رفتار با کودکان را از امام حسین(ع) بیاموزیم
کد خبر: 4156751
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
حجت‌الاسلام رفیعی:

رفتار با کودکان را از امام حسین(ع) بیاموزیم

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رفتار با کودکان را از امام حسین(ع) باید بیاموزیم، گفت: امام حسین(ع) در عاشورا شخصیت دادن به کودکان را به ما آموختند و بعد از خداحافظی با اهل بیت خود، به‌صورت جداگانه با حضرت علی اصغر(ع) هم خداحافظی کردند، با این کار شخصیت دادن به کودکان را به ما آموزش دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم، در سخنرانی مراسم شیرخوارگان حسینی که امروز، ۳۰ تیرماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه در دنیا این افتخار را داریم که سفره بزرگ حسینی جلوی ما گسترده است، اظهار کرد: میهمان این سفره کودکان معصومی هستند که هیچ گناهی نکرده‌اند و پای این سفره رشد می‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رفتار با کودکان را از امام حسین(ع) باید بیاموزیم، گفت: امام حسین(ع) در عاشورا شخصیت دادن به کودکان را به ما آموختند و بعد از خداحافظی با اهل بیت خود، به‌صورت جداگانه با حضرت علی اصغر(ع) هم خداحافظی کردند و جلوی خیمه آمدند و فرمودند فرزند ۶ ماهه من را بیاورید تا با او خداحافظی کنم، با این کار شخصیت دادن به کودکان را به ما آموزش دادند. اگرچه کودک درک نمی‌کند اما اگر برای او این موضوع را تعریف کنند برایش در آینده اهمیت دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام حسین(ع) در گودی قتلگاه بعد از همه مصیبت‌ها بر مصیبت حضرت علی اصغر(ع) تأکید کردند، گفت: عطش، مصیبت مهمی در کربلا بود ولی تنها جایی که امام حسین(ع) حاضر شدند به دشمن روی بیندازند و طلب آب کنند در مورد حضرت علی اصغر(ع) بود.

وی با اشاره به چهارمین نکته شخصیت دادن امام حسین(ع)به حضرت علی اصغر(ع) گفت: تنها بدنی که امام حسین(ع) خودشان او را به خاک سپردند حضرت علی اصغر(ع) بودند و در نقل دارد که امام حسین بر پیکر این آقازاده نماز خوانده و ایشان را دفن کردند.

رفیعی با بیان اینکه روضه حضرت علی اصغر(ع) برای رفع گرفتاری‌ها تأکید شده است، افزود: این بچه نه رجز خواند، نه شمشیر به دست گرفت، نه کسی از دشمن را از بین برد و نه حتی خودش به میدان آمد اما دشمن خونش را ریخت بنابراین این خون خون مظلوم است و اینکه در روایت داریم اگر سه مرتبه خدا را به خون مظلوم قسم دهیم اثر دارد و علی اصغر مظلوم بودند.

جسارت به قرآن بی‌پاسخ نمی‌ماند

وی با بیان اینکه امروز قرآن مظلوم است و افرادی که به قرآن جسارت می‌کنند به وحی خدا و به کتاب هدایت ظلم می‌کنند، افزود: آن فرد نادان و معاندی که قرآن آتش می‌زند مظلومیت قرآن را نشان می‌دهد و مطمئن باشید که خدا حامی مظلوم است و این ظلم‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جسارت‌کنندگان به قرآن به‌دنبال تحریک مسلمانان هستند، گفت: دشمنان بدانند که ما برای این قرآن هزینه‌ها داده‌ایم، اماممان زیر سم اسب‌ها رفته است و این جسارت‌ها از جایگاه قرآن در میان ما مسلمان‌ها نمی‌کاهد.

وی با بیان اینکه قرآن پرفروش‌ترین و پرتیراژترین کتاب دنیا است، تصریح کرد: اگر می‌بینیم به قرآن جسارت می‌کنند چون مفید و تأثیرگذار است اگر نه کتابی که هیچ تأثیری بر مردم ندارد کسی کاری ندارد.

رفیعی با بیان اینکه رسول خدا(ص) فرمودند: «هر کسی پنج چیز داشته باشد انسان خوشبختی است و پیش خدا عذری ندارد»، گفت: اول همسر صالح و مؤمن، دوم اولاد نیک، سوم شغل در شهر خودش، چهارم خوش اخلاقی و پنجم محبت اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به اینکه یکی از بحران‌های امروز کشور ما بحران جمعیت است و در دهه‌های آینده پیری جمعیت به شدت کشور را تهدید می‌کند، افزود: یکی از اولویت‌های کشور فرزندآوری است، امروز برای حفظ اقتدار کشور و نسل مسلمانان از موضوع فرزندآوری نباید غافل شد و خانواده‌ها نباید به یک یا دو فرزند اکتفا کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مقام معظم رهبری رسماً برای سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر که از سال ۷۰ به بعد در کشور اجرا شد از مردم عذرخواهی کردند، گفت: ایشان فرمودند شبی نیست که این مسئله ذهن من‌را به خود مشغول نکند بنابراین مادران نگویند سخت است زیرا خدا برای این سختی اجر و ثواب می‌دهد و نگویند از کجا بیاورم زیرا خدا روزی فرزند را می‌دهد.

وی با بیان اینکه در روایت داریم که در گرفتاری‌های زندگی، فرزندان خود را نزد خدا واسطه کنید و خدا را به حق طفل خود قسم دهید، افزود: کودکان معصوم هستند و گناهی نکرده‌اند بنابراین ما نزد خدا مسئولیم اگر این فطرت‌های پاک را به‌خوبی تربیت نکنیم و آنان را با تربیت نادرست دچار آسیب کنیم.

رفیعی در پایان با بیان اینکه باید نسبت به تربیت فرزندانمان مراقبت کنیم و سخت‌گیری و خشونت نداشته باشیم، اظهار کرد: باید با دعا، ثنا و اخلاق فرزندان را برای آینده کشور تربیت کنیم.

انتهای پیام
captcha