نگاهی به بزرگترین مسجد تاریخی تانزانیا + فیلم و عکس
کد خبر: 4162094
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

نگاهی به بزرگترین مسجد تاریخی تانزانیا + فیلم و عکس

مسجد بزرگ کیلوا (Great Mosque of Kilwa) یک مسجد جامع تاریخی در جزیره کیلوا کیسیوانی تانزانیا است. این مسجد به احتمال زیاد در قرن دهم تأسیس شده است، اما دو مرحله اصلی ساخت آن به ترتیب به قرن یازدهم یا دوازدهم و سیزدهم می‌رسد.

به گزارش ایکنا، این مسجد یکی از اولین مساجد باقیمانده در مناطق سواحیلی زبان در آفریقا بوده و یکی از اولین مساجدی است که بدون حیاط ساخته شده است.

مسجد بزرگ کیلوا که در سواحل شرق آفریقا واقع شده است، یکی از بناهای متعدد در کیلوا بود که به شیوه‌ای نسبتاً رایج در زمان خود ساخته شد. همانطور که از نامش پیداست به طور قابل توجهی بزرگتر از سایر مساجد ساخته شده در جزیره بوده است.

دیوارهای مسجد از سنگ مرجانی و به طور کلی مربعی و صاف ساخته شده است. این نوع دیوارها با ملات گل ساخته می‌شدند. ستون‌های ساخته شده از سنگ مرجانی نیز به حمایت از سقف طاقدار بلند کمک می کردند.

همچنین یک اتاق گنبدی جداگانه وجود داشت که برای عبادت خصوصی حاکم منطقه مورد استفاده قرار می گرفت. با این حال، به دلیل کاهش ثروت در کیلوا در اواخر قرن چهاردهم، ساخت و ساز ساختمان‌ها و تعمیر و نگهداری آنها کمتر شد و تقاضا برای آهک و سنگ ساختمانی کاهش یافت. براساس روایات تاریخی مسجد در زمان حکومت ابوالمواهب الحسن بن سلیمان فروریخت.

این مسجد در بالای تپه کوچکی قرار دارد که به سمت قبله است و قرار گرفتن در بالای تپه باعث شده که عرض مسجد بیشتر از طول آن شود.

کوزه‌هایی از سکه در داخل دیوارهای مسجد یافت شده است. کتیبه‌های اولیه‌ای نیز یافت شد که یکی از تاریخ‌های آن سال 1269 زمان آغاز ساخت مناره مسجد است.

گفته می‌شود که شکل مستطیل شکل اولیه مسجد بین سال‌های 1131 تا 1170 ساخته شده است.

بین سال‌های 2005 و 2009، پروژه‌ای به نام پروژه زمانی( Zamani Project) که در آفریقای جنوبی برای مستند‌کردن میراث فرهنگی آفریقا راه‌اندازی شده بود، برخی از خرابه‌های کیلوا را با اسکن لیزری به صورت سه بعدی مستند کرد که مسجد بزرگ کیلوا هم در میان آنها بود.

 

 

انتهای پیام
captcha