مسجد نور دبی در فهرست برترین آثار معماری جهان
کد خبر: 4154978
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹

مسجد نور دبی در فهرست برترین آثار معماری جهان

مسجد نور دبی در فهرست آثار معماری برتر جهان برای رقابت در جشنواره «برترین اثر معماری» در ماه دسامبر پیش رو در سنگاپور قرار گرفت.

به گزارش ایکنا به نقل از البیان، مسجد محمد عبدالخالق قرقاش که به مسجد نور دبی نیز معروف است، در فهرست برترین آثار معماری جدید جهان قرار گرفت و قرار است در جشنواره «برترین اثر معماری جهان» که در دسامبر پیش رو در سنگاپور برگزار می‌شود، با دیگر آثار رقابت کند.

به گزارش سی ان ان، این مسجد در کنار آسمان‌خراش مشهور سنگاپور با 80 هزار گیاه، ساختمان پایگاه تحقیقاتی چانگدو برای پرورش و نگهداری پانداها در چین، در فهرست نهایی برترین آثار معماری جدید جهان برای رقابت در جشنواره سنگاپور قرار دارند.

سیما الدباغ، نیز برای طراحی مسجد النور در دبی در فهرست نهایی بخش بناهای دینی این جشنواره قرار گرفته است.

اثری درخشان در معماری سنتی

ویژگی متمایز مسجد نور که در منطقه القوز دبی واقع شده است، تکیه بر معماری سنتی اسلامی است. در طرح کلی این مسجد حروف و عبارت‌های مختلف خوش‌نویسی شده به شکل نواری در اطراف بنا پیچیده است و ارتباط معنوی مستقیمی برای بیننده ایجاد می‌کند.

علاوه بر این در معماری داخلی این مسجد، سادگی و دوری از تزئینات پرتکلف چشم‌گیر است، گنبد بنا نیز با تعبیه روزنه‌های مختلف نقش مهمی در تأمین روشنایی طبیعی این مسجد ایفا می‌کند.

در این جشنواره که بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی معماری سالانه در جهان است و از 29 نوامبر تا 1 دسامبر سال جاری در سنگاپور برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان در 18 بخش شامل معماری مسکونی، تجاری و فرهنگی رقابت کرده و سپس در یک رقابت جامع بهترین اثر برگزیده می‌شود.

بخش‌های معماری منظر، طرح‌های با معماری پایدار و طراحی داخلی نیز بخشهای مهمی از این رقابت‌ها است. هیئتی متشکل از 140 متخصص برجسته معماری این مسابقه را داوری خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha