یادی از استاد قرآنی محمدرضا شهیدی‌پور در نخستین سال فقدان + فیلم
کد خبر: 4161299
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲

یادی از استاد قرآنی محمدرضا شهیدی‌پور در نخستین سال فقدان + فیلم

در معرفی زنده‌یاد استاد حجت‌الاسلام محمدرضا شهید‌ی‌پور همین بس که دوستان و شاگردانش بر حُسن خلق و رفتار متواضعانه ایشان متفق‌القول بودند. در نخستین سالروز فقدان این خادم‌القرآن بار دیگر از او یاد می‌کنیم.

زنده‌یاد«حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور»

به گزارش ایکنا، 23 مرداد سال 1401، خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، قاری، حافظ کل قرآن، مؤلف و پژوهشگر قرآنی پس از طی دوران طولانی بیماری، جامعه قرآنی و ارادتمندان وی را در شوک فرو برد. برای این فقدان، پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از سوی سیدعلی مقدم، معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری و رئیس شورای عالی قرآن به خانواده آن مرحوم و اخوان ایشان ابلاغ شد و این حکایت از شهیر بودن این دانش‌آموخته مکتب قرآن است.

در معرفی استاد همین بس که در زبان دوستان و آشنایان، حُسن خلق و رفتار متواضعانه‌اش مثا‌ل‌زدنی بود و در انتقال هر آنچه می‌دانست به سایر قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان، همواره کوشا بود و خود را هیچگاه بی‌نیاز از فراگیری علوم قرآنی نمی‌دانست. ایشان توفیق حفظ کل قرآن کریم را همراه داشت و مسلط به چهارده روایت به همراه طرق آن بود.

مرحوم شهیدی‌پور در سال ۱۳۳۷ در شهر مقدس قم به دنیا آمد و از سال ۱۳۵۲ کار حفظ قرآن را آغاز کرد و طی چهار سال موفق به حفظ کل قرآن شد. خانواده او از خانواده‌های روحانی اصیل و در اصل زنجانی بودند. پدرش از فضلای مورد اطمینان و مورد وثوق دفتر مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی بوده است.


بیشتر بخوانید: 


او در مرحله بعد در مدارس حوزه علمیه به تدریس فنون قرائت قرآن پرداخت و در کنار آن در جلسات قرائت قرآن به تدریس قرائت و مفاهیم قرآن به جوانان مشغول شد و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مرحوم شهیدی‌پور در نهادهای انقلابی از جمله سپاه پاسداران، بسیج، جهاد سازندگی، اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی به تدریس فنون قرائت پرداخت.

از ویژگی بارز شخصیت و آثار او می‌توان به مواردی ذیل اشاره کرد؛

  • روحیه دادن و تقویت و تشجیع روحی مخاطب
  • ایجاد اعتماد به نفس در شاگردان و مخاطبان
  • اهتمام به فعالیت‌های قرآنی حوزه و حوزویان
  • حضور متواضعانه در داوری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن
  • صاحب‌نظر بودن در تعلیم و فنون قرائت قرآن
  • آمیختگی اندیشه، سخن و عمل مرحوم استاد با قرآن
  • داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف در زمینه وقف و ابتدا،‌ آموزش تخصصی قرآن به قاریان بین‌المللی و ممتاز
  • تألیف چندین اثر در حوزه قرآن چون «سبک‌شناسی تلاوت»، «تجوید آسان»، «روان‌خوانی و تجوید قرآن»، «اصول قرائات سبعه»، «توضیحات وقف و ابتدا» و «روان‌خوانی و تجوید قرآن» 

همچنین از دیگر خدمات زنده‌یاد شهیدی‌پور باید به ضبط 20 هزار تلاوت ناب از قاریان مصری و دیگر کشورها اشاره کرد. آرشیوی که طی سال‌ها پیش به صورت رایگان در اختیار شورای عالی قرآن و رادیو قرآن قرار داده شد تا ضمن دیجیتال‌سازی، تلاوت‌ها مورد پالایش و تدوین قرار گرفته و ماندگار شوند.

همچنین به منظور شناساندن ویژگی شخصیت و فعالیت‌های اثرگذار چندین دهه حیات حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، مستند «سعادتمندان» از شبکه قرآن و معارف سیما در کلام دوستان و شاگردان به تصویر کشیده است.


بیشتر ببینید: 


بر همین اساس مراسم یادبود نخستین سال درگذشت مرحوم حجت‌الاسلام شهیدی‌پور دوشنبه، 23 مرداد از ساعت 17 تا 18:30 در قم، مسجد مدرسه امام خمینی(ره) در خیابان باجک، فلکه جهاد برگزار خواهد شد.

مراسم یادبود نخستین سال درگذشت

انتهای پیام
captcha