هیئت‌های مذهبی نماز ظهر عاشورا را اقامه کنند
کد خبر: 4156974
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
زرهانی:

هیئت‌های مذهبی نماز ظهر عاشورا را اقامه کنند

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی، نماز ظهر عاشورا را اقامه کنند، گفت: خوشبختانه هیئت‌های مذهبی و عزاداران حسینی به‌گونه‌ای عمل کردند که به تدریج یک سنت حسنه با عنوان اقامه نماز ظهر عاشورا به صورت ملی و فراگیر رخ داد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز، سیداحمد زرهانی، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز ضمن بیان نکاتی پیرامون پیشینه اقامه نماز ظهر عاشورا در کشور، رویکرد ستاد اقامه نماز در برگزاری نماز ظهر عاشورا را تبیین کرد. 

وی تصریح کرد: سالیان سال دسته‌های سینه‌زنی بدون آنکه به صورت سازمان یافته و منسجم نماز جماعت ظهر عاشورا را اقامه بکنند، به برنامه عزاداری خود ادامه می دادند و تعدادی هم وارد مساجد می‌شدند و نماز اقامه می‌کردند و یا به ندرت هم بعضی در بین عزاداری نماز را اقامه می‌کردند. این وضعیت مورد قبول و تصدیق حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به عنوان رئیس ستاد اقامه نماز نبود و عموم علما و مردم و عزاداران انتظار داشتند تحولی در این زمینه ایجاد شود.

وی افزود: بر این اساس استاد قرائتی با اذن مقام معظم رهبری و با استحضار ایشان، با رؤسای هیئت‌ها وارد مذاکره شدند و آن‌ها را تشویق و ترغیب کردند که نماز ظهر عاشورا را به صورت منسجم و سازمان یافته در هنگام اذان، نماز جماعت را به یاد نماز حضرت سیدالشهدا(ع) که زیر تیرباران دشمن در کربلا و در فضای گرم آن روز انجام گرفت به پا دارند.

زرهانی گفت: خوشبختانه هیئت‌های مذهبی، عزاداران حسینی، روحانیون و علمای بلاد، همه لبیک گفتند و به تدریج یک سنت حسنه تحت عنوان اقامه نماز ظهر عاشورا به صورت ملی و فراگیر رخ داد که همه ساله شاهد این عظمت و این کار بزرگ در سراسر کشور هستیم. در حقیقت تلفیق عزاداری با اقامه نماز بر غنای تربیتی و عرفانی مراسم تاسوعا و عاشورا و عزاداری سیدالشهدا(ع) افزوده است و امیداواریم این حرکت همچنان ادامه پیدا کند. 

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز ادامه داد: صدا و سیما و فضای مجازی در فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند و می‌توانند افق را برای افکار عمومی روشن کنند، از این رو صدا و سیما نیز پای ستاد اقامه نماز در ترویج فرهنگ نماز ظهر عاشورا، کمک کننده مؤثری هم در اطلاع‌رسانی و هم در تصویرسازی مناسب از اقامه نماز باشکوه در ظهر عاشورا بوده است، طبعا نه در ایران بلکه در همه کشورهای اسلامی و اروپایی و آمریکایی مراسم اقامه عزای حسینی ازسوی مسلمانان برگزار می‌شود و اینطور نیست که این امر مختص به شیعیان باشد، بلکه در خیلی از کشورها برادران اهل سنت نیز مشارکت دارند.

وی افزود: لذا اقامه نماز در ظهر روز عاشورا با حضور همه مسلمین اعم از ایرانی و غیر ایرانی، شیعه و سنی، نشانگر عظمت مکتب اهل بیت(ع) و نشانگر تعبد مسلمین نسبت به خدای یکتاست و طبعا آثار اجتماعی و سیاسی سازنده ای دارد و دشمن وقتی که این رکوع و سجود و تحلیل و تکبیر را می‌بیند، در مقابل عظمت و کارآمدی و اثرگذاری مراسم تاسوعا و عاشورا تسلیم می‌شود و آن کارشکنی‌هایی را که از هم‌اکنون در جهت تخریب این مراسم شروع کردند و از طریق فضای مجازی دنبال این هستند که ذهن و ضمیر نسل نو را منحرف کنند، موفق نخواهند شد و کار عزاداری امام حسین(ع) به عنوان یک حرکت عظیم فرهنگی اثرگذاری خاص خودش را توام با اقامه نماز ظهر عاشورا خواهد داشت.

زرهانی بیان کرد: در مکتب ما نماز ستون دین، کلید بهشت و نور چشم پیغمبر(ص) است و همه مسلمانان مکلف هستند که در شبانه روز پنج نوبت نماز را اقامه بکنند. اصل و اساس دین‌داری ما مبتنی بر اقامه نماز است. اگر اقامه نماز مورد تأیید حضرت حق واقع شود، سایر اعمال ما هم مجال محاسبه پیدا می‌کنند و اگر نماز رد شود، سایر اعمال ما هم مردود قلمداد می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس حرکت حضرت سیدالشهدا(ع) برای ترویج فرهنگ نماز و ترویج فرهنگ اسلامی، برای بیان توحید و بیان عظمت اسلام بوده است و ما به عنوان عزادارن حسینی مقدم بر هر کاری، به محض آنکه صدای اذان از ماذنه مساجد برخاست، موظف به حضور در مساجد و اقتدا به امام عادل و اقامه نماز جماعت هستیم. این نشانه مسلمانی ماست، امام حسین(ع) از عزاداری راضی است که نماز را مقدم بر سایر امور بشمارد. از این رو، علما و بزرگان، مداحان، مرثیه‌سرایان، همه کسانی که در برگزاری مراسم اقامه عزای حسینی، نقش اول و نقش ممتاز دارند، از ناحیه حضرت حق مکلف هستند که نماز را اقامه بکنند.

