آزمایش مؤمنان و منافقان در جنگ احزاب + فیلم
کد خبر: 4151089
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
در کلیپ قرآنی به زبان انگلیسی تشریح شد؛

آزمایش مؤمنان و منافقان در جنگ احزاب + فیلم

شصت‌و‌یکمین کلیپ «پنج‌شنبه‌ها زندگی خود را قرآنی کنیم» در نیجریه با شرح و تفسیر آیاتی از سوره احزاب به آزمایش مؤمنان و منافقان در این جنگ پرداخته است.

به گزارش ایکنا از نیجریه، این کلیپ به همت رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه در فضای مجازی منتشر شده و به شرح و تفسیر آیات 9 تا 12 سوره احزاب پرداخته است.

این آیات پس از قرائت در این مجموعه، به زبان انگلیسی تفسیر و در پایان هر مرحله از قرائت، به صورت خلاصه به نکات کلیدی و موضوعات اصلی آیات قرائت‌شده با عنوان «آنچه از این آیات می‌آموزیم» اشاره شده است.

متن و ترجمه آیات و نکات تفسیری این کلیپ بدین شرح است:

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَهَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِیحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ کانَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیراً: اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد نعمت‏ خدا را بر خود به ياد آريد آنگاه كه لشكرهايى به سوى شما [در]آمدند پس بر سر آنان تندبادى و لشكرهايى كه آنها را نمى‏ ديديد فرستاديم و خدا به آنچه مى ‏كنيد همواره بيناست.

إِذْ جاؤُکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللّهِ الظُّنُونَا: هنگامى كه از بالاى [سر] شما و از زير [پاى] شما آمدند و آنگاه كه چشم‌ها خيره شد و جانها به گلوگاه‌ها رسيد و به خدا گمان‌هايى [نابجا] مى‌‏برديد.

هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِیداً: آن جا بود که مؤمنان آزمایش شدند و و سخت تكان خوردند.

وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً: و آن گاه که منافقان و کسانی که در روحشان بیماری(شکّ و تردید)بود، گفتند:خدا و پیامبرش جز وعده‌های فریبنده به ما ندادند.

اين آيات و چندين آيه بعد از آن كه مجموعاً هفده آيه را تشكيل مى‌دهد درباره يكى از بزرگ‌ترين آزمون‌هاى الهى در مورد مؤمنان و منافقان و امتحان صدق گفتار آنها در عمل سخن مى‌گويد.

اين آيات از يكى از مهمترين حوادث تاريخ اسلام يعنى جنگ احزاب در سال پنجم هجری، بحث مى‌كند، جنگى كه در حقيقت نقطه عطفى در تاريخ اسلام بود و كفه موازنه قوا را در ميان اسلام و كفر به نفع مسلمين بر هم زد و پيروزى در آن كليدى بود براى پيروزی‌هاى بزرگ آينده و در حقيقت كمر دشمنان در اين جنگ شكست و بعد از آن نتوانستند كار مهمى انجام دهند.

در این آیات منظور از «الذين فى قلوبهم مرض» همان منافقان است، و ذكر اين جمله در واقع توضيحى است براى كلمه «منافقين» كه قبل از آن آمده است و چه بيمارى بدتر از بيمارى نفاق؟! چرا كه انسان سالم و داراى فطرت الهى يک چهره بيشتر ندارد، انسان‌هاى دو چهره و چند چهره بيمارانى هستند كه دائما در اضطراب، تضاد و تناقض گرفتارند.

در جنگ احزاب که یهودیان و مشرکان و منافقان قصد کودتا و تصرف مدینه را داشتند، مسلمانان با پیشنهاد سلمان فارسی و موافقت پیامبر(ص) اطراف مدینه را خندق کنده و در برابر دشمن استقامت کردند. در حفر خندق نیز، اولین کلنگ را خود رسول اللّه به زمین زد و هر بار که بر اثر اصابت کلنگ به سنگ برقی می‌جهید، پیامبر پیروزی اسلام بر منطقه‌ای از جهان را بشارت می‌داد. خداوند در این نبرد به وسیله وزش باد و نزول فرشتگان، مسلمانان را یاری کرد.

انتهای پیام
captcha