قرائت‌های باطل از اسلام در هیئت‌ها باید متوقف شود
کد خبر: 4158173
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

قرائت‌های باطل از اسلام در هیئت‌ها باید متوقف شود

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه قرائت‌های باطل از اسلام در هیئت‌ها باید متوقف شود، گفت: جریان تحریف مصادیقی از بی‌دینی را با دینداری جمع می‌کند مانند تفکری که قائل است هیئت جای همه اعم از بی‌حجاب و با حجاب است در حالی که اصلاً نباید گذاشت چنین تفکراتی به عنوان حرف دین قلمداد شود.

روح الله حریزاوی، قائم مقام تبلیغات اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی امروز، چهارم مردادماه در «یادواره شهدای ستادهای نماز جمعه چهارمحال‌وبختیاری» در مصلی شهرکرد با استناد به نامه‌ای از امام حسین(ع) به محمد حنفیه در ایام سفر به کربلا که فرمودند «فَكَاَنّ الدّنيا لَم تَكُن وَكَاَنّ الاخِرَةَ لَم تَزَل»، اظهار کرد: این جمله حضرت کنایه به این حقیقت دارد که دنیا فانی و آخرت ابدی است و ایشان خبر می‌دهند که این مسیر عاشورایی و حرکت کربلایی منتهی به شهادت خواهد بود و حضرت در این جمله دنیا را مذمت می‌کنند که انسان وقتی از دنیا رخت بر می‌بندد و می‌رود اگر اهل نبوده باشد، دنیا و حیات دنیایی برایش بی‌حاصل است.

وی با ذکر اینکه احوال عرفانی حضرت سیدالشهدا(ع) و درس‌هایی که در جریان حرکت عاشورایی به ما می‌دهند بسیار عجیب است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب انتظار دارند اسلامی را که ما ترویج می‌کنیم، عاشورایی و انقلابی باشد و اسلام انقلابی و اسلام ناب محمدی مختصاتی دارد از جمله اینکه یک اسلام قیام‌گر، تحول‌گرا و معترض است که مسلمان به حرکت وا می‌دارد.

حریزاوی با تأکید بر اینکه بر طبق مکتب سیداشهدا(ع)، اسلام ناب اسلام خواب نیست، بیان کرد: خصیصه آرمان‌گرایی ایرانی‌ها هم که به این خصیصه اسلام ناب اضافه شد، حاصل آن انقلاب اسلامی بود و همین واقعه عاشورا و نگرش حضرت امام حسین(ع) به اسلام، علت اصلی برقراری ارتباط عمیق ایرانیان با این امام همام است.

عاشورا، صحنه جدال دو اسلام است

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تصریح اینکه عاشورا صحنه جدال دو اسلام بود، افزود: در هر دو طرف معرکه معتقدین و ملتزمین به دین اسلام قرار داشتند اما روشن است خوانشی که بنی‌امیه از اسلام داشت، عین طاغوت بود و این قوم در قامت اسلام و زیر بیرق این دین کار خود را انجام می‌داد.

حریزاوی تصریح کرد: این محافل و مجالس حسینی و اهتمام علما و بزرگان به برپایی مجالس روضه برای آن است که این اسلام آشکار شود و همگان بدانند اسلامی که بنی‌امیه به آن اعتقاد داشت، درواقع کفر و طاغوت بود؛ اسلام سیدالشهدا(ع) جمع حماسه و عرفان بود و همین نامه دو جمله‌ای حضرت به محمد حنفیه اوج عرفان حضرت را نشان می‌دهد که در اوج دنیاگریزی و آخرت‌پذیری و در عین حال در اوج حماسه قرار داشتند. خصیصه اسلام عاشورایی همین است که حماسه و عرفان را در کنار هم قرار می‌دهد.

وی با استناد به فرازهایی از کتاب حماسه حسینی شهید مطهری، بیان کرد: این معلم شهید در ابتدای کتاب این پرسش را مطرح می‌کند که آیا عاشورا یک حماسه بود یا یک حادثه؟ عاشورا یک حماسه بود و لذا گفت‌وگوی امام حسین(ع) با جبهه دشمن نه گفت‌وگوی یک دیپلمات بلکه گفت‌وگوی یک انقلابی بود. کسانی که تلاش می‌کنند عاشورا را به‌عنوان یک واقعه و حادثه تاریخی معرفی کنند، نتیجه‌اش این می‌شود که از آنجا مه افراد جانی، خائن، فاسق و حرام‌خوار در هر برهه زمان وجود دارند، باید با هر ترفندی از جمله تقیه مراقب این افراد باشیم. 

