ارتباط مالیات‌ستانی با عدم توسعه‌ اقتصادی ایران
کد خبر: 4155414
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
خادمی تشریح کرد:

ارتباط مالیات‌ستانی با عدم توسعه‌ اقتصادی ایران

کارشناس اقتصادی گفت: در ایران مالیات به ابزاری برای توسعه‌نیافتگی و تشدید شکاف میان مردم و دولت تبدیل شده و دلیلش هم این است آن‌هایی که باید مالیات بپردازند، مالیات پرداخت نمی‌کنند ولی از کارمند و کارگر و خرده‌فروش به زور مالیات می‌گیرند.

هدایت الله خادمی

هدایت‌الله خادمی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه اقتصاد یک کشور از ده‌ها شاخص و عامل تشکیل می‌شود و اثر می‌پذیرد، گفت: تغییر هریک از این عوامل و شاخص‌ها بدون توجه به دیگری ممکن است تمام اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد و آن را با مشکل مواجه کند.

وی افزود: فلسفه و ماهیت اصلی اقتصاد، ایجاد رفاه و آسایش برای مردم و دسترسی عادلانه به ثروت است. به منظور تحقق رفاه و افزایش آسایش مردم باید میان مالیات و درآمد تناسب وجود داشته باشد تا مالیات منجر به تشدید هزینه‌های زندگی مردم نشود.

تصمیمات منطقی در حوزه مالیات‌ستانی

کارشناس اقتصادی ادامه داد: هر تصمیمی که دولت در حوزه تجدید نظر قیمت‌ها می‌خواهد اتخاذ کند باید منطقی و متناسب با قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه باشد. باید این را پذیرفت امروزه بیش از نیمی از جمعیت کشور آسیب‌پذیر هستند و با هر تصمیم اشتباه، زندگی‌شان تحت تأثیر قرار می‌گیرد و سخت‌تر می‌شود.

خادمی تورم را سوبسید (یارانه) مردم به دولت عنوان کرد و در این رابطه گفت: به عبارتی ناکارآمدی تصمیمات دولت‌ها منجر به تورم شده و زندگی مردم را سخت‌تر کرده است. شیوه فعلی مالیات‌ستانی و حتی افزایش قیمت حامل‌های انرژی که این روزها زمزمه‌هایش در جامعه مطرح شده، نتیجه‌ای جز تشدید تورم به دنبال ندارد و به نظر من اگر دولت می‌خواهد مالیات بیشتری دریافت کند و یا قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد باید ابتدا فسادها را از بین ببرد، تولید را تقویت کند، درآمدهای مردم را افزایش دهد، کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشد و برای تحریم‌ها چاره‌اندیشی کند ولی بدون تحقق هیچ یک از این موارد، هر اقدامی منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شود.

اقتصاد ایران مبتلا به رویکردهای عام‌گرایانه

وی ادامه داد: اقتصاد ایران مبتلا به رویکردهای عام‌گرایانه شده و به نوعی به آفت اقتصاد بدل شده است. همیشه از ارائه اطلاعات درست به مردم واهمه داشتیم و همواره سعی شده با عوام‌گرایی مانع آگاهی مردم از شرایط شویم ولی به نظر من دیگر این رویکرد جواب نمی‌دهد و مردم خودشان شرایط را حس می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش مالیات در شرایط کنونی علاوه بر تورم، رکود را هم در پی دارد، گفت: تورم همانند پتکی بر سر مردم است که هرچقدر افزایش پیدا می‌کند زندگی و سلامت مردم را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. دولت باید سعی کند مالیات صنایع به ویژه صنایع نوپا و کوچک را کاهش دهد و یارانه آنها را اگر کاهش نمی‌دهد حداقل هم افزایش ندهد.

خادمی معتقد است، مالیات سنگین و کاهش یارانه تولید، انگیزه سرمایه‌گذاری و تولید را در کشور از بین می‌برد.

وی اضافه کرد: افزایش مالیات بدون افزایش درآمد تا جایی جواب می‌دهد و در نهایت سازمان‌ها، شرکت‌ها و مردم آنقدر نحیف می‌شوند که دیگر توان پرداخت مالیات را نخواهند داشت و ورشکست می‌شوند و همین مسئله به قدرت مدیریت و حاکمیت دولت ضربه وارد می‌کند.

مالیات در ایران؛ مانع توسعه‌یافتگی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته مالیات انگیزه‌ای برای توسعه صنعت و کسب و کارها محسوب می‌شود، گفت: ولی در ایران مالیات به ابزاری برای توسعه‌نیافتگی و تشدید شکاف میان مردم و دولت تبدیل شده و دلیلش هم این است آنهایی که باید مالیات بپردازند، مالیات پرداخت نمی‌کنند ولی از کارمند و کارگر و خرده‌فروش به زور مالیات می‌گیرند.

خادمی تأکید کرد: میان مالیات و گسترش عدالت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. مردم وقتی مشاهده می‌کنند با پرداخت مالیات رفاه افزایش می‌یابد، خدمات دولتی بهبود پیدا می‌کند و اشتغال ایجاد می‌شود قطعاً با رغبت بیشتری به امر پرداخت مالیات مبادرت می‌ورزند ولی وقتی در دریافت مالیات بی‌عدالتی وجود دارد و خدماتی که دریافت می‌کنند متناسب با مالیات پرداختی نیست قطعاً نباید انتظار رشد و پیشرفت را داشت.

وی با بیان اینکه ایده‌های دریافت مالیات در کشور به نوعی منسوخ و از رده خارج هستند، گفت: واقعاً در دنیا مدل‌های موفقی وجود دارند که کافی است مورد بررسی قرار گیرند و همان مدل را با شرایط اقتصادی کشور تطبیق و سازگار داد. مالیات نباید به فقیرتر شدن مردم منجر شود ولی در ایران این اتفاق رخ داده و دولت هرچه بیشتر مالیات دریافت می‌کند اوضاع اقتصادی مردم بدتر می‌شود و دلیلش ریشه در شیوه غلط حکمرانی مالیاتی دارد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha