برپایی طرح «بصیرت عاشورایی» در بیش از 3 هزار بقعه متبرکه
کد خبر: 4156278
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
حجت‌الاسلام غلامرضا عادل خبر داد؛

برپایی طرح «بصیرت عاشورایی» در بیش از 3 هزار بقعه متبرکه

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از حمایت سازمان اوقاف از 200 هیئت مذهبی شاخص در ایام محرم خبر داد و گفت:‌ طرح «بصیرت عاشورایی» طی دهه اول محرم در سه هزار و ۲۹۳ بقعه متبرکه برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام عادلبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع سوگواره بصیرت عاشورایی و اجرای طرح شمیم حسینی امروز، ۲۸ تیرماه برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام عادل طی سخنانی ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) به تشریح برنامه‌های سازمان اوقاف در ایام ماه محرم پرداخت و بیان کرد: نهضت سیدالشهدا(ع) درس‌های بزرگی را برای بشریت به همراه داشت و امروز هر حادثه‌ای که در جهان با محور آزادی‌خواهی رخ می‌دهد، رنگ و بوی حسینی دارد. 

وی افزود: محرم در مجموعه سازمان اوقاف مفهوم خاصی دارد؛ چراکه عمده موقوفات کشور به نوعی به سیدالشهدا(ع)‌ تعلق دارد. حسینیه‌ها و خانه‌های امام‌ حسینی در سراسر کشور برای عزاداری و یا پشتیبانی از برنامه‌های ایام محرم و یا اطعام عزاداران و زائران و ... وقف شده‌اند لذا سازمان اوقاف شبانه‌روز خود را با امام‌ حسین(ع) سپری می‌کند‌.

حجت‌الاسلام عادل گفت: در ایام دهه اول محرم و منتهی شدن آن به اربعین حسینی ویژه‌ترین برنامه‌ها در اوقاف اجرا می‌شود. علاوه بر موقوفات، بقاع متبرکه نیز در این ایام پرشور و فعال بوده و ضمن‌ حضور هیئت‌های مذهبی در آن‌ها، برنامه‌های فراوانی همراه با بصیرت‌افزایی و تقویت بنیان انقلاب اسلامی اجرا می‌شود. 

حمایت اوقاف از هیئت‌های مذهبی

وی با بیان اینکه دو برنامه عمده امسال از سوی سازمان اوقاف در ایام ماه محرم پیگیری می‌شود، اظهار کرد: طرح شمیم حسینی ویژه حمایت از هیئت‌های مذهبی و مساجد یکی از این طرح‌هاست که اجرا خواهد شد و هیئت‌ها از محل موقوفات حمایت می‌شوند‌. امسال طبق برنامه‌ریزی انجام شده، بیش از ۱۳ هزار هیئت و مسجد و بقاع از محل عواید موقوفات حمایت می‌شوند و بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان در این برنامه‌ها هزینه خواهد شد که ۶۰ میلیارد آن برای ایام دهه محرم و ۹۰ میلیارد آن برای ایام اربعین خواهد بود. همچنین، بیش از ۲۰۰ هیئت شاخص مورد حمایت قرار خواهند گرفت که بخشی از هزینه آن‌ها از سوی سازمان اوقاف تأمین می‌شود‌. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف گفت: بیش از ۸۰۰ هیئت مذهبی در بقاع متبرکه مستقر شده و به اجرای برنامه در این‌‌ خصوص می‌پردازند‌. برخی موقوفات معروف مانند موقوفه طهماسب‌آباد کرمان، موقوفه محمدرضا کلانتر آمل و ... از جمله وقفیاتی هستند که عواید آن‌ها برای این طرح در نظر گرفته شده است. البته با حمایت اوقاف بخش اندکی از هزینه‌های هیئت‌ها و جلسات عزاداری تأمین می‌شود و خیران و نیکوکاران نیز باید به این حوزه ورود بیشتری داشته باشند و از جلسات مذهبی حمایت کنند. 

وی‌ با اشاره به طرح دوم سازمان اوقاف در این ایام با عنوان «بصیرت عاشورایی» بیان کرد: این طرح در دهه اول محرم در سه هزار و ۲۹۳ بقعه متبرکه در قالب 22 هزار و 605 برنامه اجرا می‌شود. در این راستا جلسات فراوانی با نخبگان و مداحان کشوری برگزار شده و نظرات ایشان برای اجرای برنامه‌های طرح اخذ شد. 

اجرای برنامه «احلی من العسل»

حجت‌الاسلام عادل بیان کرد: فضاسازی و تبلیغات محیطی پیرامون بقاع و سیاه‌پوش کردن صحن‌ها و شبستان‌ها، مراسم تعویض پرچم امامزادگان با بیرق حسینی در روز اول محرم، اجرای همایش سراسری شیرخوارگان حسینی در ۸۰۰ امامزاده طی روز ۳۰ تیرماه، اجرای برنامه احلی من العسل در ۷۰۰ بقعه متبرکه در روز ششم ماه محرم و اجرای مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان در بقاع متبرکه و اقامه نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا در ۳۱۰۰ بقعه از برنامه‌های این طرح است. 

وی‌ افزود: برگزاری همایش رهروان زینبی ویژه بانوان مصادف با ۱۲ محرم، اعزام ۹۱۵ نفر مبلغ اعزامی از قم و همکاری با ۲۱۰۰ نفر از مبلغان بومی استان‌ها، برپایی خیمه‌های معرفت در ایام محرم و صفر، برپایی مراسم چهارپایه‌خوانی در صحن بقاع با حضور دسته‌جات عزاداری، راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و حضور در بقاع متبرکه و استقرار ۸۰۰ هیئت شاخص در امامزادگان از دیگر برنامه‌های این طرح خواهد بود. 

وی تصریح کرد: راه‌اندازی و تشکیل هیئت نوجوانان در بقاع متبرکه، پخش آنلاین مراسم شاخص از رسانه ملی و استانی و مجازی (آپارات، هیئت آنلاین، عقیق و ...)، راه‌اندازی پویش سراسری «# هر خانه یک حسینیه» و اجرای سنت روضه‌های خانگی برنامه‌های مهمی است که در ایام ماه محرم اجرا می‌شود‌. 

حجت‌الاسلام عادل بیان کرد: همچنین، کتاب حسینیه امام(ره) نیز که از سوی سازمان اوقاف چاپ شده و حاوی مطالبی است که در سه سال اخیر در حسینیه امام‌ خمینی(ره) و در محضر مقام معظم رهبری ارائه شده، در اختیار مبلغان قرار گرفته و به عنوان ره‌توشه مبلغان مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. 

فرهنگسازی برای حجاب

وی‌ اظهار کرد: در نشست نخبگان تبلیغی که برگزار شد، یکی از مهمترین موضوعات بحث عفاف و حجاب و ضرورت و اهمیت آن بود. لذا در محتوای برنامه‌های ایام محرم به این موضوع پرداخته شده و مبلغان در بعد فرهنگ‌سازی به مقوله عفاف و حجاب می‌پردازند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف بیان کرد: در این راستا چادرهای بسته‌بندی شده و تمیز تهیه شده و در بقاع متبرکه شاخص به صورت امانی در اختیار بانوانی که بدان نیاز دارند، قرار خواهد گرفت. در دهه اول ماه محرم تمامی بقاعی که برنامه دارند، نسبت به راه‌اندازی مواکب و پذیرایی از زوار اقدام می‌کنند.

انتهای پیام
captcha