تفاوت مبارزه با ظلم و مبارزه با طاغوت

حریزاوی ادامه داد: چنین قرائتی از اسلام بسیار علاقه‌مند است که عاشورا را به سطح یک تراژدی و واقعه نزول دهد. چنین تفکری هیچ‌گاه قائل نیست که مردم عزاداری نکنند، مشکی نپوشند و خرج نکنند بلکه اتفاقاً قائل است که باید برای امام حسین(ع) خرج کنیم منتها امام حسین(ع) مظلوم و نفله شده نه امام(ع) قهرمان، قیام‌کننده، حماسه‌گر. چنین تفکری علاقه‌مند است که جوانان شب تا صبح در هیئت عزای حسینی برهنه شوند و بر این تراژدی اشک بریزند و بر سینه و سر بزنند اما علاقه‌مند نیست که جوان ما به معارف حسینی و عاشورایی دست یابد و این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب تذکر و تحذیر دادند که هیئت سکولار نداریم.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با توجه دادن به این نکته که بسیاری قیام علیه ظلم دارند اما قیام علیه طاغوت ندارند، گفت: عدالت‌خواهی خوب است اما به شرطی که در مواجهه با سیستم‌های فاسد هم حاضر به مبارزه باشیم؛ گفته می‌شود که نظام شهرسازی و بانکداری و خرده نظام‌های برگرفته از اندیشه غربی و تفکر الحادی باید اصلاح شوند امام این مبارزه که مصداق مقابه با طاغوت و جریان فاسد است، وجود ندارد اگرچه شاید جنگ با فرد فاسد اتفاق بیفتد اما مبارزه با جریان اتفاق نمی‌افتد.

حریزاوی با بیان اینکه امام حسین(ع) هم علیه ظلم و هم علیه طاغوت قیام کردند، افزود: این همان معنای اسلام انقلابی و عاشورایی است؛ مرحوم شهید مطهری در کتاب «حماسه حسینی» یک تذکر تاریخی دارد دایر بر اینکه مراقب باشید جریان تحریف همیشه به سراغ مقدسات می‌آید و این جریان اگر بتواند مقدس را غیر مقدس کند، حتماً این کار را انجام می‌دهد. 

وی با اشاره به جماعتی در کشور که در برهه‌ای از زمان پُز روشنفکری داده و با هدف قرار دادن ضروت پرداختن به شعور حسنی جایگاه شور حسینی را تقلیل می‌دادند، گفت: این در حالیست که یکی از رموز ماندگاری عاشورا همین شور حسینی و مجالس روضه و نوحه و اشک‌هاست که باعث تثبیت شعور حسینی می‌شوند. در بیان چرایی این موضوع باید گفت که شخصیت انسان مرکب است یعنی هم ساحت عقلانی و هم حیات عاطفی و اجتماعی، میدانی، بدنی و رفتاری دارد که جمع اینها شکل‌دهنده شخصیت انسان است.

حریزاوی تأکید کرد: این نحوه دیگری از سکولاریسم است که به بهانه توجه به معارف، اندیشه حسینی را با شور حسینی مقابل هم قرار دهیم؛ شهید مطهری قائل است که مراقب جریان تحریف باشیم زیرا همیشه در کنار دین قرار دارد و چه بسا با جریان نفاق پیوند می‌یابد.

فلسفه تأسیس هیئت؛ دوری از سبک زندگی غیر اسلامی 

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تصریح اینکه دشمن در جریان تحریف به دنبال ایجاد اشتباه در تعریف مصداق است، گفت: دشمن تلاش دارد تا ما را دچار خطا در محاسبه و تشخیص مصداق کند؛ دوست و دشمن می‌داند که عاشورا یک جریان مبارزاتی است و جبهه دشمن تلاش دارد تا آن را یک جریان مذاکراتی معرفی کند، البته اینکه حضرت أباعبدالله(ع) با عمر سعد مذاکره هم داشت، نفی نمی‌شود اما محتوای مذاکره تماماً جدال و مبارزه و تهدید بوده و نه چانه‌‌زنی و امتیازگیری.

حریزاوی بیان کرد: جریان تحریف همچنین مصادیقی از بی‌دینی را با دینداری جمع می‌کند مانند تفکری که قائل است هیئت جای همه اعم از بی‌حجاب و با حجاب است در حالی که اصلاً نباید گذاشت چنین تفکراتی به‌عنوان حرف دین قلمداد شود؛ باید در مقابل این جریان تحریف ایستاد و اگر بی‌حجاب بخواهد وارد هیئت شود باید ملزم باشد حجاب بر سر کند، بی‌حجاب باید در هیئت آنچنان متنبه شود که از غفلت خودش دست بردارد و فلسفه تأسیس هیئت هم همین است که جامعه را از سبک زندگی غرب دور کند و انسان‌ها را متوجه اشتباهات خود کرده و به سبک زندگی اهل‌بیت(ع) نزدیک کند.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این قرائت‌های باطل از اسلام در هیئت‌ها باید متوقف شود که به جای توسل به چادر سیاه حضرت زینب(س) و حضرت رباب(س) به لاک سیاه خانمی که مشخص نیست به چه دلیلی لاک زده است، توسل جسته شود، اصلاً چنین اجازه‌ای نمی‌دهیم و مقابل این جریان تحریف می‌ایستیم؛ ماجرای تحریف را ببینید که از کجا شروع می‌شود و تا کجا توسعه می‌یابد.

انتهای پیام
captcha