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز گفت: ما در زیارت امام می‌گوییم که شهادت می‌دهیم که تو نماز را اقامه کردی، وقتی که ما شهادت می‌دهیم که حسین بن‌علی(ع) در سخت‌ترین شرایط نماز را اقامه کرده و سراسر عمر اقامه کننده نماز بوده و فرهنگ نماز را ترویج کرده و پرورش نسل‌ها را بر اساس نماز میسر کرده است، چطور ممکن است برای امام حسین(ع) چنین شهادتی را بدهیم اما خودمان نعوذبالله کاهل نماز باشیم و نماز را با تاخیر بخوانیم.

وی افزود: بر این اساس در بعضی از مساجد، هیئت‌ها و متولیان آن، روحانی و مداح می‌گویند اول نماز را اقامه می‌کنیم بعد از نماز که اقامه شد، وارد اقامه مراسم عزای حسینی می‌شویم. لذا فقط اقامه نماز نیست، ترویج معارف نماز مهم است، کسی که مداح و منبری است یک نگاهی به کتب روایی و قرآنی داشته باشد و یک آیه را تلاوت بکند و برای جوانان هیئتی توضیح دهد که نماز انسان را در مقابل گناهان بیمه می‌کند و به عنوان یک بازدارنده از انحراف تاثیر گذار است. یعنی مراسم عزای حسینی یک دانشگاه است که در این دانشگاه هم شور حسینی است و هم شعور حسینی. 

زرهانی تصریح کرد: شعور حسینی نماز، امر به معروف، نهی از منکر، خدمت به مردم مواسات و دستگیری از درماندگان و گذشت و فداکاری و پیروی از ولایت است، همه عظمت یاران حسین(ع) که ما نسبت به آن‌ها ارادت ابدی داریم این است که آن‌ها ولایت‌پذیر بودند. مکتب عاشورا مکتب ولایت است، مکتب نمار است، مکتب امر به معروف و نهی از منکر است و مکتب تعلیم و تربیت اسلامی است. 

وی بیان کرد: من در این زمینه با استاد قرائتی مذاکره کرده‌ام و ایشان به چند نکته اشاره کردند که مؤمنین، همکاران و عزاداران حسینی به این نکات عنایت بکنند. اول فرمودند چون هوا گرم است و مردم ممکن است در اثر اقامه نماز به صورت نماز جمعه دچار زحمت شوند، بهتر است که اگر هیئت‌ها با امامان جمعه شهرستان‌ها توافق کردند، نماز ظهر عاشورا را متصل بکنند به نماز جمعه، یعنی نماز جمعه که اقامه می‌شود، همان نماز عاشورا باشد و دوم اگر توافق کردند، خطبه‌های نماز کوتاه باید باشد یعنی بسیار کوتاه باشد به طوریکه مردم دچار مشقت نشوند. 

زرهانی تصریح کرد: خیلی برازنده است که هیئت‌های مذهبی اگر برایشان میسر بود رهسپار مصلی‌ها با هماهنگی قبلی و توافق و بدون اکراه وارد بشوند، امام‌جمعه خطبه‌ها را کوتاه بخواند؛ به طوریکه گرمازدگی و خستگی برای عزاداران حسینی ایجاد نشود. این توصیه استاد قرائتی است و امیداوریم که عزاداران حسینی که اقامه کنندگان نماز هستند و یکی از برنامه‌های اصلی آن‌ها اقامه نماز است، بر اساس مقدورات و امکانات خودشان وارد مذاکره با ائمه جمعه شوند و در شهرهایی که این امکان وجود دارد و اسباب گرما زدگی فراهم نمی‌شود و امکان دارد خطبه‌ها را کوتاه خواند، خوب است که این دو نماز یکی شوند و مؤمنین به ثواب نماز جمعه در ادامه عزاداری نائل شوند.

وی بیان کرد: ان‌شاءالله به گونه‌ای مراسم اقامه نماز حسینی برگزار شود که مردم دنیا ارادت ملت ایران و ملت‌های مسلمان را نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را بیش از پیش مشاهده کنند و آثار و برکات این مراسم در زندگی ما برای عمل به واجبات و اجتناب از محرمات پایدار باقی بماند. چون عزاداری امام حسین(ع) یک مکتب تربیتی است و هر دستی که بالا می‌رود و بر سینه فرود می‌آید برای از بین بردن آثار گناه و از بین بردن رذائل است.

زرهانی تصریح کرد: امام حسین(ع) مانند نیاکان خود و فرزندان خود مروج ارزش‌ها بودند و همه حرکت امام حسین(ع) برای اقامه دین و نماز و عدل بود و طبعا کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند، متأثر از این رهاوردهای تربیتی و اخلاقی و عرفانی باشند.

انتهای پیام
captcha