نماز عید قربان چگونه اقامه می‌شود
کد خبر: 4151073
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴

نماز عید قربان چگونه اقامه می‌شود

نماز عید قربان دو رکعت و اقامه آن در زمان غیبت امام معصوم (ع) مستحب است و توصیه شده که برای اقامه این نماز لباس تمیز بپوشیم و عطر بزنیم.

ساعت 5 ارسال شود/ نماز عید قربان چگونه اقامه می‌شودبه گزارش ایکنا، نماز عید قربان در منابع دینی جزو نماز عیدین است. اهمیت این عید به قدری زیاد است که اهل‌بیت نماز این روز را از واجبات معرفی کردند و فرمودند «صَلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ نماز عید فطر و قربان واجب است.» (استبصار، ج1، ص443). البته بر اساس نظر ائمه(ع)، اقامه این نماز در زمان حضور امام معصوم واجب و در زمان غیبت امام مستحب است.

نماز عید قربان دو رکعت است که از زمان طلوع خورشید تا قبل از اذان ظهر خوانده می‌شود.

در رکعت اول نماز عید قربان بعد از اینکه حمد و سوره را خواندیم باید پنج تکبیر بگوییم و بعد از هر تکبیر یک قنوت بگیریم. در قنوت نماز عید قربان می‌توانید هر دعایی از دعاهایی که در قنوت گفته می‌شود از جمله دعای «ربنا آتنا فی الدنیا ...» را خواند اما مستحب است که این دعا در قنوت گفته شود: «اللهمَّ اَهلَ الکِبرِیاءِ وَ العَظَمَهِ وَ اَهلَ الجُودِ وَ الجَبَروتِ وَ اَهلَ العَفوِ وَ الرَّحمَهِ وَ‏‎‎‏اَهلَ التَّقوی وَ المَغفِرَهِ اَسالُکَ بِحَقِّ هذَا الیَومِ الَّذِی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ‏‎‎‏صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَهً وَ مَزیداً اَن تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ‏‎‎‏وَ اَن تُدخِلَنی فی کُلِّ خَیرٍ اَدخَلتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ اَن تُخرِجَنِی مِن کُلِّ سُوءٍ ‏‎‎‏اَخرَجتَ مِنهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِم اَللهمَّ اِنّی اَساَلُکَ خَیرَ مَا‏‎‎‏سَالَکَ بِهِ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ وَ اَعُوذُبِکَ مِمَّا استَعاذَ مِنهُ عِبادُکَ المُخلَصُونَ».‏

در ادامه نماز و بعد از قنوت پنجم، تکبیر گفته و به رکوع و سجود (دو سجده) می‌رویم. رکعت دوم نیز به همین طریق اقامه می‌شود با این تفاوت که در رکعت دوم چهار تکبیر و چهار قنوت گفته می‌شود و پس از قنوت چهارم به رکوع می‌رویم و سپس با سلام نماز را به اتمام می‌رسانیم.

در خصوص نحوه اقامه نماز عید قربان همچنین گفته شده است که بهتر است در رکعت اول پس از حمد، سوره شمس و در رکعت دوم سوره غاشیه خوانده شود و یا اینکه در رکعت اول پس از حمد سوره اعلی و در رکعت دوم سوره شمس خوانده شود. البته خواندن این سوره‌ها مستحب است و می‌توان سوره‌های دلخواه مانند توحید و … را نیز خواند.

مستحبات نماز عید قربان که فضیلت این نماز را افزایش می‌دهد

خواندن نماز عید قربان در فضای باز و خواندن دو رکعت نماز مستحبی قبل از رفتن به نماز عید، مستحب است و ثواب اقامه نماز را بیشتر می‌کند.

از دیگر توصیه‌های مربوط به نحوه اقامه نماز عید قربان می‌توان به انجام غسل، پوشیدن لباس تمیز و عطر زدن است. همچنین مستحب است که در نماز عید بر زمین سجده کنیم و در حال گفتن تکبیرها دست‌ها را بلند و حمد و سوره را بلند بخوانیم.

انتهای پیام
captcha