معرفت به سیدالشهدا(ع) با مطالعه حاصل می‌شود
کد خبر: 4158424
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷
حجت‌الاسلام حریزاوی:

معرفت به سیدالشهدا(ع) با مطالعه حاصل می‌شود

قائم‌ مقام سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه انسان برای تبدیل نشدن به موجود پوچ باید معارف الهی را کسب کند، گفت: برای معرفت به سیدالشهدا(ع) باید کتاب بخوانیم تا شخصیت فکری ما شکل بگیرد و برای رسیدن به مقام خلیفة‌اللهی باید حیات عقلانی داشته باشیم.

روح الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی شامگاه گذشته، چهارم مردادماه در جمع عزاداران هیئت محبان چهارده معصوم(ع) فرخشهر با استناد به فراز «وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَٰئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ» از آیه ۷۲ سوره مبارکه انفال با اشاره به اینکه نسبت میان برخی مؤمنان ذیل عنوان «ولایت» در این آیه ترسیم شده است، اظهار کرد: ولایت از اختصاصات و ارکان دین است و هرچه در خصوص این مفهوم والا گفت‌وگو شود، تا زمانی که ابعاد نظری و عملی آن برای جامعه اسلامی بدیهی و پیاده‌سازی نشود، جای پیگیری و بحث دارد.

وی با ذکر اینکه آیات و روایات فراوانی ناظر بر جایگاه ولایت وجود دارد، ادامه داد: از جمله امام محمدباقر(ع) می‌فرمایند: اسلام پنج رکن و پایه دارد شامل نماز، روزه، حج، زکات و ولایت؛ با توجه به اینکه ولایت نه در فهرست اصول و نه فروع دین آمده است، پرسش اینجاست که این معنا در کجای دین جای دارد. 

حریزاوی با تصریح اینکه در فروع دین، تعابیر «تولی» و «تبری» وجود دارد، گفت: تولی به معنای دوست داشتن ولایت خدا و تبری به معنای دوری جستن از دشمنان ولی خداست، اما باز جای این پرسش وجود دارد که جای مفهوم ولایت در دین کجاست؟ عرفای اسلامی قائلند که ورای اصول و فروع دین یک باطن وجود دارد ناظر بر توحید و ولایت. 

وی ادامه داد: عالم خلقت متشکل از دو موجود ابدی و ازلی یعنی خداوند و انسان بوده و مابقی همه در خدمت این دو هستند و بیت «ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند، تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری» ناظر بر همین مفهوم متعالی است که خداوند انسان را خلق کرده تا او به خدا برسد و مابقی عالم را هم خلق کرده تا در خدمت انسان باشند و به تعبیر علامه طباطبایی، خداوند اصل استخدام را برای عالم تأسیس کرده است. لذا انسان باید بتواند اجزای عالم از فلزات و جامدات و مایعات و حیوانات و نباتات و ... را به استخدام خود درآورد و خودش بندگی خدا را کند و به او برسد. 

حقیقت مفهوم ولایت

حریزاوی با تأکید بر اینکه حقیقت ولايت یعنی رابطه انسان با خدا، بیان کرد: این به آن معناست که انسان بپذیرد تحت ولایت خدا قرار دارد و خدا خالق و رب و همه‌کاره اوست که به تصریح آیه «هُوَ مَعَكُمْ أَیْنَ مَا كُنتُمْ» (حدید/4)، هر لحظه همراه با انسان است. باید تلاش کنیم این رابطه با خدا را خوب درک و آن‌را تعمیق کنیم، همچنان که امیرالمؤمنین(ع) در این خصوص فرمودند: « لاَ تُدْرِکُهُ الْعُیُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِیَانِ، وَ لکِنْ تُدْرِکُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الاِْیمَانِ» یعنی خدایی که من شناختم چشم‌ها هرگز او را آشکارا نبیند اما قلب‌ها با نیروى حقایق ایمان،  درکش مى‌کنند.

قائم‌ مقام سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: جا دارد در مدارس در کنار درس خداشناسی، درس خداجویی هم داشته باشیم؛ جا دارد کتاب‌های با موضوع توحید از جمله «توحید مفضل» را خوب مطالعه کنیم. مفضل از شاگردان امام صادق(ع) بود و در گفت‌وگوهایش با ماده‌گرایان روزگارش کم آورد لذا محضر امام(ع) آمد و حضرت نکاتی را به او فرمودند تا بتواند به شبهات مخالفان پاسخ بدهد که این مطالب در کتاب توحید مفضل درج شده است. 

حریزاوی با تصریح اینکه مفهوم ولایت هم مشتمل بر رابطه انسان با خدا و هم رابطه خدا با انسان است، گفت: خداوند بر انسان اعمال ولایت دارد و انسان این ولایت را می‌پذیرد که البته این دو مقوله‌های متفاوت و دارای قواعد و قوانین خاص هستند. ولایت‌الله اساس ولایت است که وقتی نزول می‌یابد در ولایت رسول‌الله و اولیاءالله ظهور و بروز می‌یابد. 

وی با بیان اینکه «ولایت طولی» اصطلاحاً از موجود اعلی به موجود ادنی اعمال می‌شود، افزود: هر کسی از پدر و مادر یا معلم گرفته تا برادر یا خواهر بزرگ‌تر، که از من برتر باشد بر من ولایت طولی دارد لذا در این مفهوم، رئیس دانشگاه بر اساتید و اساتید بر دانشجویان ولایت طولی دارند و مصادیق بسیاری از این دست ولایت‌ در پیرامونمان می‌توانیم نام ببریم. 

حریزاوی با استناد به کلام امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه، گفت: ایشان قائلند که انسان‌ها سه گروهند، «دسته‌ای که برای ترس از دوزخ بندگی خدا را به جا می‌آورند که اینان مثل بردگان و بندگان هستند، گروهی دیگر خداوند را به طمع بهشت عبادت می‌کنند که اینها مثل بازرگان و تاجر با خدا معامله می‌کنند، گروه سوم اما آنان هستند که خدا را براى شكر نعمت‌ها پرستيدند که اين عبادت آزادگان است».

کارهایمان برای خدا باشد

وی تأکید کرد: نماز را برای خدا بخوانیم و پیوسته باید به خدا رغبت داشته باشیم و این مفهوم ولایت‌الله است که باید ولایتش را پذیرش کنیم؛ انسان برای تبدیل نشدن به موجود پوچ باید معارف الهی را کسب کند و در کنار حیات بدنی و قلبی باید حیات عقلی خود را که ناظر بر دانستن و ندانستن است، با مطالعه و کسب معرفت تقویت و تکمیل کند تا به مقام انسانیت حقیقی نزدیک شود.

قائم‌ مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مرحوم علامه مصباح قائل بود بعضی‌ها برای اباعبدالله(ع) حاضرند از شب تا صبح بر سینه بزنند اما حاضر نیستند برای حضرت کتاب بخوانند. برای معرفت به سیدالشهدا(ع) باید کتاب بخوانیم تا شخصیت فکری ما شکل بگیرد و برای رسیدن به مقام خلیفة‌اللهی باید حیات عقلانی داشته باشیم.

حریزاوی تصریح کرد: در یک برهه زمانی به یاد دارم در مساجد و در بین اهالی و جوانان مساجد و هیئات رقابت خوبی برای مطالعه آثار و سیر تفکرات شهید مطهری شکل گرفته بود که جای اینگونه رویکردها امروز در جامعه‌ خالی است. 

انتهای پیام
captcha