و هرچه دارد از قرآن و اهل بیت است و توسل به خاندان عصمت و طهارت(ع) را کلید سعادت می‌داند.

۴. دین را با لبخند و حلاوت تبلیغ کرده است و از زبان تمثیل و استعاره و طنز معقول استفاده می‌کند و در یک فضای خودمانی و عاری از تشریفات و صریح از کاستی‌ها انتقاد می‌کند.

۵. با نسل نو و گچ و تخته سیاه و در دوره استبداد به تفسیر قرآن پرداخته است و هم اکنون هم تعلیم نسل نو را در اولویت می‌داند.

۶. از همه کسانی که به نظرش اخلاص و توانایی و وجاهت داشته‌اند، بدون ملاحظات سیاسی در انجام امور کمک گرفته است.

۷. با زحمت و شگرد خاصی به صدا وسیما راه یافته است. برای آموزش درس‌هایی از قرآن سخت مطالعه می‌کند و به نوآوری و خلاقیت در بیان معارف دین پایبند است.

۸. ضمن التزام به راه حضرت امام خمینی(ره) و خط‌مشی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام سیدعلی خامنه‌ای(متع الله المسلمین بطول بقائه) هرگز وارد خطوط سیاسی و آغشته به تحزب نشده است و معتقد است مبلغ دین در ذیل آیه شریفه «الذین یبلغون رسالات الله» باید حرکت کند تا در کمند بیم و امید به دیگران گرفتار نشود.

۹. در سبک معلمی او همه ایام وقت کار است و بین جمعه و شنبه و تعطیل و غیر تعطیل و شب و روز و تابستان و زمستان تفاوتی نیست.

۱۰. به اصل شاگردپروری اعتقاد دارد و بر این باور است که جامعه به فضلای مسلط به فضای رسانه و نوآور و مردمدار و ساده‌زیست و یکرنگ و خوش‌گفتار احتیاج دارد.

۱۱. کار لِوَجه الله بقا دارد. بار‌ها اعلام کرده است که هر مؤسسه‌ای مجاز است، بدون کسب سود مادی کتب و آثارش را منتشر کند و هیچ انحصاری برای خود قائل نیست.

۱۲. با اینکه دانشگاهی نیست، ولی استادان زبردست دانشگاه در رشته‌های تخصصی مثل حقوق و سیاست و حتی شهرسازی از لابه‌لای تفسیر نور کتب معتبری استخراج و منتشر کرده‌اند که نشانگر غنای معارف قرآن مجید و فهم عمیق او از کتاب خداست.

۱۳. از هر کار معوق و افتاده و روی زمین مانده‌ای استقبال کرده است و با توفیق الهی و حمایت رهبری و مردم آن را به سامان رسانده است. رسیدگی به عمران مساجد و نشر فرهنگ اقامه نماز و ترویج زکات و تبلیغ معارف مهدوی و گسترش محافل تفسیر قرآن از این شمارند.

۱۴. از شماتت، تهمت و شایعات نمی‌هراسد و با توکل بر خدا از فراز و نشیب‌های زندگی عبور کرده است. شیرینی لطف مردم و حمایت مراجع عظام و همدلی فرزانگان را بسیار فراتر از نیش‌ها می‌داند که البته این موهبت نشانه کرم لایتناهی الهی است. به مبلغان دین سفارش می‌کند در بیان حقایق شجاع باشند واز افترا و سرزنش نترسند و بدانند که باطل کف روی آب است.

۱۵. برای تبلیغ معارف نماز و مهدویت و تعلیم فرهنگ قرآن و شکوفایی نهضت سوادآموزی و دیدار با رزمندگان صد‌ها سفر کرده است و از مواجهه با افکار عمومی و شنیدن نقد‌ها و نظر‌ها لذت می‌برد و بر این اعتقاد است که عالم دین باید طبیب دوار باشد.

۱۶. سرمایه‌گذاری روی مدارس و دانشگاه فرهنگیان را واجب می‌داند و از اینکه هنوز هم برخی از مدارس و حتی بعضی از پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان نمازخانه مناسب ندارند، رنج می‌کشد. در نگاه او سعادت جامعه در گرو تعالی مدارس و پرورش معلمان متدین و توانمند است.

۱۷. می‌داند که استکبار با دین‌باوری مخالف است و برای دین‌زدایی کار می‌کند. از این رو نقش رسانه ملی و حوزه و دانشگاه و مدارس را در رشد عقلی و سیاسی و اجتماعی و دینی آینده‌سازان مهم می‌شمارد و می‌گوید برای هدایت نسل آینده باید راهکار‌های نو و مطمئن و سازنده‌ای طراحی شود و این میسر نمی‌شود، مگر با تمسک عارفانه به قرآن و اهل بیت(ع).

۱۸. کار را برای مزد انجام نمی‌دهد و با عشق و هدف روشن حرکت می‌کند. چهل و چهار سال است در صدا و سیما درس قرآن می‌دهد، نه خسته می‌شود و نه مردم از او دل می‌کنند.

انتهای پیام
captcha